Blog

De noodzaak om over te stappen op Google Analytics 4

Google Analytics 4 is coming
24 nov 2022
Marketing Leestijd: 3 min.

Google Analytics is met een grote update gekomen in de vorm van Google Analytics 4, de opvolger van Universal Analytics (UA). Al enige tijd heeft Google het aangekondigd, vanaf juli 2023 zal UA geen data meer opslaan. Mensen die in deze Analytics properties werken zullen de melding ook al gezien hebben bovenin hun scherm.

“Universal Analytics verwekt vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe gegevens meer in standaardproperty’s. Tref nu voorbereidingen door een Google Analytics 4-property in te stellen en daarnaar over te schakelen.”

Het is dus hoog tijd om actie te ondernemen. Wij krijgen sinds deze melding veelal de vraag of het verstandig is om een Google Analytics 4 property aan te maken en beantwoorden deze met een volmondig JA! Hoe eerder, hoe beter.

Waarom nu al een Google Analytics 4 property aanmaken?

Om een goede analyse te kunnen maken van hoe jouw website het doet kijk je waarschijnlijk vaak naar de hoeveelheid bezoekers, de paginaweergaven, de gebruikte kanalen en de conversies die hieruit komen.
Als je echt goed wilt bekijken of jouw website een stijgende lijn te pakken heeft vergelijk je deze cijfers met eerder periodes. Om dit te kunnen doen dien je al over historische data te beschikken in Analytics.

Wanneer je ook een goede analyse wilt maken met Google Analytics 4 dien je dus over historische data te beschikken, dan moet je die wel alvast opbouwen. Het is namelijk niet mogelijk om data over te zetten van UA naar GA4 doordat Google de gebruikersdata nu op een andere manier meet.

Daarom is het verstandig om nu al een Google Analytics 4 property aan te maken en deze naast UA te laten lopen. Je kan beide prima tegelijkertijd op jouw website gebruiken. Voor je rapportages kan je in het begin nog gewoon UA gebruiken en ondertussen kijk je of je in GA4 over alle data beschikt die je straks nodig hebt voor deze rapportages.

Waarom gaat Universal Analytics stoppen?

Google is altijd in beweging en dus het was een kwestie van tijd voordat zij een nieuwe versie uit zouden brengen. Dit keer hadden zij daar goede redenen voor. Het gedrag van consumenten verschuift steeds meer, er wordt veel gebruik gemaakt van mobiele applicaties en er waren wijzigingen noodzakelijk op privacy vlak. Cookieless tracking is belangrijk en met Google Analytics 4 is Google hier op voorbereid.

Bijkomend voordeel voor Google met het stoppen van Universal Analytics is dat het schoon schip maakt. Alle UA properties stoppen met het verzamelen van data, hier zitten veel inactieve accounts tussen. Er wordt vanaf juli 2023 alleen nog nieuwe data opgeslagen in GA4. Dit zullen een stuk minder properties zijn dan dat er UA-properties zijn. Het zal een hele hoop aan dataopslag schelen voor Google.

Wat zijn de verschillen tussen UA en Google Analytics 4?

Zoals gezegd is dit een flinke update van Google Analytics, deze zit hem voornamelijk in het datamodel. GA4 is een event-driven datamodel, de gebeurtenissen vormen de basis van alle dataverzameling. UA is volledig gebaseerd op sessies. Een gebruiker kan meerdere sessies hebben en deze sessies bestaan uit verschillende ‘hits’ zoals een paginaweergave, een gebeurtenis of een transactie.

UA koppelt paginaweergaven, downloads, conversies aan gebruikersdata geslacht, leeftijd, bron/medium etc. In GA4 worden sessies en paginaweergaven los van elkaar gekoppeld. In GA4 wordt alles opgeslagen op basis van gebeurtenissen, zoals downloads, scrolldiepte, videoweergaven en op die manier krijg je een beter inzicht in waardevolle bezoeken. Met behulp van parameters wordt er extra informatie opgeslagen bij de gebeurtenissen.

In een UA property had je de beschikken over ongeveer 150 verschillende rapporten die standaard waren gegenereerd. In GA4 zijn dit er op het moment ongeveer 30 en zul je veelal zelf rapportages moeten samenstellen.

Bounces worden niet meer bijgehouden, in plaats daarvan werkt GA4 met engaged sessions, waarbij voldaan moet worden aan één van onderstaande voorwaarden:

  • De website minimaal 10 seconden is geopend
  • Er zijn meer dan 2 events gemeten
  • Iemand is over gegaan tot conversie

In GA4 heb je de mogelijkheid om cross-platform / device te meten. Web- en app-rapportages worden gecombineerd waardoor je de gehele flow een stuk beter kan meten.

Voordelen Google Analytics 4

Met de nieuwe Google Analytics versie komen een hoop nieuwe functionaliteiten en daardoor een hoop voordelen ten opzichte van UA. Hierbij de voordelen op een rij:

  • Snellere verwerking van gegevens, alles gegevens staan op 1 plek ( events ).
  • Gemakkelijker cross-platform/device meten.
  • Herkenning gebeurtenissen dmv machine learning.
  • Standaard gebeurtenissen die gemeten worden: downloads, scrolldiepte, bekeken video’s, gebruik zoekfunctie op de website etc.
  • De mogelijkheid om een gegevensverwijderingsverzoek in te dienen waarbij een bezoeker kan worden verwijderd.
  • Voorbereid op een cookieless era.
  • Mogelijkheid te verbinden met BigQuery.
  • Doelgroepen aanmaken is nog eenvoudiger.
  • Geen datalimiet meer.
  • Applicatiedata en websitedata binnen 1 property mogelijk.

Nadelen Google Analytics 4

Er zitten uiteraard ook wat nadelen aan het gebruik van Google Analytics 4:

  • Historische data kan je niet meenemen van UA naar GA4.
  • Veel minder standaard rapportages. Ontbreekt soms aan kennis om deze inzichten te verkrijgen. Voorheen ongeveer 150 rapportages, nu zijn er nog ongeveer 30 over.
  • Geen informatie meer over bouncepercentages en aantal bounces.
  • Conversies moeten anders ingesteld worden.
  • Geen IP adressen meer kunnen uitsluiten.
  • Opnieuw inrichten kost tijd ( nieuwe tags aanmaken in GTM, gebeurtenissen in UA anders opzetten ).

Demo account

Google heeft een Demo account beschikbaar gemaakt, zodat je vast een beeld hebt hoe een Google Analytics 4 property er uit ziet en het geeft je de mogelijkheid om te experimenteren met rapportages. In dit artikel lees je hoe je een Demo account aanmaakt.

Is het makkelijk om een Google Analytics 4 property aan te maken?

Het aanmaken van een nieuwe GA4 property kost je maar een paar minuten, mits je de juiste rechten hebt om dit te doen. Binnen de beheer tab van je Analytics account ga je naar “Property maken”. Vervolgens loop je alle stappen door en je beschikt direct over een GA4 property. Zorg vervolgens wel dat deze ook op jouw website komt te staan, zodat er data binnen kan komen. Je kan dit doen door gebruik te maken van de algemene sitetag of door jouw “METINGS-ID” te plaatsen in de GA4 configuratie tag binnen Google Tag Manager ( GTM ).

Nadat je dit hebt gedaan komt er data binnen, zorg dat je dit even test. Als er eenmaal data binnenkomt ga je kijken of je gegevens mist waar je in UA wel over beschikt.

Wat moet ik allemaal doen om dezelfde data te kunnen inzien in Google Analytics 4?

Dit verschilt uiteraard per account en zoals eerder aangegeven bestaat bijvoorbeeld bouncerates niet meer. Als je die gebruikt voor jouw rapportages dan kan je niet dezelfde rapportages gebruiken als voorheen.

Om te kijken of je over alle data beschikt maak je eerst een analyse van jouw huidige UA property. Kijk bijvoorbeeld naar ingestelde filters, doelen die je hebt aangemaakt en gebeurtenissen die in UA worden gemeten. Al deze zaken zal je nog moeten instellen in de nieuwe Google Analytics 4 property.

Probeer te achterhalen hoe gebeurtenissen binnenkomen. Dit kan bijvoorbeeld door code op jouw website komen, gebruik van bepaalde WordPress plugins of tags die zijn ingesteld via GTM.

Waar zou Stuurlui bij kunnen helpen?

Heb jij een website die bij ons in beheer is en heb je niet voldoende kennis om alles zelf in te stellen? Stuur dan een mailtje naar support@stuurlui.nl. Als jij in het mailtje aangeeft op welke manier jij gegevens bekijkt, of je aparte dashboards hebt en of alle doelen / filters en gebeurtenissen over moeten naar de nieuwe property dan zal één van onze Support Engineers het huidige account bekijken en een inschatting geven van wat er precies moet gebeuren.

Gerelateerde blogs

Technische SEO checklist website
  • 1 dec 2021
  • Marketing

Technische SEO checklist website

Read more about this project
Google SEO Update 2021: Page experience
  • 20 apr 2021
  • Development

Google SEO Update 2021: Page experience

Read more about this project
Remco Out Support Engineer

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Bel of mail ons

Ahoy@stuurlui.nl
030 227 4000

Bezoek ons

Campus werkspoor
Nijverheidsweg 16A
3534 AM, Utrecht

Stel een vraag