Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Waarom Google Analytics Enhanced E-commerce Tracking handig is voor je webshop

15 mrt. 2017 / Carline Dekker / Development / 10 min.

Heb je een webshop en wil je graag meer inzicht krijgen waar je bezoekers vandaan komen en welke landingspagina’s tot conversies leiden? Belangrijker nog: wil je weten waar bezoekers afhaken in je transactieproces? Dan is Google Analytics Enhanced E-commerce Tracking essentieel voor jouw bedrijf! In deze blog leg ik (in grote lijnen) uit hoe je er je voordeel uit kunt halen.

Google Analytics Enhanced E-commerce Tracking instellen

Wat is Enhanced E-commerce tracking?

Enhanced E-commerce Tracking is een extra feature in Google Analytics. Door middel van deze data kun je je online verkopen vergelijken met website data zoals sessies, bounce percentage, bron/medium en landingspagina’s. Zo kun je nagaan waar je online verkopen vandaan komen en wat de gemiddelde waarde is.

Je ‘trackt’ als het ware het pad dat je bezoeker doorloopt alvorens zijn bezoek tot een conversie leidt. We noemen dat de ‘customer journey’. E-commerce Tracking geeft marketeers en webshop-eigenaren meer data over de transacties die uitgevoerd worden in de online shop. Met deze feature krijg je veel specifieke data die je kunt gebruiken om campagnes te verbeteren en een maximale ROI te genereren.

Wat zijn de voordelen?

Met Enhanced E-commerce Tracking kun je onder andere de volgende zaken meten:

  • De opbrengsten gegenereerd door elk van de producten in je webshop
  • De totale omzet
  • Het totale aantal verkochte producten
  • Hoeveelheid van specifieke verkochte producten
  • Totaal aantal transacties
  • Aantal individuele aankopen
  • De gemiddelde prijs van de producten
  • De gemiddelde waarde van de orders
  • Aantal dagen en aantal sessies tot een transactie
  • Welke gegevens kun je vinden in E-commerce tracking?

1. Shopping Behavior Analysis

In het winkelgedrag kun je zien bij welke stap bezoekers zijn afgehaakt op je website. Zo zie je in de foto hieronder de volgende stappen weergegeven:

  • hoeveel totale sessies er op de website zijn;
  • hoeveel bezoekers een product aan hun winkelwagentje toevoegen;
  • hoeveel bezoekers het winkelwagentje verlaten;
  • hoeveel bezoekers afhaken bij het betalen;
  • hoeveel bezoekers de aankoop voltooien.

Tevens kun je de data die in deze analyse wordt gegeven, gebruiken om aan de slag te gaan met remarketing: de bezoeker eraan herinneren dat hij op je website is geweest of dat er nog producten in zijn winkelmandje staan.

2. Checkout Behavior Analysis

Ook kun je met Enhanced E-commerce Tracking precies zien in welk stadium van de betaling een bezoeker afhaakt. Zoals in het voorbeeld hieronder, kun je de volgende stappen zien van wanneer bezoekers afhaken:

  • bij het kiezen van een betaalmogelijkheid;
  • bij het kiezen van een bezorgadres;
  • bij het betalen;
  • bij het achterlaten van een review;
  • het totale aantal bezoekers die het gehele aankoopproces voltooien.

3. Product Performance Report

Naast dat je met Enhanced E-commerce Tracking de customer journey in kunt zien, kun je ook bekijken hoe je individuele producten presteren. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel elk product heeft opgeleverd, het aantal verkochte producten, het percentage unieke aankopen en de gemiddelde aankoopprijs. Zo weet je welke producten populair zijn onder je bezoekers, waar je dan je voordeel weer uit kunt halen door deze bijvoorbeeld als bestsellers op je homepagina onder de aandacht te brengen.

Ook kun je inzien hoeveel bezoekers een bepaald product hebben toegevoegd aan het winkelwagentje na het bekijken van de details van het product en hoeveel bezoekers een product daadwerkelijk kopen na het zien van de details.

4. Product List Performance Report

In het Product List Performance Report zie je hoe producten presteren in specifieke productlijsten. Heb je bijvoorbeeld een lijst met algemene zoekresultaten, bestsellers, aanbiedingen, seizoensgebonden producten, etc. dan kun je dat in dit rapport zien. Tevens kun je zien hoeveel producten werden aangeklikt, hoeveel producten er toegevoegd werden in het winkelwagentje en hoeveel aankopen uiteindelijk werden voltooid.

5. Interne promoties

Met E-commerce Tracking kun je ook banners en promoties meten, bijvoorbeeld van promoties die je extra uitlicht op de homepagina. Hoeveel bezoekers klikken op deze promoties en hoeveel kopen uiteindelijk het product? Ook dit kun je nagaan. Zo weet je welke impact dergelijke promoties hebben.

6. Refunds

Voorheen wanneer een product werd teruggestuurd door een klant, dan stond het in Google Analytics nog wel aangegeven in de omzet van het product. Met E-commerce Tracking is dit echter verleden tijd. Je kunt gemakkelijk een .cvs-bestand uploaden van je refunds zodat het niet meer mee wordt genomen in de omzet. Hierdoor krijg je een beter overzicht van je daadwerkelijke omzet.

7. Kortingsbonnen/Kortingscodes

Maak je gebruik van kortingsbonnen/kortingscodes? Ook dit kan E-commerce tracking voor je meten. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak deze codes worden gebruikt en hoeveel omzet ze opleveren voor je bedrijf. Heel handig!

Conclusie

Wanneer je E-commerce Tracking instelt op je Google Analytics account, krijg je meer inzicht in je webshop: productlijsten, aanbiedingen, betaalgedrag, winkelgedrag, refunds, en nog veel meer.

Enhanced E-commerce Tracking is, net als Google Analytics zelf, gratis. Het vergt echter wel een aantal technische aanpassingen aan de website. Wij verzorgen regelmatig een basis-implementatie van E-commerce Tracking, zodat onze klanten betere inzicht krijgen in de verkopen en omzet van een webshop. Heb je interesse in E-commerce Tracking of meer vragen? Neem hiervoor contact met ons op.

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht