Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

12 manieren waarmee je NU je CTR kunt verbeteren in Google Adwords

23 jan. 2018 / Carline Dekker / Google / 12 min.

De Click Through Rate (CTR) is één van de populairste metrics in Google Adwords. Het is dan ook als het ware een spel om de CTR zo hoog mogelijk te krijgen – er is namelijk geen eenduidig antwoord op. De beste manier om voor een hoge CTR te zorgen is door verschillende strategieën toe te passen en te testen of er conversies uit voort komen. Daarom geven we in deze blog 12 verschillende tips die je kunt testen om je CTR te verhogen.

Snelle sidenote

De belangrijkste reden om te adverteren in Google Adwords is om meer conversies te krijgen. Belangrijker dan de CTR is het conversiepercentage en de kosten per conversie. Houd deze dan ook altijd in het oog: een advertentie kan een hoge CTR hebben, maar als er geen conversies uit voortkomen, dan is de advertentie alsnog niet succesvol, want je bereikt je doelen er niet mee.

Wist je dat?

Google prefereert een gemiddelde CTR van 2% – advertenties met een CTR die lager is, worden minder snel vertoond in de zoekresultaten.

 

1. Gebruik advertentie-extensies

Er zijn momenteel 11 verschillende extensie mogelijkheden in Adwords. Deze hoef en zul je waarschijnlijk niet allemaal gebruiken, maar toch is het goed om na te gaan of er extensies zijn die je toe kunt voegen aan je advertenties. De extensies zorgen er namelijk voor dat je advertentie in de zoekresultaten beter opvalt – en als een advertentie beter opvalt is de kans ook groter dat een persoon de advertentie ziet en er op gaat klikken – en de CTR dus verhoogt.

Een paar voorbeelden van extensies zijn:

De sitelink extensie

De sitelink extensies zijnwaardevol – in de sitelink extensie staan links naarpagina’s op je website. Je kunt bijvoorbeeld denken aan product-pagina, contact-pagina of een over-ons-pagina. Het geeft een bezoeker de mogelijkheid om meteen door te klikken naar de pagina waar ze naar op zoek zijn. Als iemand bijvoorbeeld op je bedrijfsnaam zoekt, maar eigenlijk op zoek is naar het contactformulier, kan deze persoon meteen vanuit de advertentie doorklikken naar het contactformulier.

De locatie extensie

Locatie extensies kunnen je bezoekers helpen om je locatie te vinden vanuit de advertentie, door je adres en kaart van je locatie te tonen. Ook krijgt de bezoeker de afstand tot je bedrijf te zien. De locatie extensie zorgt ervoor dat mensen je bedrijf gemakkelijker kunnen vinden. Door te klikken op je adres, krijgen ze meteen je belangrijkste informatie te zien.

De call extensie

Door middel van een call extensie wordt het gemakkelijk voor personen om je bedrijf te bellen, direct vanuit de zoekresultaten. Dit hoeft niet enkel via mobiel, maar kan ook via Skype of via Facetime. Er is ook een mogelijkheid om de calls te rekenen als conversies. Al met al zorgt het ervoor dat personen gemakkelijk vanuit je advertenties contact met je op kunnen nemen.

Structured Snippet extensie

Met de structured snippet extensie kun je productinformatie toevoegen onder de beschrijving in je advertentie. Je kunt hier bijvoorbeeld je populairste producten en/of diensten benoemen. Om het te gebruiken, heb je een minimum van 3 waardes nodig en elke waarde heeft een limiet van 25 karakters. Voor mobiel is het zelfs beter om minder dan 12 karakters te gebruiken. Het wordt dan ook vooral gebruikt om korte USP’s toe te lichten.

Nieuw: de promotie extensie

De promotie extensie is de nieuwste extensie van de 11. We zijn er zelf ook nog mee aan het testen, maar de eerste resultaten zijn erg positief. De promotie extensie geeft je de mogelijkheid om een promotie uit te lichten onder je beschrijving. Zo kun je bijvoorbeeld een korting in euro’s of in percentages aangeven, en een start- en einddatum toevoegen. Hiermee kun je bijvoorbeeld een tijdelijke actie uitlichten. Wij hebben opgemerkt dat ook door deze extensie de CTR stijgt – endat het dus erg waardevol kan zijn om acties uit te lichten.

Overige extensies

Er zijn nog meer extensies die je advertentie kunnen verbeteren, denk bijvoorbeeld aan de prijsextensie, bericht-extensie of recensie-extensie. Ga vooral eens na of deze extensies een toegevoegde waarde kunnen hebben voor jouw bedrijf. Door de extensies toe te voegen, help je de CTR te verhogen.

2. Gebruik ALTIJD een call-to-action

Wellicht kende je deze al, maar hij blijft belangrijk: een call to action zorgt ervoor dat je iemand een reden geeft om door te klikken naar je website en is dan ook één van de beste en gemakkelijkste manieren waarmee je je advertenties kunt verbeteren.

Je kunt het beste een call-to-action testen die de lezer direct aanspreekt, zoals “lees hier hoe jij … kunt verbeteren” of “koop hier jouw nieuwe …”. Dit zal niet voor elke industrie werken, maar het is zeker een manier om de lezer aan te spreken.

De gedachte achter een call to action is dat je een lezer nieuwsgierig maakt en ervoor zorgt dat de lezer actie gaat ondernemen, in het geval van de advertentie om op de link te klikken die naar de website gaat. Een CTA is dus een simpele manier om je CTR te verhogen en één die we zeker aanraden. Dit hoeft niet enkel in je beschrijving, maar kan ook bijvoorbeeld in je kop 2, waar hieronder ‘verhoog uw online vindbaarheid’ staat.

Advertentie met CTA “Bekijk nu onze website!”
Advertentie met CTA “Bekijk nu onze website!”

 

3. Speel in op emotie

Woorden zoals ‘prachtige, mooie, beste, snelle, grote’ en andere woorden met emotionele waarde, werken vaak erg goed in advertentieteksten. We denken misschien graag dat we logische, rationele wezens zijn, maar in werkelijkheid zijn we geneigd om ergens op te klikken waar we een gevoel bij krijgen. Dit is dan ook een manier om je advertentieteksten te verbeteren en zeker iets waar je mee zou kunnen testen.

 

4. Aftellen invoegen

De aftelfunctie is een andere manier om ervoor te zorgen dat je advertentie opvalt: er wordt namelijk een timer getoond die aftelt tot een gebeurtenis. Zo kun je bijvoorbeeld een aanbieding of een evenement uitlichten in je advertentietekst. Maar hoe krijg je deze functie in je advertentietekst? Daarvoor schrijf je het volgende: “{”. Hiermee komt vanzelf de aftelfunctie tevoorschijn.

De functies ‘aftellen’ en ‘zoekwoord invoegen’
De functies ‘aftellen’ en ‘zoekwoord invoegen’

 

De aftel-functie: hier vul je de begindatum en de einddatum in.
De aftel-functie: hier vul je de begindatum en de einddatum in.

5. Zoekwoord invoegen

Keyword insertion zorgt ervoor dat er een van je zoekwoorden vetgedrukt wordt uitgelicht in je advertentietekst. Net als bij ‘aftellen invoegen’ kun je deze functie toevoegen door een “{“ in je tekst toe te voegen. Daarmee komt automatisch ‘zoekwoord invoegen’ tevoorschijn.

Vetgedrukt zoekwoord door ‘zoekwoord invoegen’
Vetgedrukt zoekwoord door ‘zoekwoord invoegen’

 

6. Gebruik Hoofdletters & Vragen in je Titels

Net zoals in de titel van deze alinea, is het toevoegen van hoofdletters in je kop 1 en kop 2 een manier om je advertenties beter op te laten vallen. Ook kun je een vraag stellen om de aandacht van de bezoeker te trekken: je kunt bijvoorbeeld twee verschillende advertentieteksten testen: één met een vraag in de kop, en één zonder vraag in de kop. Of je kunt testen met een vraag stellen in de kop, of een vraag in de beschrijving.

Hoofdletters in een advertentie
Hoofdletters in een advertentie

 

7. Voeg je zoekwoord toe in je display URL

Voeg altijd je zoekwoord toe in je display url van je advertentietekst. Het is een extra manier om aan je bezoeker te laten weten dat je landingspagina aansluit op je advertentie, en een extra manier om je CTR te verbeteren. Uit een onderzoek van Wordstream kwam naar voren dat een derde van de adverteerders niet het zoekwoord in de display URL zet.

Zoekwoorden in je display URL: rood onderstreept
Zoekwoorden in je display URL: rood onderstreept

 

8. Voeg relevante zoekwoorden toe

In je zoektermen kun je zien of er nog relevante zoektermen zijn die je nog niet hebt toegevoegd als zoekwoord. Door de zoektermen toe te voegen, bijvoorbeeld als exact zoekwoord (d.m.v. “zoekwoord” zoals “laptop”) zorg je er bovendien voor dat je geld bespaart. Een exact zoekwoord is namelijk goedkoper dan een breed zoekwoord.

Het toevoegen van deze zoekwoorden zorgt er ook voor dat je CTR verbeterd: de zoekwoorden zullen namelijk relevant zijn, waardoor de CTR ook zal verhogen. Het is natuurlijk wel nog steeds zaak om je advertentieteksten goed aan te laten sluiten op je zoekwoorden.

Zie je een relevante zoekterm waar veel zoekvolume op zit? Je zou er dan zelfs voor kunnen kiezen om een aparte advertentiegroep hiervoor aan te maken, zodat de advertenties nog beter aansluiten op je nieuwe zoekwoord. Des te beter alles op elkaar aansluit, des te hoger – in principe – de CTR zal zijn.

 

9.  Sluit negatieve zoekwoorden uit

In de zoektermen kun je zien welke zoektermen een klik hebben gegenereerd. Vaak zijn er personen die op je advertenties hebben geklikt, die niet relevant waren voor je campagne. Vooral wanneer je pas net een nieuwe campagne hebt gestart, is het belangrijk om wekelijks bij te houden op welke zoektermen personen zoeken en of dit overeenkomt met je zoekwoorden.

De zoektermen die niet relevant zijn, kun je het beste uitsluiten. Zo voorkom je dat er geld gaat naar bezoekers die niet relevant zijn voor je. Deze bezoekers zullen namelijk naar je website gaan, niet vinden wat ze zoeken, en sneller wegklikken, waardoor je CTR zal afnemen.

 

10. Creëer specifieke(re) advertentiegroepen

Als toevoeging op de alinea hierboven, willen we je aanraden om ervoor te zorgen dat je zoekwoorden specificeert op thema in een advertentiegroep. Des te beter je advertentiegroep aansluit op je zoekwoorden en je zoekwoorden op je advertentieteksten, des te hoger je CTR uiteindelijk zal zijn. Maak je advertentiegroepen dus klein en gefocust.

Om een voorbeeld te geven van specifieke advertentiegroepen: als je laptops verkoopt, kun je je account bijvoorbeeld als volgt inrichten:

 

11. Gebruik Bid Adjustments

Stel: je advertenties doen het heel goed voor laptop-gebruikers (meer dan tablet- of mobiele gebruikers), met een bod van €1 per klik. Je kunt er dan voor zorgen dat je advertentie vaker wordt vertoond aan laptop-gebruikers door een bid adjustment in te stellen van 20%, zodat het bod €1,20 wordt.

Ook kun je je bod verlagen, door bijvoorbeeld een bid adjustment van -20% in te zetten. Dan wordt je CPC €0,80.

Waarom is dit handig? Zo kun je beter je bod verdelen als het aankomt op apparaat, locatie of tijd van de dag voor je campagne. Niet alleen zet je je budget zo effectiever in, maar je kunt er zo indirect ook voor zorgen dat je CTR hoger wordt voor je advertente, omdat meer relevante bezoekers je advertenties te zien krijgen. Je kunt bid adjustments veranderen in ‘instellingen’.

 

12. Pauzeer advertenties die niet goed presteren

Je kunt nog zoveel zaken proberen, soms moet je tot de conclusie komen dat je advertenties niet goed genoeg presteren om winst op te leveren. Ook al heb je alle niet-relevante zoekwoorden uitgesloten, dan kan het alsnog voorkomen dat je zoekwoorden niet goed genoeg presenteren.

Als je na goed testen nog steeds lage CTRs ziet, dan is het wellicht beter om de advertentiegroep te pauzeren. Het is namelijk zonde als je geld gaat naar een advertentiegroep dat niet presteert, wanneer je andere advertentiegroepen hebt die wél goed presteren. Door slecht presterende advertenties en zoekwoorden te verwijderen, zal het effect dat ze hebben op de kwaliteitsscore afnemen.

Kwaliteitsscore in Adwords verbeteren

Kort gezegd kun je bij je zoekwoorden, als je op het opmerking-icoontje klikt, zien hoe je de kwaliteitsscore kunt verbeteren. In het geval van het zoekwoord hierboven, zie je bijvoorbeeld dat de ervaring op de bestemmingspagina lager dan gemiddeld is – deze zou je kunnen verbeteren.

We schreven al eerder een uitgebreid blog over de kwaliteitsscore, deze kun je hier lezen.

 

Conclusie

Het is belangrijk om te onthouden dat de CTR niet meteen zal veranderen. Het kost tijd en je zult meerdere advertenties – liefst altijd minstens twee tegelijk – tegen elkaar moeten testen. Door te testen, leer je beter te begrijpen waar je bezoekers op reageren en wat converteert.

Blijft je CTR laag? Probeer dan na te gaan waar het aan kan liggen. De kwaliteitsscore kan je hier bijvoorbeeld een goed inzicht in geven.

Uiteindelijk zal je zien dat Adwords conversies oplevert, maar daar is wel wat tijd, geduld en inzicht voor nodig. Heb je hulp nodig met het onderhouden van je Adwords account? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht