Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Het belangrijkste Online Marketing nieuws oktober 2018

01 nov. 2018 / Stuurlui Fullservice WordPress Bureau / Google / 8 min.

Onze online marketeers zitten altijd bovenop de ontwikkelingen in de markt. Er zijn iedere maand veel nieuwtjes, maar welke zijn nu relevant voor jou? In deze nieuwe blog vatten onze online marketeers het belangrijkste online marketing nieuws van oktober samen voor onze klanten.

Het belangrijkste online marketing nieuws lees je hier

Google stopt met Google Plus

In oktober kwam Google met de aankondiging dat Google Plus gesloten wordt. In augustus 2019 wordt het sociale netwerk volledig stopgezet.

De directe aanleiding is een groot datalek dat in 2015 is ontstaan. Dit lek werd pas in maart 2018 gedicht. Bij dit lek zijn gegevens van ongeveer een half miljoen mensen gedeeld met apps van derden.

Google Plus werd in 2011 gelanceerd om de concurrentie met Facebook aan te gaan. Helaas voor Google is dit nooit echt goed van de grond gekomen.

Een zakelijke versie van Google Plus blijft bestaan als onderdeel van G Suite. Gebruikers van de reguliere versie krijgen de komende maanden gelegenheid om hun gegevens te exporteren.

Bron

Onderzoek: ‘no-click searches’ stijgen, organische CTR daalt

Sparktoro publiceerde een groot onderzoek over het zoekgedrag en Click Trough Rate (CTR) in Google afgelopen maand. Een opvallende uitkomst is dat het aantal zoekopdrachten waarbij mensen niet doorklikken naar een website is gestegen. Op mobiel stegen deze zoekopdrachten van 60% naar 61,5%. Op desktop is een stijging van 33,4% naar 34,4% gemeten.

De grootste oorzaak van deze stijging is dat Google steeds meer antwoorden rechtstreeks in de zoekmachine laat zien. Denk bijvoorbeeld aan het opvragen van een routebeschrijving:

Routebeschrijving stuurlui in google

Dit resultaat beantwoord de vraag direct in de zoekresultaten. Het is dus niet meer nodig om door te klikken naar een pagina waar de routebeschrijving op staat.

Hetzelfde principe voert Google uit voor steeds meer vragen die ingetypt worden in de zoekbalk. Hieronder is te zien dat het aantal zoekopdrachten waarbij niet wordt doorgeklikt langzaam maar zeker aan het stijgen is sinds 2016:

Percentage zoekopdrachten zonder klikken in Google

Daarnaast concludeert het onderzoek dat de Click Trough Rate (CTR) van organische zoekresultaten aan het dalen is. De oorzaak hiervan is dat Google de advertenties via Google Ads (voorheen Adwords) flink heeft verbeterd. Onderstaande afbeelding toont een vergelijking tussen advertenties in Google in 2016 en in 2018:

Vergelijking Google Ads (Adwords) 2016 en 2018

Met de introductie van een derde kop en tweede beschrijving zijn Google Ads meer ruimte gaan innemen op de pagina. Daarnaast heeft Google de advertenties meer laten lijken op de organische resultaten, waardoor het verschil minder opvalt. Het meest duidelijk is de verandering van het ‘Ad’ symbool. In 2016 was dit nog opvallend geel, in 2018 heeft dit dezelfde groene kleur als de URL gekregen.

Let wel dat de CTR van organische resultaten nog altijd vele malen hoger is dan die van de advertenties. De laatste meting van het onderzoek toont dat ruim 65% van de zoekers op een organisch resultaat klikt, en ruim 5% op een advertentie (op desktop). De CTR van organische resultaten blijft dus hoger dan die van advertenties, maar staat wel onder druk.

Bron

Twee nieuwe features in Google Ads

Er zijn in oktober twee nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan Google Ads. De eerste is een uitbreiding van de bericht-extensies, de tweede is een update voor het meten van winkelbezoeken.

Bericht-extensies

Het was al mogelijk om klanten een bericht te laten versturen naar een ingesteld telefoonnummer met de bericht-extensie. Dit bericht wordt dan ontvangen als een SMS. Nu is daar de mogelijkheid van e-mail aan toegevoegd. Het is daardoor niet langer nodig een telefoonnummer in te stellen om berichten te kunnen ontvangen. Vanaf nu mag dit ook een e-mailadres zijn.

Een extra handige functie is om ook direct een automatisch antwoord in te stellen. Dit antwoord wordt verstuurd zodra een klant via de advertentie een bericht stuurt. Handig om alvast te vermelden dat het bericht goed is ontvangen of aan te geven wanneer een antwoord verwacht kan worden.

Winkelbezoeken

Het meten van (offline) winkelbezoeken is al een tijdje beschikbaar voor geselecteerde adverteerders. Op basis van anonieme WiFi-, GPS- en telefoonmast-data kan Google nauwkeurig bepalen of iemand een bepaalde winkel heeft bezocht.

Voor adverteerders die toegang hebben tot winkelbezoeken in Google Ads komen ‘Tools voor store visits’ beschikbaar. Binnen deze tools is het mogelijk om verschillende biedstrategieën en attributiemodellen te gebruiken.

Verder wordt het mogelijk je data uit te splitsen naar nieuwe en terugkerende winkelbezoekers. Hiermee wordt inzichtelijk welk van deze type winkelbezoekers je aantrekt met Google Ads.

Bron

Facebook Attribution beschikbaar

Naast de aankondigingen van Google, kwam ook Facebook met nieuws voor adverteerders. Facebook Attribution is namelijk beschikbaar voor iedereen.

Facebook Attribution is een nieuw onderdeel in de Bedrijfsmanager. Het doel van Facebook Attribution is om je meer inzicht te geven in de customer journey.

Stel dat iemand op je Facebookadvertentie klikt, maar geen contactformulier invult. Later klikt dezelfde persoon op je Instagram-advertentie en vult wel een contactformulier in. Standaard wordt deze conversie dan toegeschreven aan je Instagram advertentie.

Met Facebook Attribution zie je nu dat je Facebook-advertentie het eerste contactpunt was met deze persoon. Om die reden krijgt nu je Facebook-advertentie ook een deel van die conversie toegeschreven aan je Facebook-advertentie.

Deze gegevens geven je daardoor een completer beeld van alle contactmomenten die iemand heeft voordat hij of zij converteert. Met deze inzichten kun je vervolgens beter bepalen hoeveel budget je op ieder soort advertentie wil inzetten. Attribution is nu beschikbaar in je Facebook Bedrijfsmanager.

facebook attribution voorbeeld

Bron

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht