Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Contextual Targeting

Zo verhoog je klikken en conversies van je advertenties voor een betere ROI

13 apr. 2017 / Carline Dekker / Marketing / 8 min.

De eerste online advertenties werden uitgekozen op basis van ‘wie het eerst komt wie het eerst maalt’. De adverteerder koos zijn advertentie en er werd verder niet gekeken naar de content van de website waar de advertentie op zou komen. Al enige jaren is er wel een vorm van adverteren die naar de content van een website kijkt, namelijk contextual targeting! In deze blog leggen we uit wat contextual targeting inhoudt en waarom het een goede manier van adverteren is.

contextual targeting: hoe benut je het?

Wat is contextual targeting?

Contextual targeting (ook wel contextual advertising) is een methode van adverteren gebaseerd op de inhoud van een webpagina. Contextual targeting behoort tot één van de varianten van display advertising: het adverteren op advertentieruimte van websites. Heeft een website context die relevant is aan de advertentie, dan wordt er een passende advertentie op die website geplaatst. Contextual targeting richt zich specifiek op de context van een website: de tekst wordt gescand op relevante zoekwoorden en zo worden de advertentie en website gekoppeld.

De meest gebruikte vorm van contextual targeting is in de vorm van banners of pop-up advertenties. Je komt contextual targeting tegen op de grootste websites. In Nederland kun je contextual targeting zoal tegenkomen op nieuwssites. Lees je een nieuwsartikel over de specs van een nieuwe telefoon en komt er een telefoon-advertentie naast het artikel te voorschijn? Dit is dus geen toeval!

Wat is het doel van contextual targeting?

Het doel van contextual targeting is om advertenties aan een bezoeker te laten zien voor producten en services waar de bezoeker al geïnteresseerd in is. Doordat de bezoeker zelf al naar een product of service heeft gezocht en op een webpagina over die product of service is beland, kun je een advertentie laten zien die bij zijn/haar interesses past.

De doelen van contextual targeting zijn:

  • Het verhogen van klikken op een advertentie
  • Het verhogen van conversies (en aankopen)
  • Het verhogen van relevantie voor de bezoeker
  • Het tegengaan van irritatie om niet-relevante advertenties
  • Betere Return On Investment (ROI)

Hoe gaat het te werk?

Vele websites hebben advertentieruimtes. Een website biedt zijn advertentieruimte aan op advertentieveilingen. Die advertentieruimte wordt automatisch op advertentieveilingen verhandeld.

In de campagne kan een adverteerder rekening houden met steekwoorden en de taal van de websites waar de advertentie op komt te staan. De adverteerder kan steekwoorden opgeven die passen bij zijn advertentie. Tevens kan de adverteerder woorden uitsluiten.

Bij contextual targeting wordt ook rekening gehouden met de taal. Wil je dus enkel dat je banner of pop-up wordt getoond op Nederlandse websites? Dat kan. Met je advertentie kun je zo gemakkelijk je doelgroep bereiken.

Het eerste voorbeeld van een medium dat aan de slag ging met contextual targeting is Google AdSense. Google AdSense introduceerde de mogelijkheid om te adverteren gebaseerd op de context van een website.

De valkuilen van contextual targeting

Wanneer een persoon in het zoeknetwerk van Google naar een product, service of merk zoekt, is hij/zij er waarschijnlijk niet van bewust dat die specifieke zoekopdracht kan leiden tot advertenties. Het is dus zaak dat adverteren op internet transparant blijft – bezoekers moeten weten wat er gaande is en dat zij door advertenties kunnen worden beïnvloed.

Een andere valkuil is dat contextual targeting-advertenties kunnen worden getoond op verkeerde webpagina’s. Een geautomatiseerd computersysteem heeft nog niet hetzelfde inzicht als een mens, waardoor een advertentie terloops toch getoond kan worden op een webpagina met een verkeerde context. Bovendien hebben sommige woorden veel verschillende betekenissen. Een woord als ‘slag’ wordt bijvoorbeeld op meer dan vijftig verschillende manieren in onze taal gebruikt!

Een computersysteem kan nog niet altijd de juiste betekenis uit de zin ontdekken, wat soms kan leiden tot dubieuze situaties. Zo ook bij de volgende drie advertenties:

Hoe voorkom je dat je advertentie op een verkeerde plaats wordt gekozen?

Wanneer je een contextual advertentie wilt inzetten, dan kun je hiervoor een aantal negatieve zoekwoorden invoeren. Je doet er dus goed aan om te bedenken bij welke zoekwoorden je niet gevonden wilt worden met je advertentie. Verkoop je appels? Dan kun je bijvoorbeeld de categorie computer en technologie uitsluiten, zodat je niet op websites gevonden wordt waar de context over het technologie merk Apple gaat. Zo kun je dus voorkomen dat bij jouw advertentie niet hetzelfde overkomt als de voorbeelden hierboven!

Contextual Targeting Tool

De Contextual Targeting Tool van Google is in het leven geroepen om je te helpen om gemakkelijk en snel op relevante zoekwoorden bij je advertentie te komen. Je typt een zoekwoord in en binnen enkele seconde heeft Google rijen aan categorieën aan soortgelijke zoekwoorden voor je klaar. Zo kun je dus gemakkelijk voor je advertentie de juiste zoekwoorden selecteren.

Wil je hulp bij het inzetten van contextual targeting? Neem dan contact op met onze online marketeer Sjoerd door te mailen naar sjoerd@stuurlui.nl.

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht