Google for Jobs nu ook in Nederland

13 feb. 2020 / Stuurlui Fullservice WordPress Bureau / Marketing / 7 min.

Google is nu ook in Nederland live met een job search engine: Google for Jobs. Door de zichtbaarheid van vacatures te vergroten, wil Google het personen makkelijker en effectiever maken om een baan te vinden. Wat houdt Google for Jobs in, hoe werkt het en hoe grijp je de kans om goed gevonden te worden met je vacatures? Je leest het hier.

Hoe bereid je je voor op Google for Jobs?

Wat is Google for Jobs?

Op dit moment is het zo dat jobboards, uitzendbureaus en bedrijven door middel van SEO en SEA strijden om de hoogste plaatsen in de zoekresultaten. Met de komst van Google for Jobs ontstaan er nieuwe kansen voor bedrijven waarvan de SEO of SEA minder sterk is ingericht. Google zet namelijk microdata in om vacatures van allerlei bronnen op één plaats te zetten: Google for Jobs komt namelijk bovenaan de zoekresultaten te staan! Zoek je dus bijvoorbeeld op “developer vacature” dan krijg je meteen resultaten vanuit Google for Jobs te zien. Volgens Careerbuilder begint 73% van de baanzoekenden met hun zoektocht op Google. Het is dan ook van grote waarde als je vacature op Google for Jobs goed zichtbaar is.

Vacatures in de zoekresultaten met Google for Jobs

Met Google for Jobs wordt het gemakkelijker en effectiever om baanzoekers met de juiste vacatures te verbinden. Je kunt overigens niet op Google for Jobs zelf vacatures plaatsen: het blijft via de externe websites gaan. Hiermee blijft Google een zoekmachine.

Google heeft op hun officiële blog 3 voordelen van Google for Jobs aangegeven:

    • Prominente plaats in de zoekresultaten. Je posts zijn toegankelijk om in de nieuwe Google For Jobs feature te worden weergegeven, inclusief je logo’s, reviews, ratings en omschrijving van de baan.
    • Meer, gemotiveerde sollicitanten: Baanzoekers kunnen verschillende criteria invullen zoals locatie en functietitel, waardoor je sollicitanten krijgt die beter aansluiten op de baan.
    • Verhoogde kansen op conversies: baanzoekers hebben een nieuw platform waarop ze je kunnen bereiken en door kunnen klikken naar je website.

Hoe werkt Google for Jobs?

Google toont de content van de vacaturepagina direct in de zoekresultaten. Ook heb je de mogelijkheid om verschillende zoekcriteria in te voeren zoals de gewenste reistijd naar je werk en de plaats waar je een baan zoekt. Daarnaast kun je zoeken naar de uploaddatum van de vacature, het type baan (full-time, part-time) en het type bedrijf of een specifieke bedrijfsnaam. Als laatste is er een mogelijkheid om vacatures op te slaan, meer informatie van het bedrijf te bekijken, andere vacatures van het bedrijf te bekijken, en je kunt bijvoorbeeld job alerts instellen.

Pas als iemand gaat solliciteren, wordt een sollicitant naar de vacature geleid: je wordt dan naar de bron geleid. Google plaatst de beste vacatures bovenaan de zoekresultaten, wat in de praktijk betekent dat ze vacatures van hun partners en vacatures van websites met een hoge domain authority voorkeur zullen geven. Niet de best betaalde of best geoptimaliseerde vacatures – al verwachten we wel dat in de nabije toekomst er wel betaalde vacatures zullen komen op Google for Jobs.

Hoe kun je je vacature optimaliseren voor Google for Jobs?

Technische aspect

Er zijn een aantal manieren waarop je je vacatures succesvol kunt inrichtten voor Google for Jobs en verschillende technische aspecten die je het beste aan kunt passen. Zo moet je ervoor zorgen dat Google je website kan indexeren en door middel van structured data goed kan lezen. Ga naar deze pagina om te kijken hoe de structured data moet worden opgebouwd. Of bekijk deze documentatieKan je dit niet zelf toevoegen of aanpassen? Neem contact op met jouw webbouwer om de website beschikbaar te maken voor Google for Jobs.

Vacaturetekst

Daarnaast blijft het uiterst belangrijk ervoor te zorgen dat je vacaturetekst goed aansluit op de juiste kandidaat. Zorg ervoor dat je vacaturetekst opvalt, dat je de juiste verwachtingen schept en dat je duidelijk aangeeft wat je van de kandidaat verwacht. De vacaturetekst is waar het allemaal om draait, en het optimaliseren van de tekst is dan ook uiterst belangrijk. Vermijd clichés, gebruik de juiste functietitels en de juiste zoekwoorden.

De mogelijkheden van google for jobs

Beschik ik over alle informatie om op Google for Jobs te komen?

Google for Jobs heeft verschillende filters, zoals categorie, titel, stad, plaatsingsdatum, bedrijfstype en bedrijf. Hieronder vind je de alle mogelijkheden binnen deze job search engine.

Verplichte velden:

  • datePosted (datum waarop de vacature geplaatst is)
  • description (omschrijving van de functie)
  • hiringOrganization (bedrijf die de vacature aanbiedt)
  • jobLocation (locatie van het bedrijf)
  • title (functietitel)
  • validThrough (einddatum van de vacature, alleen als er een einddatum is)

Extra aangeraden velden:

  • applicantLocationRequirements (voor als de sollicitant in de buurt moet wonen van bedrijf)
  • baseSalary (salaris met daarbij HOUR, DAY, WEEK, MONTH, YEAR)
  • salaryCurrency (valuta)
  • workHours (standaard werktijden)
  • experienceRequirements (toevoeging op description waarin je omschrijft wat sollicitant aan ervaring moet hebben)
  • responsibilities (taken die bij deze functie horen)
  • industry (branche waarin het bedrijf valt)
  • educationRequirements (opleidingsniveau)
  • employmentType (type contract: voltijd, deeltijd, tijdelijk etc.)
  • identifier (unieke waarde voor de vacature, kan de URL. zijn)
  • jobLocationType (is het werk dat je 100% vanuit kantoor moet doen of ook vanuit huis)

Hoe controleer ik of mijn vacature juist staat ingesteld for Google for Jobs?

Google heeft een mooie tool om structured data op je pagina te testen. Ga naar de tool en vul de URL in van de pagina die je wilt controleren. Vervolgens zie je rechts alle structured data types die Google heeft gevonden op jouw pagina. Staat hier JobPosting tussen? Ja? Dan heeft jouw website de juiste structured data. Zorg dat hier geen fouten staan, dan zal jouw vacature worden opgenomen. Controleer of er waarschuwingen zijn en of je deze data kan leveren/aanpassen. Klik op JobPosting en vervolgens op “VOORBEELD” om te zien hoe jouw vacature er uit komt te zien.

Is Google for Jobs effectief?

Voor jobboards

Google for Jobs werd in mei 2017 al geïntroduceerd in Amerika. Uit eerste tests bleek dat het bedrijf Johnson & Johnson 18% meer sollicitaties scoorde door Google Jobs. Ook SmartRecruiters liet weten succesvol te zijn. Wij verwachten dan ook dat Google for Jobs in Nederland zeker effectief kan zijn: combineer de mega hoeveelheden aan data die Google heeft met een goed algoritme en Google for Jobs zou je soortgelijke banen moeten kunnen laten zien waar je naar op zoek bent, zelfs als de functietitels verschillen. Een van de grootste obstakels waar baanzoekers tegenaan lopen is dezelfde vacature vier keer voorbij zien komen: Google weert dubbele vacatures.

Google for Jobs zal ook een effect hebben op het organisch verkeer van vacatures, waar jobboards tegenwoordig veel op focussen: mensen zullen doorklikken naar Google for Jobs en de organische zoekresultaten, die nog onder de betaalde zoekresultaten staan, achterwege laten. Het wordt nog belangrijker voor jobboards om te investeren in het schrijven van sterke vacatureteksten en te investeren in developers die ervoor zorgen dat de technische aspecten van de vacatures goed staan ingesteld.

Google for Jobs zal dan ook zeker niet het einde betekenen van jobboards: als jobboards met Google for Jobs gaan samenwerken, liggen er grote kansen om het baanzoekers makkelijker te maken om de juiste vacatures te vinden. Jobboards zullen zich wel opnieuw moeten aanpassen aan Google, zodat ze goed zichtbaar blijven in de zoekresultaten.

Voor baanzoekenden

Google beschikt over veel data van jou als ingelogde gebruiker en heeft daardoor de mogelijkheid om een vacature te vinden waarvan ze denken dat deze bij je past. Door middel van machine learning kan Google een vacature koppelen aan jouw persoonlijkheid en wensen. Machine learning is een breed onderzoeksveld binnen kunstmatige intelligentie, dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van algoritmes en technieken waarmee computers kunnen leren. De computer leert een persoon kennen en kan op deze manier de informatie die het vertoont personaliseren aan deze persoon.

Hulp nodig?

Kom je er niet uit? Geen probleem, ons team helpt je graag. Wij kunnen kosteloos een inventarisatie maken om je website voor te bereiden op Google for Jobs. Neem contact met ons op.

 

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 21 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk