Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Linkbuilding is onmisbaar in 2018 (maar lastiger dan ooit)

11 jan. 2018 / Martijn Hoekstra / Marketing / 7 min.

Linkbuilding is in 2018 lastiger dan ooit tevoren. Het kost namelijk steeds meer moeite om links van hoge kwaliteit op te bouwen naar je website. Toch is het waardevol om er aandacht aan te besteden, want linkbuilding blijft een belangrijke factor in het behalen van een goede positie in de zoekresultaten.

Waarom linkbuilding onmisbaar is in 2018

Al eerder gaven grote onderzoeken zoals van Backlinko en van SEMrush het belang van een hoogwaardig linkbuilding profiel aan voor SEO. Uit het onderzoek van Backlinko (een analyse van 1 miljoen zoekresultaten) kwam zelfs dat backlinks op dit moment de belangrijkste factor zijn om hoger te komen in Google. SEMrush benadrukte dat gezonde, natuurlijke backlinks de enige manier zijn om linkbuilding in te zetten. In dit blog zullen we het belang van linkbuilding in 2018 uitleggen.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van links van externe websites terug naar jouw eigen website. Bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan of links in te kopen. Het doel is om hiermee de waarde van je website te verhogen, waardoor je een betere positie krijgt in Google. Belangrijk hierin is om ervoor te zorgen dat de links die naar jouw website gaan van een website komen met een hoge relevantie en autoriteit. Wat precies de betekenis van relevantie en autoriteit is wordt hieronder besproken.

Des te groter het aantal links naar je website en des te hoger de kwaliteit van deze links, des te meer Google dit ziet als een teken dat de content op jouw website relevant is voor haar bezoekers. Dit beloont Google dus door jouw website hoger in de zoekresultaten te plaatsen, en dit zal uiteindelijk zorgen voor meer website-bezoekers.

Relevantie

Relevantie is de belangrijkste factor bij het bepalen van de waarde van een link. Als je bijvoorbeeld beautyproducten verkoopt, is een link van een beautyblog erg relevant, en dus waardevol. Een link van een website over computergames zou daarentegen totaal niet relevant en dus ook niet waardevol voor je zijn.

Relevante websites verschillen per markt. Daarom is het belangrijk om inzicht te krijgen en onderzoek te doen naar de markt waarin je je bevindt, om ervoor te zorgen dat je hoogwaardige links naar je website krijgt. Bedenk dus goed welke relevante websites in jouw markt actief zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld blogs zijn, websites van brancheorganisaties of vergelijkingssites.

Autoriteit

Naast relevantie is de autoriteit van een website belangrijk. Over het algemeen geldt; hoe populairder de website, hoe hoger de autoriteit. Zo is een relevante link van Telegraaf.nl veel interessanter dan een link van een kleinschalig blog met een handvol lezers.

Er zijn ook verschillende SEO tools die de autoriteit van websites meten. Zo gebruikt Moz hiervoor de Domain Authority (DA) en SEMRush noemt dit Trust Score (TS). Dit kan een handig hulpmiddel zijn om de waarde van een link te bepalen, maar vaar hier niet blind op. Een goede dosis gezond verstand is in de praktijk het belangrijkste bij het bepalen welke links voor jou het meest interessant zijn.

Follow en no-follow

Een laatste factor om rekening mee te houden is of een link ‘follow’ of ‘no-follow’ is. No-follow is een toevoeging aan een link die gebruikt wordt om geen SEO-waarde door te geven. Dit wordt bijvoorbeeld veel gebruikt door grote blogs en nieuwswebsites.

Het is echter een misverstand om te denken dat no-follow links hierdoor niet interessant zijn. Zo kan een no-follow link op een populaire website je extra website-bezoekers opleveren omdat mensen doorklikken naar je website. Daarnaast is het in de ogen van Google vreemd om alleen maar ‘follow’ links te hebben. Dit kan voor Google een teken van manipulatie zijn en reden om je lager in de zoekresultaten te plaatsen. Zorg dus zeker ook voor relevante no-follow links naar je website.

Oude linkbuilding manieren: links inkopen

Vroeger was Google lang niet zo slim als nu en werden er in grote mate trucjes gebruikt om Google te manipuleren, zoals het spammen van een zoekwoord in een tekst of het massaal inkopen van links van lage kwaliteit en relevantie. Deze links waren dus erg lage kwaliteit, maar zorgden er wel voor dat websites hoger in de zoekresultaten kwamen.

Aangezien dit de relevantie en kwaliteit van de links naar je website benadeeld, bestraft Google deze oude manier van linkbuilding tegenwoordig, bijvoorbeeld door je lager in de zoekresultaten te plaatsen. Bij veelvuldig gebruik van deze oude manier van linkbuilding loop je zelfs risico om helemaal uit de zoekresultaten te worden verwijderd.

Nieuwe linkbuilding manieren

Er is dus veel veranderd op het gebied van linkbuilding in de afgelopen jaren. Google wordt steeds slimmer en past het algoritme vrijwel dagelijks aan.

Kwaliteit van de links

Anno 2018 is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van je links hoog is. Dit betekent dat je veel meer zult hebben aan één kwalitatieve link, dan tien links van websites van lage kwaliteit.

We onderscheiden grofweg drie categorieën links; basis-, midden- en hoge kwaliteit. Voor het beste resultaat is het belangrijk een goede mix te hebben hiervan.

Basis kwaliteit

Dit zijn de links die relatief weinig impact hebben maar wel goed zijn om te hebben. Hierbij kan je denken aan relevante startpagina’s en bedrijvengidsen. Wanneer wij de linkbuilding verzorgen voor een klant vragen we hierbij alleen de links aan die van voldoende kwaliteit en relevantie zijn. Zo leggen we een goede basis van links naar je website.

Midden kwaliteit

Dit zijn links van websites in jouw markt die ook van goede kwaliteit zijn. Denk hierbij aan websites van brancheverenigingen, bekende blogs in de markt, of vergelijkingswebsites. Deze links hebben meer impact op je posities in Google dan de links van lage kwaliteit. Maar het kost ook meer moeite om ze te verkrijgen.

Wij kunnen in kaart brengen welke websites er in je markt actief zijn, bijvoorbeeld door naar de links van je concurrenten te kijken. Vervolgens gaan we aan de slag om deze links ook voor jouw website te verkrijgen.

Hoge kwaliteit

Ten slotte zijn er links van hoge kwaliteit. Deze links hebben grote impact op je posities in Google, maar zijn ook moeilijker en duurder om te verkrijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan websites van kranten en andere bekende publicaties. Links op dit type websites zijn in de meeste gevallen alleen tegen betaling te verkrijgen, bijvoorbeeld door het plaatsen van advertorials.

Wij kunnen het schrijven van advertorials en deze geplaatst krijgen volledig op ons nemen.

Zelf doen of uitbesteden aan een bureau?

Hoewel linkbuilding in 2018 lastiger is dan ooit tevoren, en het steeds meer moeite kost om links van hoge kwaliteit op te bouwen naar je website, is het nog steeds een onmisbaar deel van SEO. Om linkbuilding in 2018 in te zetten zal je dus meer tijd moeten investeren om relaties op te bouwen en genoeg waarde te leveren aan de website waarvan je een link wilt verkrijgen.

Het kan daarom interessant zijn om dit door een bureau uit te laten voeren. Een bureau kan dit vaak efficiënter uitvoeren, en sneller analyseren waar het meeste winst valt te behalen op SEO-gebied. Daarnaast heeft een bureau meerdere expertises in huis die van pas komen je positie in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan een content-specialist, developer en een seo-specialist. Door deze expertises goed samen te brengen, kom je uiteindelijk tot het beste resultaat.

Hulp nodig?

Meer weten over onze linkbuilding diensten? Neem contact met ons op!

 

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht