Meer tekens voor je advertenties in Google Ads
In augustus zijn de tekstadvertenties in Google Ads uitgebreid. De advertenties bestaan standaard uit twee koppen en één beschrijving.Daarnaast is de maximale lengte van de beschrijving(en) verhoogt van 80 naar 90 tekens. Nu is het mogelijk om een derde kop en een tweede beschrijving toe te voegen. Het verschil tussen een advertentie met en zonder deze extra tekst zie je hieronder.
Reguliere tekstadvertentie
Uitgebreide tekstadvertentie
In het tweede voorbeeld zie je een extra kop ‘Websites en Online Marketing’ en daaronder de tweede beschrijving vanaf ‘Wij communiceren snel en denken met je mee.’ Hierdoor neemt de advertentie meer ruimte in op de zoekresultaten-pagina van Google. Daardoor valt je advertentie meer op dan adverteerders die deze extra kop en beschrijving (nog) niet hebben doorgevoerd.
Door meer op te vallen zou het percentage mensen dat je advertentie (CTR) aanklikt dus hoger moeten worden. Dit is weer positief voor je kwaliteitsscore, die er vervolgens weer voor zorgt dat je kosten per klik (CPC) omlaag gaan. Met andere woorden: door je advertenties uit te breiden zou je de kosten voor je Google Ads klikken kunnen verlagen.
We zijn momenteel aan het testen met deze nieuwe, uitgebreidere advertenties om te zien of dit daadwerkelijk beter presteert dan een reguliere advertentie. De functionaliteit is nu voor alle Google Ads adverteerders beschikbaar.
Responsive Search Ads beschikbaar voor enkele adverteerders
Naast de uitgebreide tekstadvertenties is Google ook bezig met een andere vorm van tekstadvertenties genaamd Responsive Search Ads. Hierover berichtten we al in onze vorige editie van Online Marketing Nieuws.
Inmiddels is deze functie is voor slechts enkele adverteerders beschikbaar als beta-versie. Hierdoor weten we inmiddels al iets meer over deze functie. Het scherm om een nieuwe Responsive Search Ad te maken ziet er zo uit:
Hier kan je maximaal 15 verschillende kopteksten en 4 verschillende omschrijvingen toevoegen. Wat verder opvalt is dat Google proactief advies geeft om de best mogelijke advertentie te maken. Dit is in bovenstaande screenshot te zien in de rechterbovenhoek. Om het maximale uit deze advertentiesoort te halen word het aanbevolen om zoveel mogelijk verschillende koppen en beschrijvingen in te zetten. Let er daarbij wel goed op dat deze zowel losstaand als gecombineerd met elkaar een logische advertentie vormen.
Om je hierbij te helpen is het mogelijk een voorbeeld te bekijken van verschillende combinaties van koppen en beschrijvingen. Hiermee kan je dubbelchecken of je advertenties kloppen. Daarnaast is het mogelijk om te zien welke combinaties het meeste getoond worden in de zoekresultaten. Dit geeft je inzicht en welke delen van je advertentie (koppen of beschrijvingen) je doelgroep het meest aanspreken.
Meerdere LinkedIn updates in Augustus
De ontwikkelingen bij LinkedIn gaan de laatste maanden ontzettend snel. In rap tempo komen er nieuwe functionaliteiten beschikbaar en worden bestaande zaken flink verbeterd. We pikken de twee belangrijkste LinkedIn updates van augustus er even uit;
Update voor Campaign Manager
De LinkedIn Campaign Manger is het gedeelte waar advertenties worden beheerd. Deze heeft een flinke update gekregen. De navigatie is overzichtelijker gemaakt, de zoekfunctie werkt beter en het is makkelijker om de prestaties van je campagne te visualiseren. Zo kun je makkelijk de belangrijkse statistieken in een mooi vormgegeven grafiek plaatsen:
Vernieuwde LinkedIn groepen
De grootste verandering op LinkedIn was die voor de groepen. Zo zijn gesprekken in groepen waar je lid van bent nu zichtbaar op de tijdlijn. Daarnaast krijg je nu ook meldingen van activiteit in je groepen. Als iemand bijvoorbeeld reageert op een topic dat je hebt gestart wordt dit gemeld. Door deze aanpassingen worden groepen dus letterlijk meer zichtbaar op LinkedIn.
Voor beheerders is er ook goed nieuws. Groepen die je beheert krijgen namelijk weer een plek in de LinkedIn app. Voorheen moest je hier een losse app voor installeren, maar dit is nu weer teruggedraaid.
Google test met nieuwe Rich Snippets
Tot slot was er afgelopen nog nieuws over zoekmachineoptimalistie (SEO). Google is namelijk druk aan het testen met nieuwe Rich Snippets. Rich Snippets zijn elementen in de zoekresultaten die extra informatie bieden. Denk bijvoorbeeld aan een beoordeling van een website met het aantal sterren erbij. Lees ons blog over Rich Snippets voor een uitgebreide uitleg.
De nieuwe snippets die nu getest worden zijn bedoeld om zoekers sneller naar het juiste antwoord op hun vraag te leiden. Hiervoor kunnen straks snippets van een form of veelgestelde vragen pagina worden getoond. Een eerste screenshot van een nieuwe snippet is hieronder te zien;
In dit geval wordt een resultaat van een forum getoond waar meerdere antwoorden op een vraag gegeven zijn. De gebruikers van het forum hebben één van deze antwoorden gekozen als de beste. Als iemand dezelfde vraag in Google intikt, verschijnt dit nieuwe snippet met daarbij het beste antwoord in het groen gemarkeerd.
Deze snippets zijn nog in een testfase en het is nog niet bekend of en wanneer deze uitgerold zullen worden. Heb je een veelgestelde vragen pagina en wil je alvast voorbereid zijn op deze Rich Snippets? Neem dan even contact op voor de mogelijkheden.