Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Het belangrijkste Online Marketing nieuws december 2017

02 jan. 2018 / Martijn Hoekstra / Marketing / 8 min.

Onze online marketeers zitten altijd bovenop de ontwikkelingen in de markt. Er zijn iedere maand veel nieuwtjes, maar welke zijn nu relevant voor jou? In deze nieuwe blog vatten onze online marketeers het belangrijkste online marketing nieuws van december samen voor onze klanten.

Het belangrijkste online marketing nieuws lees je hier

Google Grants update per 1 januari

Google Grants is al lange tijd een goede manier voor non-profits om Adwords in te zetten. Het Grants programma maakt het namelijk mogelijk om (na goedkeuring) 10.000 dollar advertentiebudget per maand te verbruiken. Google heeft deze maand een grote update aangekondigd voor het Google Grants programmabeleid. De wijzigingen gaan in per 1 januari.

Hier zitten twee belangrijke zaken in om rekening mee te houden. Ten eerste wordt het nu mogelijk om meer dan 2 dollar te bieden op een zoekwoord. Hiervoor moet wel de biedstrategie ‘conversies maximaliseren’ worden gebruikt. Zorg dus dat je conversies goed staan ingesteld in Adwords, en dat er voldoende conversies plaatsvinden zodat Google hier op kan sturen.

De tweede belangrijke aanpassing is dat Google wil dat Grants adverteerders een gemiddelde CTR van minstens 5% gaan halen. Wordt dit twee maanden achter elkaar niet behaald, dan wordt het Grants account (tijdelijk) stopgezet. Controleer dus de CTR in je Grants account en doe waar nodig aanpassingen om deze te verhogen.

Bron

Sterke ontwikkelingen advertentiemogelijkheden social media

Facebook begint met pre-roll reclames

In navolging van YouTube gaat Facebook nu ook starten met reclame voorafgaand aan video’s (de zogenaamde pre-roll advertenties). Dit geldt voor het videoplatform Watch van Facebook dat moet uitgroeien tot een grote concurrent voor YouTube. Het Watch platform is op dit moment alleen nog beschikbaar in de VS, waar het afgelopen zomer werd gelanceerd.

De verwachting is dat er geen advertenties bij komen voor video’s in de normale Facebook newsfeed. Hier blijven de advertentiemogelijkheden voorlopig dus hetzelfde.

Wanneer Facebook Watch en de bijbehorende pre-roll mogelijkheden in Nederland beschikbaar komen is nog niet bekend.

Bron

LinkedIn komt met nieuwe advertentiemogelijkheden

LinkedIn maakt het nu mogelijk voor adverteerders om Lead Generation ads te gebruiken met InMail. Dit maakt het mogelijk om gemakkelijk een formulier te versturen naar de inbox van LinkedIn gebruikers. Zo kan je bijvoorbeeld een whitepaper aanbieden met een downloadformulier. Bijkomend voordeel is dat LinkedIn het formulier automatisch invult met de gegevens uit het profiel. Zo wordt het zo laagdrempelig mogelijk gemaakt voor de ontvanger.

Daarnaast zijn er nu ook de zogenaamde Dynamic Ads. Zoals de naam al suggereert kunnen deze advertenties dynamisch ingevuld worden met bijvoorbeeld de naam of profielfoto van je doelgroep op LinkedIn. Hiermee maak je jouw advertenties nog persoonlijker en effectiever.

Kortom; zowel Facebook als LinkedIn blijven hun advertentieplatform doorontwikkelen. Dit belooft voor 2018 weer volop innovatie en nieuwe mogelijkheden om mee te testen.

Bron

Vanaf half februari adblocker in Google Chrome

Afgelopen juni kondigde Google aan een adblocker te gaan inbouwen in de Google Chrome browser. Nu is bekend geworden dat deze vanaf 15 februari actief zal zijn. Vanaf dat moment worden alle advertenties geblokkeerd die niet voldoen aan de richtlijnen van de Coalition for Better Ads.

Google begint met het aanpakken van advertenties die gebruikers als hinderlijk ervaren. Een voorbeeld hiervan zijn advertenties die een hele pagina beslaan en daardoor het gebruik van de website onmogelijk maken.

Wil je testen of jouw advertenties op jouw site voldoen aan de richtlijnen? Gebruik deze tools van Google om dit te checken.

Bron

Langere meta-descriptions in Google

Google heeft het stukje tekst bij zoekresultaten (bekend als de meta-description) een update gegeven. Vanaf deze maand laat Google hier bij sommige resultaten meer tekst zien. Het doel hiervan is om mensen beter te laten begrijpen hoe een bepaald zoekresultaat relevant is voor de gebruikte zoekopdracht.

In onderstaande voorbeeld is dit in de praktijk te zien. De bovenste twee zoekresultaten hebben de meta-description van normale lengte. Het resultaat daaronder heeft de nieuwe, langere meta-description.

Langere meta-descriptions in Google

Het oude limiet van 155 karakters voor een meta-description is hiermee dus niet meer van toepassing. Vanaf nu raden we aan om maximaal 300 karakters te gebruiken. Op die manier maak je maximaal gebruik van de nieuwe ruimte.

Houd er wel rekening mee dat Google de meta-description soms zelf invult met behulp van tekst die voorkomt op de pagina. Je hebt dus niet volledige controle over hoe je meta-descriptions worden getoond in de zoekresultaten. Daarnaast zijn er ook meta-descriptions van meer dan 300 karakters gespot. Desondanks raden we altijd aan om zelf de meta-description van je pagina’s in te vullen.

Bron

 

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht