Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Het belangrijkste Online Marketing nieuws februari 2018

28 feb. 2018 / Martijn Hoekstra / Marketing / 8 min.

Onze online marketeers zitten altijd bovenop de ontwikkelingen in de markt. Er zijn iedere maand veel nieuwtjes, maar welke zijn nu relevant voor jou? In deze nieuwe blog vatten onze online marketeers het belangrijkste online marketing nieuws van februari samen voor onze klanten.

Het belangrijkste online marketing nieuws lees je hier

Nieuwe Google Chrome adblocker actief

Google Chrome gebruikt sinds 15 februari een nieuwe, ingebouwde Ad Blocker. In een uitgebreide blogpost op het officiële Chrome blog, legt Google alle details uit. De Ad Blocker in Chrome heeft met name effect op pop-ups en andere manieren om opt-in formulieren te tonen op je website.

Als je op je website gebruik maakt van pop-ups of andere vormen van opt-ins zijn er een aantal dingen die je moet weten. Je opt-ins worden bijvoorbeeld niet direct geblokkeerd in Chrome. Elke website doorloopt drie stappen alvorens je op de blokkeerlijst komt.

Eerst beoordeelt Google je website volgens de Better Ads standaarden. Daar komt een beoordeling uit, namelijk ‘geslaagd’, ‘waarschuwing’ of ‘niet geslaagd’. Als website-eigenaar vind je deze beoordelingen in Google Search Console.

Als er veel opt-ins op je website niet voor de test slagen, krijg je van Google een notificatie. Vervolgens heb je 30 dagen om aanpassingen door te voeren. Doe je dit niet, dan begint Chrome met het blokkeren van je opt-in formulieren die niet aan de regels voldoen.

De volgende vormen van pop-ups zijn volgens de nieuwe standaarden niet meer toegestaan. Let op: het gaat hier om pop-ups die direct verschijnen bij het inladen van de pagina.

Bron

Stories komen naar Google search

De ‘Stories’ functie kennen we al langer van Snapchat. Instagram nam deze functie al snel over en maakte het nog populairder. Later is dit ook binnen WhatsApp en Facebook uitgerold. Deze functie maakt het mogelijk om korte ‘verhalen’ te delen in de vorm van foto’s of korte video’s.

Nu is ook Google deze functie aan het testen. Google noemt dit ‘AMP Stories’ en deze moeten gaan verschijnen in de zoekresultaten. De ‘Stories’ verschijnen alleen als je er actief naar zoekt. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar een grote publicatie als CNN, kan je een AMP Story gemaakt door CNN te zien krijgen.

Een korte indruk van de mogelijkheden van AMP Stories is te zien in onderstaande video:

Bron  

Instagram maakt automatisch posten mogelijk & carousel ads for stories

Het inplannen van social media berichten is een handige manier om je bedrijfspagina’s regelmatig van nieuwe updates te voorzien. Dit was eigenlijk op alle platformen al mogelijk met uitzondering van Instagram.

Instagram heeft nu haar API een update gegeven om dit mogelijk te maken. Je hebt hier alleen wel een externe social media tool voor nodig, bijvoorbeeld Hootsuite. De volledige lijst met social media tools die dit (gaan) ondersteunen is hier te vinden.

Let op: het inplannen werkt vooralsnog alleen voor foto posts. Het is dus helaas (nog) niet mogelijk een video post in te plannen.

Bron

Bron

Zoekmachines leverden meer verkeer dan social media in 2017

Uit recent onderzoek door Shareaholic blijkt dat zoekmachines in 2017 meer verkeer naar websites hebben opgeleverd dan social media. Dit is voor het eerst sinds 2014 het geval. Verkeer uit zoekmachines bedroeg in 2017 35% van het totaal, tegenover 26% vanuit social media.

De oorzaak hiervan is enerzijds de aanpassingen van de Facebook nieuwsfeed, en anderzijds de opkomst van Google’s Accelerated Mobile Pages (AMP). Facebook is namelijk strenger geworden over welke content men toont in de nieuwsfeed. Dit maakt het lastiger voor bedrijven om verkeer naar de website te krijgen door de reguliere, gratis updates te plaatsen.

Daarnaast hebben websites die gebruik maken van Google’s AMP meer zichtbaarheid gekregen in de zoekresultaten. In combinatie met het stijgende verkeer vanaf mobiel heeft dit er voor gezorgd dat veel sites meer verkeer uit Google ontvangen.

Het aandeel van verkeer uit zoekmachines en social media van de afgelopen jaren zie je in onderstaande grafiek:

Bron

Heb je hulp nodig met online marketing of vragen aan de hand van dit blog? Onze online marketing specialisten helpen je graag. Neem contact met ze op!

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht