Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Het belangrijkste Online Marketing nieuws januari 2018

30 jan. 2018 / Martijn Hoekstra / Marketing / 8 min.

Onze online marketeers zitten altijd bovenop de ontwikkelingen in de markt. Er zijn iedere maand veel nieuwtjes, maar welke zijn nu relevant voor jou? In deze nieuwe blog vatten onze online marketeers het belangrijkste online marketing nieuws van januari samen voor onze klanten.

Het belangrijkste online marketing nieuws lees je hier

Nieuwe functionaliteiten in LinkedIn op komst

Alle social media platformen blijven zich in hoog tempo verder ontwikkelen. Ook op LinkedIn zijn er verschillende nieuwe functionaliteiten die uitgerold gaan worden in 2018. Deze ontwikkelingen zijn zowel voor je bedrijf als voor jezelf als professional interessant. We zetten de belangrijkste op een rij zodat je je hier alvast op voor kunt bereiden.

Video

In het afgelopen jaar zagen we dat ook op LinkedIn steeds meer nadruk komt te liggen op video. Voor professionals is het al enige tijd mogelijk om video’s te uploaden naar LinkedIn om deze te delen op de tijdlijn. De verwachting is dat dit in 2018 ook voor bedrijfspagina’s wordt uitgerold.

Bedenk dus op welke manier je gebruik kunt maken van video’s om te delen via je bedrijfspagina. LinkedIn is namelijk geneigd om video-updates vaker aan je doelgroep te tonen dan een standaard tekst- of afbeelding update.

Bron

LinkedIn Magnet

Een andere interessante feature die eraan komt is de LinkedIn Magnet. Bij het plaatsen van een update op LinkedIn wordt het straks mogelijk om mensen met bepaalde vaardigheden naar die update toe te trekken. Als je bijvoorbeeld een vraag hebt over online marketing, kun je straks de magnet gebruiken om mensen met de vaardigheid ‘online marketing’ naar je update toe te trekken. Zij zullen dan jouw update sneller in de tijdlijn zien verschijnen.

Bron

Carroussel ads

Ten slotte gaat LinkedIn het ook mogelijk maken om de zogenaamde Carrousel Ads in te zetten. Binnen Facebook is dit al langer mogelijk. Een carrousel is een reeks afbeeldingen binnen je advertentie. Dit is ideaal om meerdere producten te laten zien, of creatief om te gaan met je afbeeldingen. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder.

Bron

Google onderstreept het belang van website-snelheid met nieuwe update

Website snelheid is ook in 2018 een belangrijk speerpunt voor Google. Google heeft recent een update aangekondigd die van toepassing is op de mobiele zoekresultaten.

Opvallend is dat de nadruk niet ligt op het belonen van snelle websites, maar vooral op het bestraffen van trage websites. Trage websites worden straks ook in de mobiele zoekresultaten bestraft met lagere posities. Met andere woorden; website-snelheid is echt een voorwaarde om straks goed te scoren in de mobiele zoekresultaten van Google. Voor de zoekresultaten op desktop was dit al langer het geval.

Met de PageSpeed Insights tool van Google kun je testen hoe jouw website scoort op snelheid. Mocht je een lage score halen, dan is nu het moment om hier actie op te ondernemen. Het switchen naar bijvoorbeeld snelle premium hosting kan bijvoorbeeld al een groot verschil maken.

De update gaat in vanaf Juli 2018, zodat website-eigenaren tijd hebben om zich hierop voor te bereiden.

Bron

Minder bereik voor bedrijfspagina’s door nieuwe Facebook update

Op 12 januari 2018 heeft ook Facebook een belangrijke update aangekondigd die invloed heeft op de newsfeed. Posts van bedrijven gaan namelijk nog minder zichtbaar worden in de newsfeed van gebruikers. De laatste jaren was dit al een trend, maar de nieuwe update zorgt ervoor dat het algoritme van Facebook er duidelijk voor kiest posts van vrienden en familie beter zichtbaar te maken, ten koste van de organische posts van bedrijven.

Daarnaast gaat Facebook posts belonen waardoor conversaties tussen mensen ontstaan. Het wordt dus nog belangrijker om kwalitatieve discussie in de commentaren te stimuleren.

Let wel op dat je niet simpelweg reacties op je post uitlokt, bijvoorbeeld door mensen te vragen hun vrienden te taggen. Dit doorziet Facebook en wordt dan ook bestraft met minder zichtbaarheid.

Om je doelgroep te bereiken kun je dus steeds minder rekenen op de normale (organische) Facebook posts. Het is wel aan te raden om deze te blijven inzetten, maar zorg er dan wel voor dat je posts van hoge kwaliteit zijn en een gezonde discussie stimuleren.

Bron

Heb je hulp nodig met online marketing of vragen aan de hand van dit blog? Onze online marketing specialisten helpen je graag. Neem contact met ze op!

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht