Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Het belangrijkste Online Marketing nieuws juni 2018

17 jul. 2018 / Martijn Hoekstra / Marketing / 8 min.

Onze online marketeers zitten altijd bovenop de ontwikkelingen in de markt. Er zijn iedere maand veel nieuwtjes, maar welke zijn nu relevant voor jou? In deze nieuwe blog vatten onze online marketeers het belangrijkste online marketing nieuws van juni samen voor onze klanten.

Het belangrijkste online marketing nieuws lees je hier

Google Adwords wordt Google Ads

Na 18 jaar gaat Google afscheid nemen van Google Adwords als merknaam. Vanaf 24 juli komt hier het nieuwe merk Google Ads voor in de plaats.

De voornaamste reden voor deze naamsverandering is volgens Google dat de naam Google Adwords de lading niet langer dekt. Bij Adwords denkt men al snel aan de bekende tekstadvertenties in de Google zoekresultaten. Terwijl er door de jaren heen vele opties bij zijn gekomen. Denk bijvoorbeeld aan Display banners en YouTube video-advertenties.

Het uitrollen van de nieuwe Adwords interface staat overigens los van dit nieuwe merk. Dat de introductie van Google Ads en de overgang naar de nieuwe interface nu samenvallen, is volgens Google puur toeval.

Aanvullend op de introductie van Google Ads, kondigt Google ook direct de komst van Smart Campaigns aan. Meer daarover in het bericht hieronder.

Bron

Bron

Google introduceert Smart Campaigns

De eerste nieuwe oplossing onder het nieuwe Google Ads heet Smart Campaigns. Smart Campaigns is een nieuwe oplossing die het voor mensen met geen of weinig Adwords kennis mogelijk moet maken om te adverteren bij Google.

Bij gebruik van deze nieuwe oplossing wordt het maken van advertenties, doelgroep targeting, advertentieweergave, en binnenkort het maken van landingspagina’s geautomatiseerd. Google genereert deze landingspagina op basis van de tekst en afbeeldingen die je voor je advertentie gebruikt.

Dit wordt gedaan op basis van het doel dat je als adverteerder geeft aan Google. Zo kan je kiezen uit drie opties; meer telefoontjes, websitebezoekers of mensen die een routebeschrijving opvragen.

De advertenties kunnen op de verschillende Google netwerken worden getoond. Denk aan Google zoekresultaten, banners op externe websites of YouTube. Adverteerders krijgen geen mogelijkheid om bepaalde netwerken uit te schakelen.

Bij het maken van advertenties kunnen maximaal drie afbeeldingen en drie logo’s worden toegevoegd. Deze zullen in combinatie met tekst automatisch worden getest. Hierdoor kan uiteindelijk de best presterende combinatie worden gevonden en ingezet.

Het grote voordeel van Smart Campaigns is dus dat je vrijwel niets meer zelf hoeft te bij te houden. Na het opgeven van je doelstelling en klaarzetten van je advertentietekst en -afbeeldingen neemt Google het beheer volledig over. Het grote nadeel hiervan is dat je niet of nauwelijks meer kunt bijsturen als de campagne is gestart.

Google zet met Smart Campaigns verder in op automatisering en zelflerende systemen (machine learning) in Adwords. Daarnaast wil Google met deze optie Adwords toegankelijker maken voor kleine bedrijven en ondernemers. Smart Campaigns is inmiddels actief in de Verenigde Staten en zal voor het einde van dit jaar actief worden in alle Google Ads accounts.

Facebook rolt video advertenties uit in Messenger

Vanaf 18 juni is Facebook begonnen met het tonen van video-advertenties in Facebook Messenger. De video-advertenties spelen automatisch af en worden nu nog getoond onder een klein percentage van de gebruikers.

Het was al langer mogelijk om standaard Facebook advertenties te tonen in Messenger. De resultaten hiervan waren positief, en Facebook verwacht hetzelfde effect van de automatisch afspelende video-advertenties.

De eerste reactie vanuit adverteerders is minder positief. Er zijn veel adverteerders die opmerken dat automatisch afspelende video’s in Messenger wellicht als irritant worden ervaren door gebruikers.

Belangrijk om te weten is dat Messenger advertenties niet losstaand kunnen worden gebruikt, maar altijd in combinatie met een ander platform (bijvoorbeeld de Facebook of Instagram newsfeed).

Bron

Chrome markeert sites zonder HTTPS vanaf juli als ‘niet veilig’

Google kondigde het al in februari aan maar vanaf juli gaat het daadwerkelijk gebeuren; websites zonder SSL certificaat worden gemarkeerd als ‘niet veilig’. Dit betekent dat gebruikers straks onderstaande waarschuwing zien in de URL-balk van Chrome.

Het nadeel hiervan is dat gebruikers je website als minder betrouwbaar kunnen gaan zien door deze waarschuwing. Daarnaast zorgt het ontbreken van een SSL certificaat er voor dat je website een lagere positie krijgt in de zoekresultaten van Google.

Maak je gebruik van WordPress en wil je meer weten over de voordelen van SSL? Lees dan zeker even de blog die we hierover schreven.

Bron

Heb je hulp nodig met SEO/SEA/Social of vragen aan de hand van dit blog? Onze online marketing specialisten helpen je graag op weg. Neem contact met ze op!

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht