Google begint met uitrollen ‘Mobile First Index’
Begin November schreven we al een uitgebreid blog over de Mobile First Index van Google. Google heeft nu officieel aangekondigd dat ze begonnen zijn met het indexeren van websites volgens de nieuwe Mobile First Index.
De Mobile First Index is een nieuwe manier waarop Google websites in kaart brengt en beoordeelt voor de zoekresultaten. Voorheen keek Google hiervoor vooral naar de desktopversie van je website. Nu de Mobile First Index wordt uitgerold, wordt de mobiele versie van je website leidend.
Als je website volgens de Mobile First Index wordt beoordeeld, ontvang je hiervan een notificatie in Google Search Console.
Om ook in deze Mobile First Index goede posities in Google te behalen, zal je website mobiel-vriendelijk en snel moeten zijn. Lees ons eerdere blog om te checken of jouw website er klaar voor is!
Nieuwe functies beschikbaar in Google Adwords
Google blijft druk bezig met het toevoegen van nieuwe functies aan de vernieuwde Adwords interface. Ook in maart kwamen er weer een aantal nieuwe mogelijkheden bij. Daarnaast zijn er nieuwe functies aangekondigd. We zetten de belangrijkste op een rij;
Versiegeschiedenis advertenties
Het is nu mogelijk om de versiegeschiedenis te bekijken van individuele advertenties. Voorheen was het nodig om een nieuwe, losse advertentie te maken om prestaties te kunnen vergelijken. Nu kan je ook de prestaties van je bewerkingen vergelijken met eerdere versies van dezelfde advertentie. De functie is nu beschikbaar in de nieuwe Adwords interface.
Notities in Adwords
De mogelijkheid om een notitie toe te voegen aan de tijdlijn/grafiek is aangekondigd voor Adwords. In Google Analytics kan dit al langer. Deze functie is handig om grote veranderingen aan je website of campagne te noteren. Zo kan je bijvoorbeeld een notitie toevoegen op de datum dat je nieuwe website live is gegaan. Dit wordt meteen zichtbaar voor iedereen die in je Adwords account werkt.
Op die manier kan je eenvoudig bekijken wat het effect is geweest van grote veranderingen op je Adwords campagne. De functie wordt de komende tijd uitgerold.
Aangepaste kolommen beschikbaar voor zoekwoorden en advertenties
Aangepaste kolommen zijn al sinds 2014 beschikbaar, maar slechts op Campagne en Advertentiegroep niveau. Google heeft aangepaste kolommen nu ook op zoekwoord- en advertentieniveau beschikbaar gemaakt.
Dit is vooral erg handig als je meer gedetailleerde statistieken voor je zoekwoorden of advertenties wilt bekijken. Als je bijvoorbeeld meerdere conversies (doelen) meet in Adwords, dan is het nu mogelijk deze allemaal als losse kolom toe te voegen bij zoekwoorden en advertenties.
Voorheen werden alle conversies onder de standaard kolom ‘Conversies’ geteld. Door het aanmaken van een aangepaste kolom voor elk van je conversies kun je precies zien welke zoekwoorden of advertenties welke conversies opleveren.
Nieuw social media platform: Vero
Afgelopen maand is er veel geschreven over een nieuw social media platform: Vero. Dit platform wordt zelfs al genoemd als een goed alternatief voor Facebook en Instagram. Het idee achter het platform is om social media in een zo puur mogelijke vorm aan te bieden.
Het platform bevat bijvoorbeeld geen advertenties. De verwachting is dat er later jaarlijks betaald gaat worden om het platform te kunnen gebruiken. Daarnaast is de nieuwsfeed geheel chronologisch. Dit in tegenstelling tot Facebook en Instagram. Daar bepaalt een algoritme de volgorde van de posts.
Of het platform echt een concurrent voor Facebook en Instagram kan worden zal moeten blijken. Het is wel goed om dit soort nieuwe platformen in de gaten te houden. Zo kun je bijvoorbeeld alvast je bedrijfsnaam claimen en een aanwezigheid opbouwen voordat je concurrenten dit doen. De app is nu gratis te downloaden voor Android en iOS.
Heb je hulp nodig met online marketing of vragen aan de hand van dit blog? Onze online marketing specialisten helpen je graag. Neem contact met ze op!