Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Het belangrijkste Online Marketing nieuws november 2017

30 nov. 2017 / Martijn Hoekstra / Marketing / 8 min.

Onze online marketeers zitten altijd bovenop de ontwikkelingen in de markt. Er zijn iedere maand veel nieuwtjes, maar welke zijn nu relevant voor jou? In deze nieuwe blog vatten onze online marketeers het belangrijkste online marketing nieuws van november samen voor onze klanten.

Het belangrijkste online marketing nieuws lees je hier

Nieuw: promotie-extensies in Adwords

Met de feestdagen in aantocht is het belangrijk voor bedrijven om op te vallen vele advertenties die consumenten te zien krijgen. Adwords introduceerde deze maand een nieuwe manier om ervoor te zorgen dat je Adwords advertenties zullen opvallen, zorgen voor een hogere CTR en meer omzet kunnen genereren: promotie-extensies.

Voorbeeld Adwords promotie-extensie
Voorbeeld Adwords promotie-extensie

Er zijn een aantal mogelijkheden, zoals:

  • Geldkorting, percentagekorting, korting tot een bedrag of korting tot een percentage
  • Korting bij het bestellen van meer dan bedrag X, zoals korting bij bestellingen boven €50
  • Korting bij het invoeren van een promotiecode
  • Een start- of einddatum instellen voor de korting
  • Apparaatvoorkeur voor mobiel, zodat deze advertenties voorrang krijgen op mobiele apparaten
  • Je kunt promotie-extensies inzetten op account-, campagne- of advertentiegroep-niveau

Bron

Budget-optimalisatie voor Facebook adverteerders

Begin deze maand bracht Facebook een manier uit om een centraal advertentiebudget voor een campagne in te stellen. Dit zorgt ervoor dat je budget effectiever wordt verdeeld over je Facebook advertenties en je hierdoor betere resultaten zult krijgen. Op die manier haal je meer rendement uit je advertentiebudget. Bovendien hoeven Facebook adverteerders niet zelf meer allerlei budgetten handmatig aan te passen.

Daarnaast kun je een dagelijks- of looptijdbudget instellen, een maximaal bod en een limiet op de kosten voor een specifiek advertentiegroep instellen.

Budget-optimalisatie voor Facebook adverteerders

Google gaat meer producten zelf vergelijken

Google geeft steeds meer antwoorden direct in de zoekresultaten: zo zijn er momenteel 15 verschillende zoekresultaten waarmee Google een antwoord kan laten zien in de zoekfunctie. Omdat het Google’s missie is om alle informatie te organiseren en toegankelijk en bruikbaar te maken, laat Google steeds vaker zelf informatie zien, zodat de bezoeker niet door hoeft te klikken naar een website. Dit zorgt ervoor dat sommige websites minder relevant zullen worden, zoals prijsvergelijkingssites.

De bekendste manier van Google om prijzen te vergelijken is door middel van Google Shopping, waarbij er producten van verschillende bedrijven naast elkaar worden getoond. Naast Google Shopping zijn er twee nieuwe ontwikkelingen gespot die aangeven dat Google bezig is met het vergelijken van producten. De eerste hiervan zie je in onderstaand voorbeeld: er worden twee producten (Google Pixel 2 en Google Pixel 2 XL) met elkaar vergeleken vanuit de zoekresultaten.

Let op: aangezien Google dit aan het testen is onder een klein aantal gebruikers, is de kans zeer klein dat je onderstaand voorbeeld zelf tegen zult komen.

Google gaat meer producten zelf vergelijken
https://www.gsmarena.com/

Naast het vergelijken van twee producten is Google ook aan het experimenteren met het vergelijken van aandelenkoersen. Het is al mogelijk om de koers en koersontwikkeling van bepaalde aandelen op te vragen, maar nu wilt Google het ook mogelijk maken om meerdere aandelen met elkaar te vergelijken. Dit zie je in onderstaande grafiek.

Aandelenkoersen vergelijken in Google

Google test dus nog het vergelijken van verschillende producten en het is nog onduidelijk of en wanneer we dit terug gaan zien in de zoekresultaten. Uiteindelijk zal Google allereerst zelf profijt hebben van deze manieren om producten te vergelijken, maar wellicht zullen aanbieders van complexere diensten er in de toekomst ook baat bij hebben.

Bron

Facebook messenger plugin voor websites

Tot voor kort was het enkel mogelijk voor bedrijven om in de Messenger app klanten te woord te staan of via een aparte aangeschafte chatfunctie op de website. Hierdoor was het voor klanten niet mogelijk om een conversatie voort te zetten zonder de website te verlaten. De oplossing voor dit probleem moet volgens Facebook een website plugin voor Messenger worden. Een conversatie die een klant start op de website, kan op elk moment worden vervolgd in Messenger en wordt altijd bewaard. Het is daarmee een goed voorbeeld van cross-device customer service.

De plugin wordt momenteel gesloten getest door een beperkte groep bedrijven. Wil je je alvast aanmelden voor de plugin? Dan kun je je inschrijven via dit formulier.

Facebook messenger plugin voor websites
Voorbeeld Messenger website-plugin

Heb je hulp nodig met online marketing of vragen aan de hand van dit blog? Onze online marketing specialisten helpen je graag. Neem contact met ze op!

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht