Responsive Display Ads uitgerold als de nieuwe standaard
Google heeft aangekondigd dat Responsive Display Ads (RDA) de komende maanden beschikbaar komen voor alle adverteerders.
Net als bij de Responsive Search Ads geef je Google verschillende elementen zoals teksten en afbeeldingen, waarna Google deze zelf gaat combineren tot een advertentie. Een voorbeeld van drie verschillende variaties zie je hieronder.
In het geval van Responsive Display Ads geef je tot 15 afbeeldingen, 5 headlines, 5 omschrijvingen en vijf logo’s op.
De prestaties kan je per onderdeel bekijken. Zo weet je dus precies welke afbeelding, headline, omschrijving of logo het beste aanslaat bij je doelgroep. Een ander voordeel is dat deze advertenties in vrijwel iedere bannerruimte passen. Hierdoor loop je dus nooit meer plaatsing mis op websites omdat je advertentie niet het juiste formaat heeft.
Ten slotte kunnen deze advertenties ook worden gebruikt voor dynamische remarketing. Hiermee kan je bijvoorbeeld een banner laten zien op basis van bepaalde producten die iemand op je website heeft bekeken. Hiervoor koppel je je productfeed aan je campagne met Responsive Display Ads.
Google Search Console is vernieuwd
Google werkt al een tijdje aan het volledig vernieuwde Search Console. Nu is deze nieuwe versie uit beta, wat wil zeggen dat deze nieuwe versie de standaard wordt. Maar wat kan je hiermee?
Enkele nieuwe mogelijkheden zijn:
Nieuw rapport over indexering.
Bekijk welke pagina’s Google wel of niet kan indexeren op je site en waarom. Mochten er pagina’s zijn die Google niet kan opnemen in de zoekresultaten dan kan je die hier vinden en zien wat het probleem is.
Bekijk hoeveel klikken en vertoningen je uit SEO hebt gehaald tot 16 maanden terug;
URL inspectie tool
Ontdek hoe de Google-index je pagina ziet. Gebruik dit om problemen op te lossen als je pagina niet of niet goed wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google.
De vernieuwde versie van Search Console met deze functies is nu voor iedereen beschikbaar.
Exacte zoekwoorden in Google Ads worden minder exact
Google deed in september een kleine maar belangrijke mededeling over exacte zoekwoorden in Google Ads. Deze zoekwoorden kunnen vanaf nu namelijk meer zoekopdrachten activeren om daar je advertentie te tonen.
In onderstaand voorbeeld wordt duidelijk wat dit betekent. Stel dat je het zoekwoord ‘yosemite camping’ exact hebt toegevoegd in Google Ads. Voorheen zou je advertentie dan alleen vertoond worden als iemand letterlijk ‘yosemite camping’ zoekt in Google.
Vanaf nu gaat Google je advertentie dan ook vertonen voor zoekopdrachten die hier in de buurt liggen. In onderstaand voorbeeld wordt je advertentie nu ook vertoond als iemand zoekt op bijvoorbeeld ‘yosemite campground’.
Door deze update wordt het nog belangrijker om goed het zoektermen rapport in Google Ads te monitoren. De kans dat je advertentie wordt vertoond voor niet-relevante zoekopdrachten wordt namelijk groter.
Conclusie
Afgelopen maand was het vooral Google die met nieuws naar buiten kwam. Google blijft heel snel ontwikkelen en alle kleine veranderingen die ze doorvoeren kunnen veel gevolgen hebben. Daarom zorgen wij ervoor dat we altijd heel goed op de hoogte zijn van waar Google mee bezig is.
Wil je ervoor zorgen dat je website optimaal kan worden gevonden in Google, volgens de nieuwste ontwikkelingen, neem dan contact op met onze online marketing specialisten!