Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

De belangrijkste online trends voor 2018

01 dec. 2017 / Stuurlui Fullservice WordPress Bureau / Marketing / 20 min.

We gaan in sneltreinvaart richting 2018, dus dat lijkt ons een mooi moment om de verwachte webdesign trends voor het aankomende jaar te bespreken.

Hoe gaan bedrijven er in 2018 voor zorgen dat ze zich ook online blijven onderscheiden van concurrenten?

Het belangrijkste online marketing nieuws lees je hier

De 8 belangrijkste webdesign trends

Webdesign trends 2018
1. Mobile First

Het wordt steeds gebruikelijker om een website mobile-first te designen: eerst de mobiele-versie en dan de desktop-versie. De gedachte hierachter is dat uitgaande van de schermgrootte en performance van een smartphone, ervoor zorgt dat je gedwongen wordt om beter na te denken over de strategie van je website. Dit komt vooral door het feit dat op een mobiel alle content het beste onder elkaar getoond kan worden voor maximale readability en je daardoor slim moet omgaan met de hoeveelheid tekst en het aantal beelden. Het gevaar is dat er te lange pagina’s ontstaan.

Dat mobiel steeds belangrijker wordt, zie je ook terug in de overstap van Google naar een Mobile First Index. Waar Google eerst naar de desktop-versie keek om deze te ranken, gaat Google nu eerst kijken naar de mobiele-versie van je website. Het wordt dus nog belangrijker om een gebruiksvriendelijke, mobielvriendelijke website te hebben.

2. Felle kleuren & sterke contrasten

Vroeger werd vaak gekozen voor veilige internet-kleuren (web-safe colors), maar het wordt steeds populairder voor bedrijven om zichzelf te onderscheiden met hun huisstijl en dus ook met hun website. Daarbij wordt steeds vaker gekozen voor fellere kleurvlakken met sterke contrasten. Dit zie je terug in fellere (RGB) kleuren. Deze trend speelt de afgelopen jaren steeds meer en wij verwachten dat deze zeker in 2018 door zal zetten.

Onze designer Chris over deze trend: “Felle kleuren en sterke contrasten zijn fantastisch om mee te werken en kunnen websites extra impact geven. Het is wel belangrijk dat er voldoende white space & blank space in het ontwerp wordt gebruikt om website clean en overzichtelijk te houden.”

Felle kleuren en sterk contrast in typografie (dikte en formaat): we zien het steeds vaker terug. Een paar jaar geleden was voor bodytekst een formaat van 13 pixels de standaard, tegenwoordig zien we steeds vaker een bodytekst van 16-18 pixels groot. Door een goede balans te vinden tussen contrastrijke kleuren, lettertype grootte en voldoende ruimte wordt de content prettiger leesbaar.

grote kleurvlakken en contrastrijke kleuren

Een goed voorbeeld van een ruim opgezette website met grote kleurvlakken en contrastrijke kleuren.

3. Card & Abstract layouts

Door technische ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn er steeds meer mogelijkheden ontstaan voor het creëren van layouts. Op dit moment zijn er twee layouts sterk in ontwikkeling: Cards en Abstract. We lichten ze kort toe.

Cards

Deze layout vorm wordt op dit moment veel gebruikt door bekende namen zoals Facebook, Twitter en Netflix. Met cards bundelen we een verzameling van informatie over één specifiek onderwerp tot een kaart. Deze kaarten zijn vaak omkaderd, staan vaak in een lijst of een grid en hebben een duidelijke structuur. 
Deze trend bestaat al een paar jaar maar zal aankomende jaren verder worden ontwikkeld.

Voordelen:

  • Content is zeer snel scanbaar
  • Erg functioneel
  • Werkt zeer goed op responsive design
  • Eenvoudig om deze kaarten te delen via Social Media
  • Simpel in gebruik, iedereen begrijpt hoe ze werken
  • Abstract

Tegenovergesteld aan de Cards zijn er de ‘Abstract’ layouts. Deze vorm wijkt af van het vaste grid, hierdoor kunnen elementen op een veel creatievere manier worden uitgelijnd, zoals bijvoorbeeld beelden die andere vlakken overlappen, teksten die bewust deels over beelden heen worden geplaatst en het gebruik van grote en schuine vlakken. Deze trend is sterk in ontwikkeling vooral omdat er technisch steeds meer mogelijk is, ook op de kleine schermen. Een goed voorbeeld hiervan is de website van Vrijwilligershuis Nieuwegein.

Voordelen:

  • Meer variatie mogelijk wat betreft design
  • Eenvoudig visual cues toe te passen
  • Maakt gebruik van volledige schermgrootte
  • Ideaal voor storytellingCard layout en abstract layout

4. Typografie wordt bigger & better

Wij verwachten dat er in 2018 vaker zal worden gekozen voor grotere en unieke(re) typografie. Mede door diensten zoals Google Fonts is er meer dan voldoende keus in lettertypes tegenwoordig. Door unieke typografie kunnen bedrijven zich extra onderscheiden van de concurrenten en versterkt het herkenning van de bedrijfsidentiteit.

Door technische ontwikkelingen is het steeds eenvoudiger geworden om veel lettertypes ook online te gebruiken. Dit heeft vooral te maken met de browserondersteuning en het feit dat de lettertype ontwerpers nu ook standaard een webvariant van het lettertype uitgeven. Hier wordt dan ook veel meer gebruik van gemaakt en dit zien we dan ook veel vaker terug in toekomstig webdesign.

5. Scrollen maar!

Inmiddels zijn bezoekers gewend geraakt aan lange scrollbare pagina’s. Vele onderzoeken wijzen aan dat iedereen scrolled en wil blijven scrollen!

Social media heeft ervoor gezorgd dat we uitgebreid de tijd nemen om door lange pagina’s gevuld met berichten te scrollen. Daarnaast wordt scrollen ook steeds sneller dan klikken, aangezien websites steeds sneller worden. Content kan zo veel sneller worden geladen.

Let op: Dat scrollen inmiddels normaliteit is geworden, wil niet zeggen dat je enkel nog hele lange scrollbare pagina’s moet maken. Houd altijd de doelen van je website goed in te gaten en sluit je webdesign op je doelen aan.

Scrollen op mobiel is oke!

6. Minder foto’s, meer illustraties

Illustraties zijn een goede manier om ervoor te zorgen dat bezoekers in één opslag zien waar een tekst over gaat. Ook kan een illustratie tekst versterken, extra informatie geven (bv. in de vorm van een grafiek) en de website extra onderscheiden. Belangrijk is wel dat de illustraties goed aansluiten bij de huisstijl van de website en niet overkomen als een onpersoonlijk stockbeeld.

Een goede illustratie zegt meer dan 1.000 woorden en wanneer deze gedeeld wordt zorgt dit ook weer voor een stukje branding.

Als het gaat over foto’s zullen de onpersoonlijke stockfoto’s steeds minder voorkomen en zal er meer de nadruk worden gelegd op eigen professionele foto’s. We verwachten dit in 2018 meer terug te zien in bijvoorbeeld het gebruik van betere productfoto’s- en video’s.

Illustraties in eigen huisstijl

7. Micro interactions

Micro interactions zijn kleine, functionele bewegingen of acties die aangeven dat een gebruiker een specifieke actie heeft uitgevoerd of die de gebruiker een richting opstuurt. Zo krijgt de gebruiker direct feedback tijdens een actie.

Een goed voorbeeld hiervan is de website van Protest. Zij gebruiken tijdens het toevoegen van een product aan het winkelmandje een micro interaction om het proces intuïtiever en sneller te laten verlopen. De website geeft een hint als er bijv. geen keuze is geselecteerd bij de “maatgeving” en toont dan direct het veld waar je dan alsnog snel je keuze kan maken.

Een micro interaction kan de gebruiker een betere beleving geven op je website, vooral als het de gebruiker helpt om eenvoudiger en sneller keuzes te laten maken zonder dat ze hier bewust over na hoeven nadenken. Vaak merk je ze niet op maar ze kunnen veel impact hebben op de gebruikerservaring.

Micro interactie in een webshop

Deze micro interaction geeft niet alleen aan dat je vergeten bent om een maat te selecteren voor dit product maar laat ook direct de beschikbare maten zien – dat scheelt weer een klik. Dit voorbeeld is van https://www.protest.eu/nl/

8. Compacte teksten, grotere buttons

Er is steeds meer onderzoek over hoe bezoekers een website beleven. Lange, onafgebroken teksten worden over het algemeen slecht gelezen. Daarom is een van de webdesign trends van 2018 compactere blokken tekst met een heldere boodschap, dit zegt overigens meer over de verdeling van de tekst dan over de hoeveelheid tekst. Door compactere teksten wordt het plaatsen van buttons en call to actions eenvoudiger en vallen ze meer op. Qua design worden buttons groter en opvallender om bezoekers nog eerder te laten klikken.

Deel je teksten dus slim in, in compacte alinea’s met voldoende ruimte eromheen, zodat je behapbare blokken van informatie krijgt zonder teveel afleiding. Zo worden de teksten op je website gebruiksvriendelijk, wat er voor zal zorgen dat je bezoekers meer tijd op je pagina spenderen. Dit is meteen weer een goede win voor SEO!

De 8 belangrijkste SEO trends voor 2018

SEO trends 2018

Allereerst: Google is nog steeds dominant

Google heeft nog steeds de oppermacht als het gaat om zoekmachines in Nederland. Google’s market share is: 93.71%, Bing heeft een market share van 4.09%, Yahoo 0.17% (6 december 2017, statcounter). Inzetten op SEO gaat dus voornamelijk om Google. Vandaar ook dat een groot gedeelte van dit blog over het optimaliseren van je website voor Google gaat.

En: Google wordt steeds slimmer

Chinese onderzoekers hebben onderzocht welk IQ Google’s artificial intelligence (AI) zou hebben in 2016 en kwamen op 47.28. In 2014 kreeg Google’s AI nog een score van 26.5. Google heeft daarmee nog geen hoger IQ dan een gemiddelde 6-jarige, maar: Google wordt slim!

1. Mobile First Index

Sinds 2015 komen er meer bezoekers naar Google via mobiele apparaten. Reden voor Google om de overstap te maken naar een Mobile First Index. Een grote verandering die van invloed is op alle websites! De Mobile First Index houdt in dat Google eerst naar de mobiele versie van je website zal kijken voor de desktop-versie. Het wordt daarmee nog belangrijker dat je website mobielvriendelijk is, aangezien dit een grotere rol zal gaan spelen.

Het wordt in 2018 ook gebruikelijker om een website te laten bouwen aan de hand van mobile-first: door eerst te kijken naar het mobiele design en daarna naar het desktop design. Daarnaast geeft Google de voorkeur aan responsive websites – zorg er dus voor dat in 2018 je website responsive is, als deze dat nog niet is.

Onze online marketeer Martijn: “Dat je website goed werkt op mobiel was al belangrijk, maar wordt nu een absolute must. In 2018 moet je dus echt gaan denken vanuit de mobiele versie van je website. Zorg dat de ervaring daar optimaal is en check daarna pas de desktop versie van je site.”

2. Voice search & Smart speakers

Naar verwachting zullen steeds meer mensen overstappen op voice search (zoals Apple’s Siri, Google Now) en smart speakers (zoals Amazon Echo en Google Home). ComScore verwacht dat in 2020 50% van alle zoekopdrachten zullen worden uitgevoerd door middel van voice search. Voice search is sneller dan typen, gemakkelijk en je hoeft er je handen niet voor te gebruiken. Momenteel kun je de apparaten enkel in het Engels bedienen en voice search is daarom nog niet erg bekend in Nederland. De verwachting is echter dat dit snel zal veranderen.

3 tips voor voice search:

  1. Schrijf op een natuurlijke, converserende manier. Voorkom moeilijke woorden en gebruik korte zinnen.
  2. Schrijf voor long-tail zoektermen i.p.v. short-tail zoektermen.
  3. Maak een FAQ waarin je antwoord geeft op vragen die vaak worden gesteld. Je kunt ook vragen implementeren in blogs, bijvoorbeeld door titels te maken van vragen, zoals: “Wat zijn de SEO trends van 2018?”

3. Direct antwoord krijgen van Google

Zoekresultaten in Google

Momenteel zijn er 15 verschillende manieren waarop Google zoekresultaten kan laten zien! Deze kun je zien in de afbeelding hierboven. Vergeet de 10 vergelijkbare zoekresultaten van vroeger: Google verandert meer en meer in een direct antwoordapparaat. Omdat het Google’s missie is om alle informatie te organiseren en toegankelijk en bruikbaar te maken, zorgt dit ervoor dat sommige websites minder relevant zullen worden. Zo kun je door middel van Google Shopping al producten vergelijken; je kunt met Google Flights vluchten checken of met Rich Answers meteen antwoord krijgen op je vraag.

Google’s verschillende vormen van zoekresultaten zorgen ervoor dat het verstandig is om je in je SEO-strategie op meer te richten dan enkel de organische zoekresultaten. Hou je Google Mijn Bedrijf-profiel up-to-date, implementeer rich snippets en bekijk de mogelijkheden van Adwords Search, Shopping of Display voor je bedrijf.

Blijf op de hoogte van de veranderingen in Google’s zoekresultaten en implementeer de verandering in je SEO strategie. Zo zorg je ervoor dat je goed gevonden blijft worden in de zoekresultaten – en niet enkel de organische.

 4. Google Rankbrain

Google Rankbrain is de 3e belangrijkste ranking factor, aldus Google zelf. Alleen content en links zijn belangrijker. Rankbrain is een artificial intelligence (AI) algoritme dat door Google is bedacht om zoekopdrachten beter te interpreteren. Blijven bezoekers bijvoorbeeld lang op een pagina maar kort op een andere pagina? Dan neemt Rankbrain dit mee om de zoekresultaten beter te kunnen ranken.

Rankbrain is opgemaakt uit twee componenten:

  1. Hoe lang iemand op je pagina is (dit wordt ‘dwell time’ genoemd)
  2. Het percentage personen die klikken op een resultaat (CTR)

Rankbrain zal ook in 2018 een grote rol spelen in de SEO-wereld. Hoe kun je inspelen op Rankbrain? Twee zaken: verbeter je content (bijvoorbeeld door te investeren in een tekstschrijver) en verhoog je CTR.

5. Zet in op video

Video is mega populair op het moment. YouTube is de twee na grootste zoekmachine, na Google. Bezoekers surfen naar YouTube om een antwoord op hun vraag te vinden, in plaats van het eerst in Google in te typen. Het is dus goed mogelijk dat een groot deel van je potentiële bezoekers zich op YouTube bevindt!

Wist je dat?

Op Facebook bestaat video uit 0.9% van alle posts, maar zorgt voor 7.15% van al het verkeer! Video’s werken dan ook erg goed op social kanalen en zorgen naast meer verkeer ook voor meer betrokkenheid.

Het is slim om YouTube aan je SEO strategie toe te voegen in 2018. Omdat veel bedrijven geen content maken voor YouTube heb je minder last van competitie. Je kunt je YouTube video’s delen op je social media kanalen en zo meer bereik en verkeer genereren. En: omdat YouTube van Google is, zal Google ook vaker gebruik gaan maken van video in de zoekresultaten in 2018.

Tip: door video’s te embedden in je blogposts zorg je ervoor dat je gebruikers langer op je pagina blijven (goed voor RankBrain!).

6. Linkbuilding

Kwalitatieve linkbuilding wordt steeds belangrijker om goed gevonden te worden. Het is na content niet voor het niets de belangrijkste SEO-ranking factor. Of zoals Google zegt: “Ranking without links is really, really hard.” Een goede linkbuilding strategie is dus essentieel voor je SEO-strategie.

Waar je er vroeger nog mee weg kwam om links in te kopen om zoveel mogelijk links naar je website te krijgen, is deze vorm van kwantitatieve linkbuilding in 2018 echt uit den boze. Richt je met linkbuilding liever op ‘relatie building’: het verkrijgen van kwalitatieve en langdurige links, bijvoorbeeld door een gastblog te schrijven voor een website. Zo bouw je een goed linkprofiel op.

Onze online marketeer Martijn: “Kwalitatieve links blijven, ook in 2018, de belangrijkste factor om goede posities in Google te behalen. Investeer daarom in het verkrijgen van deze links want dit betaalt zich op lange termijn altijd uit.”

7. Investeer in content

Content is king. Om ervoor te zorgen dat je bezoeker een goede gebruikerservaring heeft op je pagina, is de kwaliteit van je content cruciaal. De dagen dat je je zoekwoord kon spammen in je teksten zijn al lang voorbij.

Zorg ervoor dat je in 2018 de teksten voor je website laat schrijven door een professionele tekstschrijver die bekend is met SEO. Zo wordt content een krachtig middel om verkeer naar je website te leiden en bezoekers te laten converteren. Bovendien zorgt kwalitatieve content er ook voor dat de ‘dwell time’ van je bezoekers hoog is en zo sluit content weer aan op Google’s Rankbrain.

Onze tekstschrijfster Paulien: “In 2018 kun je geen trucjes meer toepassen. De enige manier om hoog te ranken in Google is door kwalitatief hoogstaande, goed geschreven teksten.”

8. Technische SEO blijft belangrijk

Google’s doel blijft om kwalitatief hoogwaardige, gebruiksvriendelijke, snelle en veilige zoekresultaten te laten zien aan de bezoeker. Een belangrijk onderdeel hiervan zal altijd liggen in de techniek van je website.

Er zijn een aantal zaken waar je website in 2018 zeker aan moet gaan voldoen op SEO gebied:

  • HTTPS. Zorg ervoor dat de internetverbinding van je bezoeker beveiligd is door een SSL certificaat te installeren op je website. Met een SSL certificaat wordt de data die verstuurd wordt tussen website en gebruiker versleuteld. Een SSL certificaat geeft de garantie aan de bezoekers van je website dat hun gevoelige gegevens beveiligd zijn. Online aankopen, versturen van persoonsgegevens, financiële transacties: je wilt natuurlijk dat dit zo veilig mogelijk gebeurd. Zorg er dus in 2018 zeker voor dat je website loopt via HTTPS.
  • (Mobiele) snelheid. Dat het snel laden van een website belangrijk is, weten we al jaren. Een snelle mobiele website wordt met de komst van de Mobile First Index nog belangrijker dan voorheen. Heb je een WordPress website? Dan geven we in dit blogtips hoe je de snelheid van je website structueel kunt verbeteren.
  • AMP. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en zorgt ervoor dat een mobiele pagina sneller geladen kan worden. Er zijn inmiddels al meer dan 2 miljard AMP pagina’s! In 2018 zullen we zeker een stijging zien in het aantal AMP pagina’s die beschikbaar zijn. Het wordt vooral veel gebruikt door nieuwssites, maar is tegenwoordig ook gebruikelijker voor blogs.Onze senior developer Bob geeft nog een extra tip: “Een te weinig gebruikte functie van Google zijn de review-sterren. Niet eenvoudig te implementeren in je website en in je marketingactiviteiten, maar een absolute conversie-knaller!”

De content marketing trends van 2018
Content marketing trends 2018

Hier zijn de 8 belangrijkste content marketing trends voor 2018:

1. Hogere kwaliteit content

Het wordt steeds moeilijker om je publiek te bereiken door de veelheid aan content op het internet. Een tijd lang was het devies: zoveel mogelijk content maken, het liefst meerdere keren per week. Dat heeft er voor gezorgd dat er in 2018 een overkill aan content is en het bijvoorbeeld heel moeilijk is om goed gevonden te worden op zoekmachines zoals Google. De enige manier om daar in 2018 doorheen te komen: hogere kwaliteit content.

Dit heeft voor een deel te maken met de crawling robots van zoekmachines zoals Google, die steeds geavanceerder worden. De algoritmes van Google blijven ontwikkelen. Waar Google in 2014 een IQ score had van 26,5, was dat in 2016 al bijna het dubbele: 47,28.

Google meet op een heleboel manieren of de teksten die op je website staan, antwoord geven op de vraag van de bezoeker.

Vroeger was het nog mogelijk om deze crawling robots voor de gek te houden met de zogenaamde ‘SEO-trucjes’. Je kon bijvoorbeeld het zoekwoord heel vaak terug laten komen in de tekst, ook al werd het op een gegeven moment irritant om te lezen.

Ondertussen kom je hier niet meer mee weg. De enige manier waarop je teksten goed worden bevonden door zoekmachines zoals Google, is door simpelweg hoge kwaliteit content te schrijven. Dat betekent relevante informatie, die goed onderbouwd is (met links naar andere artikelen of websites bijvoorbeeld) en prettig te lezen.

2. Publiceren en verspreiden wordt belangrijker

Volgend op trend 1: In 2018 gaat het er niet meer om dat je content schrijft, maar wat je er mee doet. In de steeds drukker wordende online wereld, is de kans groot dat het artikel waar je zo hard aan gewerkt hebt, nooit wordt gevonden.

Daarom is content marketing in 2018 veel meer dan alleen het schrijven van de (hoge kwaliteit) content. In 2018 gaat het er vooral om hoe je content gaat publiceren en verspreiden.

Hierbij heeft social media altijd een belangrijke rol gespeeld, maar wordt dat in 2018 een veel grotere uitdaging. Je content moet geschikt zijn voor meerdere platformen, en je moet creatiever worden in de soorten content die je verspreid en de manieren waarop je dat doet. Social media platforms veranderen snel, en veranderingen in algoritmes zorgen er voor dat je organische bereik enorm afneemt. Ter illustratie: tussen januari en juli 2016 zagen bedrijven een 52% afname in hoeveel mensen ze konden bereiken met gratis posts op Facebook.

Facebook probeert er voor te zorgen dat mensen alleen maar de beste content zien, die relevant is voor hen. Daarnaast wordt het betaald verspreiden van content, adverteren, in 2018 steeds belangrijker. In veel gevallen is het de enige manier om ervoor te zorgen dat genoeg mensen je content zien.

Het gaat er dus niet meer om zoveel mogelijk content te produceren, maar het gaat om content van hoge kwaliteit te schrijven, relevant voor de lezer, en om die hoge kwaliteit content op zoveel mogelijk manieren te verspreiden.

3. Content marketing strategie

Content wordt steeds meer een onderdeel van een grotere strategie. Van een groter verhaal.

Op zichzelf staande artikelen en teksten zijn nog steeds waardevol als ze van hoge kwaliteit zijn, maar steeds vaker wordt content een schakel in een groter geheel. Wat wil een bedrijf uitstralen? Wat wil een bedrijf op langere termijn overbrengen? En hoe past een enkele tekst binnen dat grotere verhaal?

Alle content die een bedrijf de wereld instuurt, of het nou artikelen zijn, social media uitingen of podcasts, moeten deel zijn van de strategie. Alleen op die manier bouwt een bedrijf betrouwbaarheid op.

Nu er zoveel manieren zijn om content te maken en te verspreiden, werken al deze vormen steeds vaker samen in één grote strategie.

Zorg dus dat je contentstrategie op orde is in 2018. Heb je dat niet, dan kan het heel goed zijn dat je veel geld verliest door het laten schrijven en adverteren van content die niet relevant is voor de lezer, of niet past binnen een groter verhaal. Weet wat je verhaal is, en wees gericht met alle uitingen van je bedrijf.

4. Authentieke content

In een poging om zoveel mogelijk op te vallen en klanten te vinden, was het een lange tijd gebruikelijk om zoveel mogelijk content te maken. Elke week een blog? Waarom niet twee keer per week? Drie keer per week?

Wanneer dit allemaal content van hoge kwaliteit was geweest; relevant, nuttig en goed onderbouwd, had het zeker het gewenste effect gehad. Maar zeker kleinere bedrijven hebben niet de mankracht om dat vol te houden, week na week. Daarom werden er vaak artikelen van andere bronnen gepakt, en omgevormd tot een nieuw artikel.

Geen duplicaat, maar ook niet origineel.

In 2018 wordt authentieke, originele content steeds belangrijker. Onderbouwd met andere bronnen, dat wel, maar een volledig eigen kijk op onderwerpen en in lijn met het grotere gedachtegoed van het bedrijf.

Alleen op die manier kun je worden gezien als een leider en expert in jouw vakgebied. En in de steeds drukker wordende online wereld wordt dat steeds belangrijker.

5. Gepersonaliseerde content

Gepersonaliseerde content zien we al een tijd steeds meer opkomen, en in 2018 zal deze trend alleen maar doorzetten.

Dit komt vooral door de toename in steeds specifiekere analytische gegevens die beschikbaar zijn. Neem locatie gebaseerde marketing bijvoorbeeld. Het is steeds nauwkeuriger te bepalen waar iemand zich bevindt, en wat diegene te zien krijgt kan aangepast worden aan de locatie. De verwachting is dat deze in 2018 er voor zorgen dat gepersonaliseerde content naar een heel nieuw niveau wordt getild.

Bij het schrijven en verspreiden van je content was het altijd al heel belangrijk om precies te weten voor welke doelgroep het bedoeld was. Nu wordt dat belangrijker dan ooit. Niet alleen is het belangrijk om de demografische gegevens van je doelgroep te kennen, maar nu is het zelfs mogelijk en belangrijk om te specificeren op waar een potentiële klant zich bevindt in de buyer’s journey.

Gepersonaliseerde content wordt ook steeds meer verwacht. Bedrijven die hier geen rekening mee houden lopen een grote kans mis, omdat de doelgroep zich minder voelt aangesproken, en daardoor minder snel koopt.

Een ander voorbeeld van gepersonaliseerde content die we steeds meer gaan zien in de toekomst is Account based marketing. Account based marketing is een marketing strategie die door marketeers wordt gebruikt om heel specifiek bezoekers te targeten die ze graag willen bereiken, met extreem gepersonaliseerde content.

Een voorbeeld hiervan is het personaliseren op branche, gebaseerd op het ip-adres van de bezoeker. Optimizely heeft een blog geschreven waarin ze uitlegden hoe Citrix, een software bedrijf, op hun website heeft uitgevoerd. Citrix ontwikkelde verschillende banners voor verschillende branches, zodat bezoekers uit de branches waar zij graag mee willen werken gepersonaliseerde content te zien kregen. De hypothese was dat dit zou zorgen voor meer engagement en hogere conversie.

Bezoekers uit de financiële sector zagen de volgende homepage van Citrix:

homepage van Citrix

Bezoekers uit de onderwijs-sector zagen echter deze homepage:

Onderwijssector homepage citrix

De resultaten waren interessant:

  • Een afname van de bounce rate met 7%
  • 30% toename in kliks op de homepage banners
  • 10% toename in pageviews per sessie, wat erop wees dat bezoekers naar meer verschillende pagina’s navigeerden nadat ze een gepersonaliseerde homepage hadden gezien.
  • 4% toename in gemiddelde sessieduur, wat een indicatie is dat bezoekers niet alleen meer pagina’s zagen, maar ook meer tijd doorbrachten op de website en meer informatie consumeerden.
    Gepersonaliseerde content lijkt dus te werken, en zal alleen maar belangrijker worden. Hoe meer content gepersonaliseerd is voor de bezoeker of lezer, hoe hoger de conversie en interactie zal zijn. Loop geen omzet en leads mis door content voor iedereen te maken. Als je iedereen probeert aan te spreken, voelt niemand zich aangesproken.

6. Eerlijke content

In een studie van Labelinsight kwam naar voren dat 93% van mensen aangeeft een loyale klant te blijven als een merk of bedrijf transparant is. Transparantie van bedrijven wordt steeds belangrijker. Met de komst van het internet, en de mogelijkheid die iedereen kreeg om informatie te verspreiden, werd het voor grote bedrijven steeds lastiger om geheimen te bewaren.

Deze trend heeft er toe geleid dat bijvoorbeeld Milennials niet alleen willen dat bedrijven transparant, eerlijk en authentiek zijn, maar het zelfs verwachten.

Bedrijven komen er ook niet meer mee weg om te doen alsof ze geven om bijvoorbeeld duurzaamheid, en geven om de wereld, door zich te verbinden aan goede doelen. Consumenten worden steeds slimmer, en prikken hier steeds sneller doorheen, aldus Ama.

Vertrouwen wordt steeds belangrijker, en in 2018 kun je het vertrouwen van je (potentiële) klanten alleen maar krijgen door oprecht en eerlijk te zijn.

Neem bijvoorbeeld je privacy statement. Voorheen was dit altijd een verplicht nummer en wist je vrij zeker dat toch nooit iemand hem zou lezen. Met de aanstaande GDPR regelgeving (de nieuwe Europese wet voor databescherming, wordt ingevoerd op 25 mei 2018), kom je hier niet meer mee weg. Zie dit niet als bedreiging maar als kans. Maak van je privacy statement creatieve content. Leg eerlijk uit welke data je verzameld en wat je er mee doet. Als je dit out in the open doet op een creatieve en eerlijke manier kan je privacy statement ineens content worden die voor je gaat werken ipv een verplicht stukje tekst op een deel van je site waar nooit iemand komt.

7. Long-form copy

De lengte van een gemiddelde blog post is de laatste jaren aan het stijgen. Waar een gemiddelde blogpost in 2014 nog 808 woorden lang was, was die in 2016 al 1054 woorden. Deze trend zet zich in 2018 gewoon door, en wordt nog belangrijker.

Langere teksten schrijven moet je zeker niet alleen maar doen omdat het nu eenmaal steeds meer gebeurt. Het heeft een direct effect: langere, diepgaande posts zorgen voor negen keer zoveel leads als kortere teksten.

En het is ook goed voor je SEO rankings. Uit een onderzoek van Backlinko bleek dat de hoogste posities in Google worden bezet door artikelen van rond de 2.000 woorden.

Geen slechte redenen om in 2018 je artikelen een flink stuk langer te maken, toch? Zorg er natuurlijk wel voor dat het nog steeds relevante, nuttige informatie is.

8. ROI-georïenteerde content

Als gevolg van het feit dat content steeds meer onderdeel wordt van een strategie, zoals we bij trend drie hebben besproken, wordt content in 2018 nog meer een manier om Return On Investment te krijgen. Tekst is meer dan alleen tekst, als je het met een commercieel doel schrijft.

Goede teksten kunnen niet alleen meer bezoekers naar je website trekken, maar er ook voor zorgen dat die bezoekers klanten worden en dat deze klanten terug blijven komen.

Er komen steeds meer manieren om te meten hoe succesvol je content is, en deze manieren worden steeds preciezer. Denk bijvoorbeeld aan heatmapping, Google Tag Manager en SEO rankings.

Wanneer je in 2018 je teksten niet schrijft met een commercieel doel, laat je een belangrijke tool voor meer omzet liggen.

Conclusie

Voor bezoekers van een website: het wordt allemaal beter, eerlijker, en relevanter voor jou. Minder frustratie over pagina’s die je niet de informatie geven waar je naar op zoek bent, en salespraatjes waar je de kriebels van krijgt.

Als bedrijf betekent het dat het goed is om meer te investeren in kwaliteit teksten, en om daar het meeste uit te halen. Doordat analytische gegevens steeds beter worden, kunnen we onze teksten steeds persoonlijker maken, waardoor ze een groter effect hebben.

Ook is het belangrijk dat ieder stukje content past in het grotere geheel. Denk van tevoren na hoe je de content die je maakt gaat verspreiden en waar je dit gaat doen. Moet de content geschikt zijn om later een video van te maken? Moeten er advertenties van gemaakt worden? Wat wil je kunnen meten? Op welke fase van de customer journey is het gericht? etc. etc.

Maak een checklist voor jezelf die je bij het maken van nieuwe content doorloopt. Zo weet je zeker dat je content past binnen je bredere strategie en je een maximaal ROI behaalt.

De waarde van content wordt steeds duidelijker, en daardoor zal in 2018 er ook steeds meer geïnvesteerd worden in kwalitatief hoogstaande content.

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht