Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Weermarketing: adverteren op basis van het weer

12 dec. 2016 / Carline Dekker / Marketing / 9 min.

Het sneeuwt – heb jij al een last minute naar een zonnig vakantieoord geboekt? Het is een voorbeeld van weermarketing: advertenties die worden getoond op basis van het weer. Weermarketing is een manier van gepersonaliseerd adverteren, omdat het inspeelt op het weer van de locatie van die persoon en verwachte humeur veroorzaakt door het weer.

Weermarketing: adverteren op basis van het weer

Hoe vaak kopen we geen ijsje in de lente of zomer als het zonnetje schijnt, maar niet als het bewolkt is? Of kopen we badkleding en zomerkleding in de lente als de temperatuur blijkt te gaan stijgen? We laten ons dagelijks beïnvloeden door de gemoederen buiten en dit is maar al te interessant voor adverteerders. Het weer beïnvloed wat we kopen, waar we heen gaan, wat we dragen, wat we eten en hoe we ons voelen. Grote kans dat wanneer je buiten in een stortbui beland, je medemens die in dezelfde stortbui is beland, er ook chagrijnig of gedeprimeerd door wordt.

Doordat het humeur van mensen naar aanleiding van het weer hetzelfde is, is dit interessant voor adverteerders. Door middel van het weer krijgen ze inzicht in hoe je je voelt en zo kunnen ze erop inspelen op wat je wilt gaan doen.

Hoe worden we beïnvloed door het weer?

Dat we beïnvloed worden door het weer is duidelijk, maar hoe ver gaat het? Uit een onderzoek van Weather Unlocked blijkt dat na de economie, het weer de grootste invloed factor is in het koopgedrag van mensen.

Een onderzoek door wxtrends.com laat zien wat het verschil is als het 1 Fahrenheit warmer of kouder is in een week.

wxtrends.com onderzoek

Ook blijkt dat wanneer het zonnetje schijnt, we bereid zijn meer geld uit te geven dan wanneer het bewolkt is, tot wel 56%. Dit is bijvoorbeeld ook een reden waarom het nooit koud is in winkels, omdat mensen minder snel geneigd zijn iets te kopen wanneer het koud is.

In de tabel hieronder kun je zien wat het effect is van zonlicht. Heb je er bijvoorbeeld wel eens aan gedacht dat mensen wellicht meer geld uit zouden willen geven aan je producten als het zonnetje schijnt?

Bron: 'The effect of weather on consumer spending' in Journal of Retailing and Consumer Services 17 (2010)
Bron: ‘The effect of weather on consumer spending’ in Journal of Retailing and Consumer Services 17 (2010)

Marketing is psychologie. Ook voor weermarketing geldt, des te beter je weet welk effect het weer heeft wanneer je doelgroep je product ziet, des te beter je erop in kunt spelen met je producten.

Is weermarketing interessant voor mijn bedrijf?

Of het interessant is voor jouw bedrijf ligt eraan welke producten je verkoopt. Weermarketing is niet enkel interessant voor reizen en voedsel, maar ook voor kledingwinkels, vrije tijd, gezondheid, entertainment, elektronica, auto’s, meubels en meer.

Wellicht heb je al een idee of je producten interessant zijn om geadverteerd te worden op basis van weer. Worden je producten meer verkocht in warme of koude temperaturen? Als het zonnetje schijnt of als het bewolkt is? Het is verstandig om hierover na te denken en dit na te gaan.

Bezit je een koffiezaak? Door middel van weermarketing kan je advertenties maken die het bijvoorbeeld aanraden om koffie te komen drinken als het buiten regent – en de advertentie richten op personen die in de buurt zijn van je koffiezaak.

Ook kun je vooruit kijken op het weer. Weet je bijvoorbeeld dat er een mooi weekend aankomt en je wilt je hardloopschoenen adverteren online? Je kunt bijvoorbeeld adverteren dat er goed weer aankomt in het weekend en dat je hardloopschoenen aanbiedt.

Voorbeelden

Modebedrijf La Redoute toonde advertenties op billboards afhankelijk van de temperatuur en of het regende of droog was. Hoewel dit een offline campagne was, steeg de bezoeken aan hun website met 34%. De winst steeg door de campagne met 17% gedurende de tijd dat de campagne bezig was.

weermarketing la redoute

Campagne van Dove in New York’s Time Square. Weersensoren toonden aan of het regende of dat het droog was en speciale video’s werden getoond gebaseerd op deze informatie.

weermarketing voorbeeld dove

Een bedrijf dat we allemaal kennen, Netflix, gebruikt ook weermarketing, zoals te zien is in het voorbeeld hierboven. De boodschap is simpel maar effectief: het is koud en regent buiten, dus blijf binnen en maak gebruik van onze diensten.

weermarketing voorbeeld netfli

Om nog een voorbeeld uit eigen land te geven: in dit Facebook-bericht adverteert Amstel zijn bier door een donker, koud en nat weekend een positieve draai te geven: namelijk door Amstel te drinken. Dit bericht kreeg bijna 2000 likes.

weermarketing voorbeeld amstel

Meer winst en hogere relevantie

Het grootste voordeel van weermarketing is dat het je meer winst op zal leveren, omdat je advertenties interessanter zijn voor je doelgroep. Doordat je naast bijvoorbeeld leeftijd-targeting en interesse-targeting nog een stap verder gaat en door middel van het weer een impressie krijgt hoe je doelgroep zich voelt, leidt dit zo tot meer klikken naar je website en tot eventuele hogere conversies.

Een hogere relevantie van advertenties voor je doelgroep leidt er ook toe dat een advertentie sneller onthouden wordt. Des te geïnteresseerder je bent in een product in een advertentie, des te sneller zal je aan dat specifieke product of bedrijf denken wanneer je het product nodig hebt.

Bijvoorbeeld: als je een advertentie ziet voor een ijskoffie als het zonnig is, zul je het sneller onthouden dan wanneer je dezelfde advertentie ziet als het bewolkt of koud is buiten, omdat een ijskoffie relevanter is als het zonnetje schijnt en je het warm hebt.

Weermarketing advertenties in Adwords hebben ook nog een ander voordeel: doordat ze relevanter zijn voor de doelgroep krijgen ze een hogere kwaliteitsscore waardoor je advertenties beter scoren in Adwords. Een hogere kwaliteit score betekent tevens dat je kost per klik verlaagd. Dit betekent betere presentaties van je advertenties en lagere kosten.

Conclusie

Weer bepaald wat we kopen, waar we heen gaan, wat we dragen, wat we eten en hoe we ons voelen. Door middel van het weer krijgen adverteerders inzicht in hoe we ons voelen en zo kunnen adverteerders inspelen op wat we willen gaan doen. Door te adverteren op basis van weer wordt een advertentie relevanter en nuttiger voor de lezer. Dit leidt zo tot meer winst voor een campagne.

Bij Stuurlui zijn we gespecialiseerd in online marketing. Ben je geïnteresseerd geraakt in weermarketing en wil je de mogelijkheden voor jouw bedrijf ontdekken? Neem contact met ons op.

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht