Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Google Adwords: zinloze kosten of winstgevend platform?

11 okt. 2017 / Carline Dekker / SEA / 10 min.

Google Adwords hoeft niet veel te kosten als het goed wordt geïmplementeerd. Belangrijker: het kan enorm winstgevend zijn, ook met een klein budget. In dit blog leggen we uit wanneer Adwords interessant is en wanneer niet.

Is Google Adwords duur?

Elke dag worden er miljarden zoekopdrachten door Google uitgevoerd. Ook jouw klanten gebruiken Google. Of ze nu zoeken op je bedrijfsnaam, product of zich nog aan het oriënteren zijn: als je klanten hebt, dan zijn ze ook online te vinden. Door middel van Adwords kun je ze bovenaan in de zoekresultaten bereiken.

Wist je dat?

  • 64,6% van alle consumenten klikt op een advertentie in Google als ze een product willen kopen. (Wordstream, 2016)
  • Het gemiddelde conversiepercentage in Adwords van alle industrieën is 2,7%. (Wordstream, 2016)
  • Adwords genereert gemiddeld $2 winst voor elke $1 kosten. (Google Economic Impact Report)
  • Google heeft een marktaandeel van 81%. Ter vergelijking: Bing heeft een marktaandeel van 7%. (Net Market Share)
  • 95.3% van alle advertentie-klikken gaat naar de top 4 resultaten. (Blue Corona)

Hoeveel kost Adwords?

Er is geen vast antwoord op de vraag hoeveel Adwords kost. Het hangt namelijk af van een aantal zaken:

  • Hoeveel kost een klik voor jouw markt en locatie?
  • Wat is de kwaliteitsscore van je zoekwoorden, campagne en account?
  • Wat is de lifetime customer value?
  • Hoeveel geld ben je bereid te besteden?
  • Welke zoekwoorden ga je gebruiken?

Doordat je zelf kunt bepalen hoeveel geld je aan Adwords wilt besteden, Adwords is een veilingssysteem: door middel van de kwaliteitsscore en je maximumbod per klik wordt bepaald welke advertentie waar komt te staan in de zoekresultaten. Het hoeft niet zo te zijn dat het bedrijf dat het meeste betaald ook daadwerkelijk bovenaan komt in de zoekresultaten.

Dit heeft allemaal te maken met de kwaliteitsscore: een score opgebouwd aan de hand van de relevantie van de tekstadvertentie voor de zoekopdracht, hoeveel mensen op een advertentie klikken en hoe de beleving is voor de zoekende op de landingspagina. Google heeft baat bij kwalitatieve advertenties – zo worden haar bezoekers beter bediend – en als blijk van waardering verlagen ze je kosten. Hierdoor kun je steeds meer klikken op je advertenties krijgen voor hetzelfde budget. In een andere blog zullen we uitgebreid ingaan op de kwaliteitsscore. Voor nu kun je alvast deze uitleg van Google bekijken:

Hoeveel je betaalt voor een X aantal klikken of leads in Adwords is dus op voorhand niet goed te zeggen. Je kunt een vast maandbedrag of dagbudget opgeven en deze op ieder moment verhogen of verlagen. Je houdt dus altijd de controle over je uitgaven in Adwords.

SEO of SEA?

Waar kun je je marketingbudget het beste besteden: voor organisch (SEO) verkeer of voor betaald (SEA) verkeer? SEO verkeer heeft effect op de lange termijn, SEA (Search Engine Advertising) op de korte termijn. Dit zullen we kort uitleggen.

SEO: Nadat je een pagina hebt geoptimaliseerd om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, kan het nog maanden of jaren duren voordat jouw website op de eerste pagina van de organische zoekresultaten komt wanneer een bezoeker een bepaald zoekwoord intypt.

SEA: SEA is een veel snellere manier om zichtbaar te zijn voor je doelgroep dan SEO, want als je advertenties schrijft in Adwords kunnen ze binnen een half uur al worden getoond aan je potentiële bezoekers.

Normaliter raden wij bedrijven aan in te zetten op organisch én betaald verkeer: SEO en SEA versterken elkaar namelijk. Zo kun je bijvoorbeeld met SEO inzetten op brede zoekwoorden en SEA op ‘long tail’ zoekwoorden (gerichtere zoekwoorden). Ook kun je door het verbeteren van webteksten of website snelheid, de landingspagina’s van je advertenties verbeteren. Als de landingspagina’s en de advertenties goed op elkaar aansluiten, verbetert de kwaliteitsscore in Adwords en verlaag je je kosten.

Q: Ik heb product X, is Adwords interessant voor mij?

Of Adwords interessant is voor de producten die je verkoopt, ligt er in eerste instantie aan hoeveel personen zoeken naar jouw product of service in Google in Nederland. Dit wordt ook wel customer demand genoemd. Zoeken er maar 10 personen per maand naar je product of service? Dan is Adwords wellicht niet het juiste platform voor je. Door middel van een zoekwoordenonderzoek kunnen we bepalen wat het zoekvolume is van je zoekwoorden. Hierdoor kunnen we achterhalen op welke zoekwoorden we kunnen gaan adverteren.

In welke industrie zit je?

Het verschilt per industrie hoeveel concurrentie op de zoekwoorden zit. Voor brede zoekwoorden zoals ‘t-shirt’ of ‘schoenen’ zul je veel meer per klik betalen dan ‘leren schoenen kopen utrecht’. En zoekwoorden zoals ‘hypotheekadviseur’ of ‘letselschade advocaat’ kunnen soms tientallen euro’s per klik kosten! We voeren niet voor niets een gericht zoekwoordenonderzoek uit om erachter te komen welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw bedrijf en hoeveel ze gaan kosten. Daarnaast kijken we ook naar aanverwante zoekwoorden waarvan de kosten wellicht lager kunnen liggen.

In welke fase van de customer journey bevind je doelgroep zich?

Op welke zoekwoorden je het beste kunt adverteren, ligt er ook aan in welke fase van de customer journey je doelgroep zich bevindt. Zijn ze bijvoorbeeld in de oriëntatiefase of aankoopfase? Hier zit een groot verschil in. Met een kleiner budget zou je je bijvoorbeeld enkel kunnen richten op de doelgroep die zich in de aankoopfase bevind. Op die manier zijn je bezoekers relevanter en zal je Return on Investment (ROI) hoger zijn.

Wat doen je concurrenten?

Ook kijken we gericht naar de zoekwoorden waar jouw concurrenten op adverteren. Zijn er zoekwoorden die ook interessant zijn voor jouw bedrijf? Waar laten jouw concurrenten steken vallen? Interessante zoekwoorden nemen we mee in ons zoekwoordenonderzoek.

Q: Ik heb een klein bedrijf, is Adwords interessant voor mij?

Adwords is zeker geschikt voor kleine bedrijven! Hoog komen in de organische zoekresultaten kan soms maanden duren en is erg arbeidsintensief, maar in Adwords heb je altijd de mogelijkheid om bij de eerste zoekresultaten te staan. Hierdoor kun je je bedrijf laten zien op de eerste pagina. Adwords zorgt ervoor dat:

  • Je zichtbaar bent;
  • Je je lokale bezoekers kunt bereiken;
  • Je precies kunt kiezen hoeveel je per klik wilt betalen en wat je maximale budget is: zo betaal je nooit teveel;
  • Je snel resultaat ziet: zodra je advertenties zijn goedgekeurd (meestal binnen een half uur) krijg je al bezoekers naar je website;
  • Je flexibel blijft: je kunt op elk moment elke advertentie of zoekwoord pauzeren, stoppen of aanzetten;
  • Je je naamsbekendheid kunt verbeteren.

Let op: zorg voor goede landingspagina’s!

Een goede Adwords advertentie werkt alleen als de landingspagina die erachter zit, ook geoptimaliseerd is. Immers, je zoekwoorden en advertenties moeten goed aansluiten op je landingspagina’s. Je advertenties moeten sterk geschreven zijn en de juiste verwachtingen voor de landingspagina’s scheppen. Je kunt het als drie pilaren zien: landingspagina, advertentie en zoekwoord: stort de ene pilaar in, dan stort de hele boel in elkaar.  Zorg er dus voor dat je zoekwoorden en advertenties gekoppeld zijn aan goede landingspagina’s.

Sluiten de landingspagina’s, advertenties en zoekwoorden goed op elkaar aan? Dat kan ervoor zorgen dat je kwaliteitsscore verbeterd. De kwaliteitsscore is erg belangrijk: dit zorgt er namelijk voor dat je kosten kunnen verlagen. Een goede kwaliteitsscore van 10 kan ervoor zorgen dat je minder dan de helft van de kosten per klik betaalt die je zou betalen als je kwaliteitsscore 1 was.

Het is dus ontzettend belangrijk voor Adwords dat de landingspagina’s, advertenties en zoekwoorden goed op elkaar aansluiten! Het is niet enkel een kwestie van goede SEA specialisten inhuren, maar het is ook een kwestie van een goed webbureau kiezen om sterke landingspagina’s te bouwen. Dit is ook een reden waarom Adwords uitbesteden aan bureaus die zich enkel focussen op online marketing maar gedeeltelijk kan werken: doordat zij niet de website hebben gebouwd of onderhouden, zal er altijd geschakeld moeten worden over de landingspagina’s. Dit is iets wat veel bedrijven zich niet realiseren bij het zoeken van online marketeers.

Daarom zijn wij een full service bureau: wij bouwen je website en zorgen voor je marketing, zodat het altijd goed op elkaar aansluit. Daarnaast hebben wij ook specialisten op het gebied van copywriting en conversies. Juist doordat wij je website en online marketing feilloos op elkaar aan kunnen sluiten, zorgen wij voor een hoge kwaliteitsscore van je campagne en verlagen we zo je kosten.

Wanneer is Adwords NIET interessant?

Als je zelf geen tijd hebt om Adwords onder de knie te krijgen en te onderhouden, of je hebt geen ruimte in je budget om Adwords uit te besteden, dan is Adwords niet interessant voor jou. Adwords is dus zeker wél interessant voor bedrijven van verschillende groottes en van veel verschillende branches!

Kan ik Adwords ook zelf regelen?

Het instellen en onderhouden van advertenties kost veel tijd en aandacht als je het zelf wilt doen. Bovendien is er gerichte kennis voor nodig om te weten wat voor jouw bedrijf werkt. Adwords is een kwestie van verschillende advertentieteksten testen, biedingen verlagen, zoekwoorden toevoegen en uitsluiten en nog veel meer zaken.

Veel mensen denken dat ze Adwords één keer goed in moeten stellen en er vervolgens niet naar om hoeven te kijken, maar dit is een misvatting. Juist door wekelijkse aandacht en optimalisatie kan Adwords pas goed voor je gaan werken. Geen aandacht aan Adwords besteden, zorgt ervoor dat je niet het maximale uit je budget haalt.

Wil je Adwords écht goed inrichten?

Dan zul je Adwords moeten zien als meer dan een platform op zichzelf, maar als een onderdeel van je algehele marketing. Een full service webbureau zorgt ervoor dat alles goed op elkaar aansluit: je webteksten, conversies, advertenties en landingspagina’s. Zo zorg je ervoor dat de kwaliteitsscore in Adwords omhoog gaat, je kosten laag blijven en je ROI omhoog gaat.

Kunnen jullie mij met Adwords helpen?

Ja, dat kunnen we zeker! Doordat wij een full service bureau zijn, hebben wij alle specialisten in huis om jouw Adwords campagnes winstgevend te maken en aan te laten sluiten op je website en andere marketing-uitingen. Doordat we Adwords op de website afstemmen, stijgt de kwaliteitsscore van je campagne en verlaag je je kosten. Zo stijgt je ROI!

Wil je advies op maat over Adwords of heb je vragen naar aanleiding van dit blog, neem dan contact met ons op!

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht