Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

De kwaliteitsscore verbeteren in Google Adwords

26 okt. 2017 / Martijn Hoekstra / SEA / 10 min.

De kwaliteitsscore bepaalt in grote mate het succes van je Adwords campagne. In dit blog leggen we uit wat de kwaliteitsscore precies is en hoe je hem kunt verbeteren.

Wat is het belang van een hoge kwaliteitsscore?

Wat is kwaliteitsscore en waarom is het belangrijk?

“De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van uw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s.” – Google.

Google hecht veel waarde aan de kwaliteit van haar zoekresultaten en de advertenties die hierin getoond worden. Betere zoekresultaten zorgen ervoor dat zoekers Google blijven gebruiken en dat Google daarmee interessant blijft voor adverteerders.

Je vindt de kwaliteitsscore in je Adwords account onder het tabblad “Zoekwoorden”. Staat kwaliteitsscore hier niet bij? Voeg deze dan toe door op “Kolommen” te klikken en de kolom “Kw. score” toe te voegen.

Waarom is de kwaliteitsscore zo belangrijk? Dit heeft 2 belangrijke redenen:

  1. Een hoge kwaliteitsscore zorgt voor een lagere kost-per-klik (CPC). Dit zorgt er voor dat je meer klikken krijgt voor hetzelfde budget. Hierdoor worden je kosten per conversie ook lager. Uit onderzoek van Wordstream bleek dat een kwaliteitsscore van 10 gemiddeld een zeven keer lagere kosten per conversie oplevert dan een score van slechts 1. Kortom: hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe lager je kosten!
    impact van kost per conversieBron
  2. De kwaliteitsscore heeft invloed op de positie van je advertentie. Je bod in Adwords wordt namelijk vermenigvuldigd met de kwaliteitsscore. Het getal dat hieruit komt is de zogenaamde Ad Rank. En hoe beter je Ad Rank, hoe hoger jouw advertentie in de zoekresultaten komt te staan. In onderstaande afbeelding zie je dat je met een hoge kwaliteitsscore zelfs met een laag bod bovenaan de pagina kunt komen.
    De kwaliteitsscore heeft invloed op de positie van je advertentieBron

Voor een goede uitleg over de invloed van de kwaliteitsscore op je advertentie-positie en kosten kan je deze video van Google bekijken:

Wat is een goede/slechte kwaliteitsscore in Adwords?

De gemiddelde kwaliteitsscore is 6. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat vanaf een score van 7 en hoger er een steeds grotere kostenbesparing zichtbaar wordt. Een score van 5 of lager betekent dus dat er werk aan de winkel is om deze te verbeteren. Dit zorgt namelijk voor hogere kosten per klik en dat je advertentie minder of zelfs helemaal niet getoont wordt. Bij een te lage score van bijvoorbeeld 1 of 2, wordt je advertentie zelfs helemaal niet vertoond.

Hoe verbeter je de kwaliteitsscore?

Je weet nu wat het belang is van kwaliteitsscore en wat een goede of slechte score is. Nu is het tijd om je kwaliteitsscore te gaan verbeteren. Je kunt het beste beginnen bij de zoekwoorden die het meeste budget verbruiken. Want hier zal het verbeteren van de kwaliteitsscore voor de grootste impact zorgen.

Sorteer de zoekwoorden in je Adwords account daarom op de kolom kosten. Kijk vervolgens wat de kwaliteitsscore is van de bovenste woorden. Is dit lager dan een 10? Dan is het tijd voor de volgende stap.

De kwaliteitsscore bestaat uit drie componenten:

  • De verwachte klikfrequentie
  • De advertentierelevantie
  • De ervaring op de bestemmingspagina.

Elk van deze componenten krijgt een beoordeling van Google. Namelijk lager dan gemiddeld, gemiddeld of hoger dan gemiddeld.

Als je met de muisaanwijzer op de kwaliteitsscore gaat staan in Adwords, zie je de beoordelingen voor ieder onderdeel. Je kunt nu zien welk onderdeel verbeterd moet worden.

De kwaliteitsscore bestaat uit drie componenten

Verwachte klikfrequentie verbeteren

Voor de score van de verwachte klikfrequentie schat Google in hoe groot de kans is dat er op je advertenties wordt geklikt wanneer deze worden weergegeven voor dat zoekwoord. Je kunt dit verbeteren door je advertenties continue te testen. Zorg er daarom voor dat je altijd minimaal twee advertenties hebt lopen in elke advertentiegroep.

Schakel na verloop van tijd of na voldoende klikken de advertentie met de laagste CTR uit. Vervolgens maak je een nieuwe variant van de advertentie om te testen tegen de beste advertentie van je vorige test. Op deze manier ben je constant je CTR aan het verbeteren.

Let wel op of je voldoende klikken hebt gekregen voor een betrouwbare CTR. Vanaf 30 klikken kun je er van uit gaan dat je een betrouwbare CTR hebt.

Een betere CTR is een signaal dat zoekers jouw advertentie aantrekkelijk en relevant vinden. Daarom is het 1 van de 3 onderdelen van de kwaliteitsscore. Een betere CTR leidt dus tot een betere kwaliteitsscore.

Extensies

Een ander belangrijk onderdeel voor een betere CTR zijn de extensies. Extensies zijn uitbreidingen van je advertentie. Denk hierbij aan extra links, een telefoonnummer of het adres van je bedrijf. Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld sitelinks, highlights en een oproepextensie gebruikt. Deze extensies zijn een aanvulling op je advertentietekst en maken de advertentie zo groter en aantrekkelijker. En dit zorgt weer voor een verhoogde CTR. Zorg er dus voor dat alle relevante extensies zijn aangemaakt en toegevoegd aan je campagne. Hieronder zie je een voorbeeld van een advertentie met meerdere extensies.

Extensies in Google Adwords

Relevantie van de advertentie verbeteren

Met de relevantie van een advertentie wordt bedoeld hoe goed je advertentietekst aansluit op het zoekwoord. Zet daarom je zoekwoord in een van de koppen van de advertentie. Daarnaast is het aan te raden om het zoekwoord ook in de zichtbare URL en de omschrijving op te nemen. Zo is de aansluiting tussen zoekwoord en advertentie optimaal.

Door je zoekwoord in de advertentie op te nemen sluit deze beter aan op de zoekopdracht van je potentiële bezoeker. Vraag je bij het schrijven van je advertentie altijd het volgende af: “Is deze advertentie relevant voor iemand die mijn zoekwoord intypt in Google?”. Als het antwoord ja is, ben je al goed op weg naar een betere kwaliteitsscore.

Ervaring op de landingspagina verbeteren

De landingspagina is de pagina waar een bezoeker op komt nadat ze klikken op je advertentie. Google beoordeelt hoe de gebruikerservaring is op deze pagina. Als deze beoordeling ‘lager dan gemiddeld’ is, wordt het tijd je pagina te verbeteren.

De eerste controle die je moet doen is op het gebied van content. Is de content op de pagina relevant aan het zoekwoord waar je op adverteert? Als iemand zoekt naar “digitale camera vergelijken” moet hij/zij niet op de pagina van een specifiek model terecht komen. Andersom moet iemand die zoekt naar “Canon Model XYZ” ook daadwerkelijk op een pagina terecht komen over die specifieke camera.

Zorg er verder voor dat je pagina op mobiel en op desktop feilloos werkt. Belangrijke aandachtspunten zijn hierbij de snelheid en of je pagina goed wordt weergegeven op smartphones. Voor beide aspecten heeft Google een tool waar je de URL van je pagina kunt checken.

Mobielvriendelijkheid testen kan hier.

Hoe snel je pagina laadt kan je hier testen.

Ten slotte is het belangrijk om te zorgen voor goede webteksten (die aansluiten op het zoekwoord). Ook moet de pagina een logische indeling hebben en moeten bezoekers eenvoudig contact kunnen opnemen. Dit zorgt er voor dat mensen langer op je pagina blijven, en dit heeft weer positieve invloed op je kwaliteitsscore.

Wij helpen je kwaliteitsscore verbeteren

De kwaliteitsscore verbeteren is erg belangrijk maar ook specialistisch werk. Een goede kwaliteitsscore kan het verschil betekenen tussen een winst- of verliesmakende campagne.

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen met het optimaliseren van Adwords? Neem dan contact op met onze online marketeers.

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht