Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Waarom je Facebook adverteren niet langer kunt negeren

08 nov. 2017 / Carline Dekker / Social media marketing / 10 min.

Meer dan 10 miljoen Nederlanders hebben een Facebook account en Facebook is verreweg het meest gebruikte sociale netwerk in Nederland. Toch maken veel bedrijven nog geen gebruik van de mogelijkheid om op Facebook te adverteren. In dit blog leggen we uit waarom het steeds interessanter wordt om op Facebook te adverteren.

Waarom facebook adverteren zo interessant is

Het organisch bereik van Facebook posts daalt al jaren

Als je denkt dat je Facebook posts door het grootste gedeelte van je volgers wordt gezien, dan staat je een grote verrassing te wachten. Dit was zo’n 5 jaar geleden wellicht zo, maar tegenwoordig heeft Facebook zijn algoritme zo aangepast dat updates van bedrijven veel minder worden weergegeven. Het organisch bereik van Facebook posts neemt daarom al jarenlang gestaag af – dit heeft Facebook zelf ook toegegeven.

Daarnaast zien ook marketeers dat het organisch bereik van Facebook afneemt, zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Social Media Examiner. Meer dan de helft van de marketeers (53%) heeft gemerkt dat het organisch bereik is afgenomen. 42% van de marketeers wist niet of het bereik was afgenomen en slechts 5% zei dat hun bereik niet was afgenomen.

Het is ook logisch dat het organisch bereik is afgenomen, als je erover nadenkt. Niemand wil een hele tijdlijn vol met posts van alle bedrijvenpagina’s die je volgt. Bovendien wordt er tegenwoordig zoveel gepost op Facebook en we vinden zoveel Facebookpagina’s leuk, dat Facebook steeds beter de selectie moet maken wat ze aan jou als gebruiker willen laten zien. Om Facebook zo relevant mogelijk te maken voor de gebruiker, worden daardoor bedrijfsupdates over het algemeen een stuk minder getoond dan voorheen.

Een manier om ervoor te zorgen dat je bedrijf wél wordt gezien op Facebook is door te adverteren. Wij geven de 5 belangrijkste redenen waarom het interessant is om te adverteren in Facebook.

1. Het social media kanaal voor de beste ROI

In een onderzoek werd Facebook door vrijwel alle marketeers (95.8%) gekozen als het social media platform dat zorgt voor de beste ROI. LinkedIn, dat het een-na meest gebruikte social media platform in Nederland is, werd door 37.7% gezien als het platform dat zorgt voor de beste ROI. Facebook heeft dus duidelijk de overhand als het gaat om een winstgevend online platform.

facebook adverteren statistiek

Adverteren op social media is in 2 jaar tijd bijna verdubbeld van $16 miljard naar $31 miljard wereldwijd. Het wordt dus snel populairder voor bedrijven om op Facebook te gaan adverteren. Bovendien zegt 64% van online marketeers dat ze het aantal Facebook advertenties willen gaan verhogen.

2. Ontzettend gericht adverteren

Een van de redenen waarom adverteren op Facebook zo winstgevend is, heeft te maken met de mogelijkheid om heel gericht te adverteren op je doelgroep.

Een aantal targeting mogelijkheden zijn:

  • locatie
  • leeftijd
  • geslacht
  • talen
  • opleiding
  • werk
  • levensgebeurtenissen
  • generatie
  • interesses
  • koopgedrag
  • reizen
  • digitale activiteiten
  • connecties met Facebook pagina’s

Daarnaast heb je de keuze uit 11 marketingdoelstellingen zoals bereik, videoweergaven, verkopen of leads genereren. Hierdoor kan Facebook je advertentie aan de personen laten zien die de grootste kans hebben om te converteren met jouw doelstelling in gedachte.

Denk maar eens aan hoeveel informatie Facebook wel niet van haar gebruikers opslaat: elke keer als iemand een actie uitvoert op Facebook wordt deze opgeslagen. Met elke like, klik of reactie komt Facebook meer over haar gebruikers te weten. Op veel van deze informatie kun je adverteren. Door slim de targeting mogelijkheden te combineren, kun je zo precies je doelgroep bereiken.

Voorbeeld: je kunt adverteren op personen die pas getrouwd zijn (minder dan een jaar), in de leeftijdscategorie van 25-30, woonachtig zijn in Utrecht en geïnteresseerd zijn in woonaccessoires.

3. Snel resultaat

Naast dat een Facebook advertentie-account gemakkelijk aan te maken is, kun je relatief snel een advertentie creëren en resultaten zien. Vaak duurt het rond de 30 minuten voordat een advertentie wordt goedgekeurd. Het is daarmee vele malen sneller dan traditionele media en de resultaten zijn veel gerichter: zo kun je bijvoorbeeld zien welke leeftijdsgroep het beste reageert op je advertentie en wanneer en welke actie er is uitgevoerd naar aanleiding van je advertentie.

Een misvatting die bedrijven vaak hebben is dat adverteren op Facebook veel geld kost, maar niets is minder waar. Op LinkedIn betaal je over het algemeen veel meer voor een klik dan op Facebook. In Facebook zou je bijvoorbeeld €0,50 voor een klik betalen, terwijl je in LinkedIn goed boven de €1,50 voor een klik uitkomt.

Door je resultaten van je advertenties goed in de gaten te houden en door te ontdekken met welke strategie je winst behaalt, leer je wat echt werkt. Merk je dat een advertentie niet goed werkt? Dan kun je deze altijd nog aanpassen of pauzeren.

Facebook carrousel-advertentie
Facebook carrousel-advertentie

4. Meten is weten

Als je advertenties eenmaal staan, kun je je resultaten bekijken. Het is belangrijk om verschillende advertenties, doelgroepen en doelstellingen te testen, zodat je weet wat werkt.

Naast de winst kun je de resultaten van je advertentie meten met de relevantiescore en bijvoorbeeld de Click Through Rate (CTR – het aantal personen dat klikt op je advertentie in verhouding tot het totale aantal personen die je advertentie te zien krijgt). De relevantiescore van je advertentie geeft aan hoe relevant de advertentie is voor de doelgroep. Advertenties met een betere relevantiescore zullen beter presteren én daardoor minder kosten – houd dus deze score in de gaten.

Facebook Pixel

Wanneer je een Facebook advertentie maakt, is het belangrijk ervoor te zorgen dat je je website gegevens meet. Zo kom je erachter voor welk effect je advertentie heeft gezorgd. Dit doet de Facebook pixel. Met de Facebook pixel kun je conversies instellen, bijvoorbeeld van personen die door de Facebook advertentie een aankoop hebben gedaan op je website. Stel je Facebook pixel dus altijd in voordat je begint te adverteren!

Retargeting

Een belangrijk voordeel van de Facebook pixel is retargeting. Met retargeting kun je je bezoekers terug naar je website halen door ze een advertentie te laten zien. Retargeting is in vergelijking met reguliere advertenties erg goedkoop, zo kan het goed voorkomen dat je maar €0,10 betaald voor een klik terug naar je website! Je kunt retargeting inzetten op specifieke pagina’s: denk aan productpagina’s of vacatures.

Retargeting-advertentie
Retargeting-advertentie

 

5. Veel advertentiemogelijkheden

Een Facebook advertentie draait voornamelijk om het beeld. Een goede afbeelding dus, zou je denken. Maar wat dacht je van video? Video bestaat uit 0.9% van alle Facebookposts, maar zorgt voor 7.15% van al het verkeer! Video’s zijn dus relatief heel populair op Facebook en werken dan ook erg goed in advertenties.

De volgende opties zijn ook mogelijk: een carrousel-advertentie, een diavoorstelling, een collectie, Facebook lead ad of Facebook canvas.

Daarnaast is het niet enkel het Facebook nieuwsoverzicht waarin je kunt adverteren, maar je kunt ook adverteren op Instagram, Facebook Messenger, Facebook Audience Network en Facebook Workplace.

Er zijn dus al met al erg veel mogelijkheden om ervoor te zorgen dat Facebook advertenties voor jou gaan werken.

Facebook canvas gif

Facebook canvas

Conclusie

Adverteren op Facebook is veel interessanter dan je wellicht zou denken en zorgt ervoor dat je je doelgroep op Facebook kunt bereiken: hoe vaak je wilt, wanneer je wilt. Bovendien kun je ook met een klein marketingbudget Facebook voor jou inzetten.

Wil je advies op maat over adverteren op Facebook? Neem dan contact op met onze online marketeers.

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht