Portfolio

Nieuwe gebruiksvriendelijke website voor gemeente Etten-Leur

Klant sinds 2023

Voor de gemeente Etten-Leur bouwde Stuurlui in 2023 een nieuwe website, waarbij de gebruiksvriendelijkheid op nummer één stond. Met extra aandacht voor digitale toegankelijkheid, een goede interne zoekfunctie en een overzichtelijke vormgeving.

Gemeente Etten-leur website

Toen de website van de gemeente Etten-Leur aan vernieuwing toe was, werd een aanbesteding uitgeschreven met daarin een duidelijk programma van eisen. Die lijst met wensen kwam niet zomaar uit de lucht vallen, maar had de gemeente vooraf duidelijk onderzocht. Zo voerden zij op de oude website een gebruikersonderzoek uit, waaruit onder andere de wens voor betere vindbaarheid van informatie naar voren kwam. Daarnaast sprak de gemeente in het kader van de wetgeving rondom digitale toegankelijkheid met specifieke doelgroepen, zoals senioren en mensen met een visuele beperking. De wensen die uit deze gesprekken en tests kwamen, werden gelijk meegenomen in het wensenpakket.

Toegankelijkheid

Een van de eisen was dat de website moest voldoen aan de WCAG normen voor digitale toegankelijkheid. ‘We hebben hier heel streng op gelet’, vertelt webredacteur Cindy Bogers, die vanuit de gemeente betrokken was bij de vernieuwing van de website. ‘Een toegankelijkheidsverklaring op je website is nodig om te laten zien dat je bezig bent met dit thema. Maar wij wilden niet alleen zeggen dat we ermee bezig zijn, maar bij oplevering ook meteen voldoen aan alle criteria van een toegankelijke site. We waren immers toch een nieuwe website aan het bouwen, dus liever in één keer goed.’

‘Na livegang hebben we onze site laten nalopen door de Stichting Accessibility. Uit hun rapport kwamen nog wat puntjes naar voren die verbetering vroegen, deels op gebied van content, maar ook technisch. Omdat we voor Stuurlui de eerste gemeentewebsite waren met deze strenge toegankelijkheidseisen, was dat voor hen ook een leerproces. Maar Stuurlui heeft zich volledig ingezet om alle punten op te lossen, zodat we inmiddels kunnen zeggen dat we volledig voldoen aan de criteria waar we zelf invloed op hebben.’

‘De gemeente Etten-Leur was voor ons de eerste overheidswebsite waarbij harde eisen gesteld werden aan toegankelijkheid’, vertelt onze CCO Sjoerd Kuipers. ‘Als bureau waren we al langere tijd bezig met de implementatie van de WCAG-normen, maar tot dan toe altijd vanuit eigen motivatie om toegankelijke en gebruiksvriendelijke websites te bouwen. Daar zat dus nog altijd een zekere vrijblijvendheid in. De punten uit het rapport van Stichting Accessibility triggerden ons om onze technische stack, van waaruit wij al onze site ontwikkelen, volledig aan te passen aan de toegankleijkheidsnormen.’

Strakke, overzichtelijke vormgeving

‘We wilden de site zo gebruiksvriendelijk mogelijk opzetten’, vertelt Cindy. ‘Daarop hebben we onze wensen voor vormgeving aangepast. We wilden zo min mogelijk afleiding op de pagina’s, zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Het resultaat is een strak ontwerp, binnen de huisstijl van de gemeente. Stuurlui had in de designfase twee voorstellen gemaakt en we waren er vrij snel uit dat we met één van beide door wilden.’

Bekijk hier de website
Gemeente Etten-leur website slide 1
Gemeente Etten-leur website slide 2
Gemeente Etten-leur website slide 3
1 van 3 1 van

Snel navigeren

Op de homepage van de website staan verschillende mogelijkheden om snel naar je doel te komen. Uiteraard is er het gewone menu, waar de belangrijkste doelen van bezoekers prominent naar voren komen. Verder is er een zoekbalk die bezoekers helpt om de juiste pagina te vinden. Als kleine gimmick worden bezoekers hier op basis van de huidige tijd welkom geheten met goedemorgen, -middag of -avond. De categorie veel bezocht is door de webredactie zelf aan te passen op basis van actualiteit.

Cindy: ‘We kunnen in het beheersysteem zien op welke termen gezocht wordt. Over het algemeen zijn dat zaken als paspoort aanvragen of afspraak maken, maar in de winter kan dit bijvoorbeeld ook gladheidsbestrijding zijn, of in verkiezingstijd informatie over de verkiezingen. Daar passen we de blokken dan tijdelijk op aan. We hebben daarnaast nog een blok uitgelicht. Dat is een blauw blok en zetten we alleen in wanneer er belangrijke gebeurtenissen zijn die de aandacht vragen van alle bezoekers.’

Selectief in content

Bij het bouwen van de website keek de gemeente kritisch naar de inhoud van de website. ‘Er staat veel minder op dan op de oude site’, vertelt Cindy. ‘We liepen hiervoor alle pagina’s van de oude website na. Op sommigen was informatie duidelijk verouderd. Die hebben we weggelaten. Over andere pagina’s hebben we intern gesprekken gevoerd. Waarom staat dit erop? En is dat nog nodig? Soms stond informatie ook dubbel, omdat het al op een andere publieke website te vinden is. Een belangrijk uitgangspunt is nu dat we in die gevallen doorverwijzen en niet zelf een extra pagina aanmaken. Het blok Meer websites met gemeentelijke informatie speelt daarin een belangrijke rol. We gaan ervan uit dat die sites ook hun verantwoordelijkheid nemen om informatie actueel te houden, waardoor bezoekers goed geholpen worden.’

Bemanning die aan dit project werkt

Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Andere cases

1 van 8 1 van