Ons werk

Meer flexibiliteit en optimalisatie-opties dankzij nieuwe website NLZIET

NLZIET business case Uitgelicht blog
Content platform

Met NLZIET kunnen abonnees tv kijken via een online app. Een aparte saleswebsite informeert potentiële nieuwe gebruikers over de dienst en probeert hen te overtuigen om een abonnement af te sluiten. Door jarenlange aanpassingen, toevoegingen en updates aan die site, groeide het onderhoud en beheer. Het onderhoud viel niet meer te combineren voor de beheerders van zowel de app als de website. Daarom vroeg NLZIET Stuurlui voor het herbouwen van de saleswebsite.

Teveel hard-coded

De oude website had veel verschillende blokken, omdat de marketeers intern altijd kritisch keken naar de opmaak van iedere pagina. Ze maakten dan kleine aanpassingen in de blokken, die er hard-code in werden gezet. Maar daardoor waren de blokken niet meer aanpasbaar. Toekomstige kleine aanpassingen, zoals een afbeelding links of rechts of een andere kleur knop, moesten dan via een developer worden doorgevoerd. Door de groei van het aantal verschillende blokken was de site bovendien moeilijk werkbaar voor nieuwe beheerders die de site nog niet kenden.

Meer willen testen

Een andere wens van NLZIET was om meer te kunnen AB-testen. Een knop ergens anders, een kleurtje anders: optimaliseren op basis van AB-testen. Dat ging niet meer met de oude site. De oude site werd beheerd door de ontwikkelaars die ook de app bouwen. Omdat zij meer focus nodig hadden voor de app, besloot NLZIET de app en de site los te trekken en een WordPress specialist te zoeken voor de saleswebsite.

Flexibiliteit bieden

Voordat NLZIET met een briefing kwam, namen ze eerst zelf hun website goed onder de loep. Welk type pagina’s komen er, hoe zijn die idealiter opgemaakt en hoe moet de homepage eruitzien? Ze wilden enerzijds een richtlijn creëren voor alle webredacteuren, voor meer uniformiteit op de website, maar ze wilden ook flexibiliteit om aanpassingen te maken. Hoe we dit kunnen vormgeven is in de brainstorms daarom uitgebreid besproken.

Speciale elementen

Toen de knoop was doorgehakt, werden de wireframes en designs uitgewerkt en kon worden gestart met de bouw. Het abonnementsblok – een van de belangrijkste conversies op de site – kreeg extra veel aandacht en werd in verschillende varianten gemaakt zodat er optimale conversie kon plaatsvinden. Ook het zenderoverzicht kreeg kleine symbolen 

toegevoegd waardoor gebruikers meteen kunnen zien of de zenders bijvoorbeeld HD, begin gemist of terugkijken ondersteunen.

NLZIET Zenderoverzicht

Globale blokken

Een andere toevoeging aan de nieuwe saleswebsite, was het gebruik van globale blokken. Voorheen moesten aanpassingen op iedere pagina los worden doorgevoerd. Nu staan sommige globale blokken op verschillende pagina’s en hoeft NLZIET kleine aanpassingen, – bijvoorbeeld een prijswijziging – slechts één keer door te voeren.

 

AB-testen met effect

Het doel van de nieuwe website – meer flexibiliteit om te kunnen testen en optimaliseren – is bereikt, zo horen wij vanuit de marketeers van NLZIET. De resultaten zitten in de lift en AB-testen zit nu standaard in de planning wanneer nieuwe pagina’s worden gemaakt. Het beheer is bovendien veel eenvoudiger dan voorheen. De contentbeheerders kunnen nu zelf alles aanpassen, in plaats van voor hele simpele aanpassingen een ontwikkelaar te moeten vragen. Uiteraard binnen de mogelijkheden van de blokken.

Structureel doorontwikkelen 

Om de site steeds verder te optimaliseren, werken Stuurlui en NLZIET samen in sprints continu verder aan de website. Alle wensen worden verzameld en elke twee weken bepalen we gezamenlijk de prioriteiten. Door de doorontwikkeling structureel op te pakken, is het werk veel minder ad hoc, weten we gezamenlijk goed prioriteiten te stellen, en weet NLZIET vooraf precies waar ze budgettair aan toe zijn.

Bekijk de website

Minke Kroon Projectmanager
Bezoek medewerker pagina
Paul de Cocq Developer
Bezoek medewerker pagina
Iwin van de Kamp Lead developer
Bezoek medewerker pagina
Rick Elbertsen Developer
Bezoek medewerker pagina
Tom de Visser Senior developer
Bezoek medewerker pagina
Bob Heinen DevOps
Bezoek medewerker pagina

Gerelateerde projecten

Nieuw content platform voor kennisinstituut Platform31
Platform31

Nieuw content platform voor kennisinstituut Platform31

Read more about this project
Contentplatform voor MedNet
Mednet

Contentplatform voor MedNet

Read more about this project
Sjoerd Kuipers CCO

Interesse in een samenwerking?

Bezoek ons

Campus werkspoor
Nijverheidsweg 16A
3534 AM, Utrecht

Stel een vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.