Kwalitatief & kwantitatief

Gebruikersonderzoek

Door middel van een website gebruikersonderzoek ontdekken we hoe gebruiksvriendelijk jouw website echt is, verfijnen we de gebruikservaring en verhogen we de conversie.

We bieden twee soorten gebruikersonderzoek aan: kwalitatief en kwantitatief. Lees hieronder meer over wat deze onderzoeken typeert en wat de voordelen zijn van de verschillende onderzoeksvormen.

Wanneer doen we gebruikersonderzoek?

Er zijn verschillende logische momenten om een gebruikersonderzoek in te zetten. Bij Stuurlui zetten we de tests in op deze vier momenten:

Bij de start van een project

Je wilt verbeteringen doorvoeren, maar weet nog niet precies waar de focus moet liggen. In dit geval testen we je bestaande website om wensen en eisen voor het nieuwe ontwerp te definiëren. 

Tussen de design- en ontwikkelfase

We hebben je site ontworpen op basis van wensen en eisen. We valideren nu eerst of alle aannames juist zijn, voordat we starten met bouwen. Testgebruikers krijgen een klikbaar prototype om te testen. 

Vlak voor livegang

Je website is gebouwd en staat klaar om live te gaan. Om er zeker van te zijn dat alles voldoet aan de wensen van je gebruikers, laten we de doelgroep de nieuwe website eerst testen, voor we deze live zetten.

Bij doorontwikkeling

Veel websites zijn continu in ontwikkeling. Door gebruikersonderzoek leggen we snel de belangrijkste knelpunten bloot. We testen gericht op bijvoorbeeld conversie, zoekgedrag of toegankelijkheid.

Interviews

Kwalitatief gebruikersonderzoek

De belangrijkste meerwaarde van kwalitatief website gebruikersonderzoek voor een website ligt in de diepgaande inzichten in de gebruikerservaring. Met kwalitatief gebruikersonderzoek ga je in gesprek met je bezoekers en hoor je niet alleen hun mening, maar ook het verhaal achter die mening.

Voordelen van ons kwalitatief gebruikersonderzoek:

  • Inzicht in het waarom achter gedrag
  • Empathie van en voor je eindgebruikers
  • Identificatie van ongeziene problemen
  • Validatie van designkeuzes
Meer over kwalitatief gebruikersonderzoek
Vragenlijsten

Kwantitatief gebruikersonderzoek

Kwantitatief website gebruikersonderzoek biedt inzichten die gebaseerd zijn op grotere hoeveelheden data. Hierdoor is het mogelijk is om met meer zekerheid uitspraken te doen over een bredere gebruikersgroep.

Voordelen van ons kwantitatief gebruikersonderzoek:

  • Statistische onderbouwing
  • Schaalbaarheid en snelheid
  • Objectiviteit en meetbaarheid
Meer over kwantitatief gebruikersonderzoek
Betaalbare website laten maken, wij gaan graag voor je aan de slag!

Voorbeelden gebruikersonderzoek

Om concreter te maken waarom je een gebruikersonderzoek zou toepassen op jouw website, lichten we een aantal voorbeelden van vraagstellingen uit, die duidelijk maken wat de toegevoegde waarde van deze gebruikerstests is.

Hoe krijg ik meer conversie op mijn website?

Wanneer je site een duidelijke doelstelling heeft, maar de resultaten achterblijven, geeft een gebruikersonderzoek inzicht. Zien gebruikers de mogelijkheden op jouw site om te kopen, klikken of contact op te nemen over het hoofd, of haken ze bijvoorbeeld af tijdens het invullen van formulieren?

Hoe verbeter ik het online sollicitatieproces?

Je wil het sollicitanten zo gemakkelijk mogelijk maken om te reageren op vacatures. Des te groter is de kans dat de ideale kandidaat reageert. Is het sollicitatieproces op je site duidelijk en eenvoudig genoeg? Vinden jouw kandidaten de informatie die ze zoeken?

Hoe maken we informatie optimaal vindbaar op onze website?

Soms is informatie wel beschikbaar, maar kunnen gebruikers het niet vinden. Waar zit het probleem? Door concrete opdrachten te geven om informatie te vinden, krijg je inzicht in het navigeren van je bezoekers. Waar raken ze de weg kwijt? Waar ontstaan frustraties?

Meer weten over gebruikersonderzoeken?

Kennismaken?

We staan klaar om je te helpen!

ahoy@stuurlui.nl
030 227 4000

 

 

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier