Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Google's Mobile First Index: Zo bereid je je voor

02 nov. 2017 / Carline Dekker / Marketing / 10 min.

Google krijgt tegenwoordig meer bezoekers op mobiele telefoons dan via desktop. Om haar mobiele bezoekers beter van dienst te kunnen zijn, gaat Google de overstap maken naar een Mobile First Index. Google’s webmaster trend analist John Mueller heeft aangegeven dat Google al begonnen is met het uitrollen van de Mobile First Index. Een grote verandering die van invloed is op alle websites en waar grote nieuwskanalen zoals Forbes en Emerce over praten.

Wat houdt de Mobile First Index in en hoe bereid je je voor? Je leest het hier!

Google Mobile First Index implementeren

Wat is een index?

Voordat we ingaan op de Mobile First Index, zal ik kort uitleggen wat een index precies is. Wanneer iemand iets intypt in Google, worden niet alle pagina’s op het internet afzonderlijk bekeken om het juiste zoekresultaat weer te geven. Dat zou veel te lang duren. In plaats daarvan “crawlen” Google’s web crawlers webpagina’s en slaan ze de webpagina’s op in een database. Dit wordt een index genoemd.

Google bekijkt dus desktoppagina’s die zijn opgeslagen om de beste resultaten voor een zoekopdracht te laten zien. Daarnaast gebruikt Google een algoritme om de positie van de websites te bepalen die zijn opgeslagen in de index. Des te beter je voldoet aan Google’s wensen van haar algoritme, des te hoger je zult ranken in de zoekresultaten.

Doordat ze al zijn opgeslagen kan Google snel de zoekopdracht verwerken: vaak al binnen een halve seconde.

Meer mobiele bezoekers

Google slaat tot nu toe altijd de desktopversie van je website op in haar index. Nu echter mobiel verkeer steeds meer groeit en desktop verkeer steeds meer afneemt, is het interessanter voor Google om te kijken naar de mobiele versie van je website. Om haar bezoekers beter te kunnen bedienen, is Google bezig om de overstap te maken naar een Mobile First Index.

Google: meer mobiele dan desktop bezoekers
Google: meer mobiele dan desktop bezoekers

 

Wat is Google’s Mobile First Index?

To make our results more useful, we’ve begun experiments to make our index mobile-first. Although our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results.
Google, november 2016

De verandering naar de Mobile First Index betekent dat Google voortaan eerst naar de mobiele versie van je website gaat kijken in plaats van naar de desktopversie om te bepalen welke positie je website krijgt in de zoekresultaten. Dit betekent niet dat de desktopversie van je website niet meer zal ranken, maar het zal minder belangrijk worden dan je mobiele website. Het is vooral nog belangrijker geworden om ervoor te zorgen dat je website mobielvriendelijk is, aangezien dit nu een grotere rol zal gaan spelen.

Test hier of je website mobielvriendelijk is.

Tips om je voor te bereiden op de Mobile First Index

– Ik heb een responsive website

Google heeft aangegeven dat een responsive website de beste optie is als het gaat om een mobiele website. Een responsive website is een website die meeschaalt met het device waarop een gebruiker jouw website bezoekt. Heb je een goed werkende responsive website, dan ben je dus al goed voorbereid op de Mobile First Index.

Met een responsive website ziet Google de desktop-versie en mobiele-versie ongeveer hetzelfde. “If you have a responsive site, then you’re pretty much good to go,” zei Gary Illyes. “Why? Because the content on your desktop site will be pretty much the same on your responsive site. The structured data on your desktop site will be the same. There is going to be slight differences in how you present the data, but we’re trying to be prepared.”

Een responsive website is de beste optie volgens Google
Een responsive website is de beste optie volgens Google

 

– Ik heb een aparte desktop-versie en mobiele-versie van mijn website

Heb je een aparte mobiele en desktop website? Dan moet je er rekening mee houden dat je mobiele website in de toekomst zal worden geïndexeerd voor je desktop website.

Over het algemeen raden wij het niet aan om een aparte desktop en mobiele website te hebben. Stap liever over op een responsive website – niet alleen prefereert Google dit, maar het is ook beter voor SEO en scheelt je veel tijd.

– Ik heb geen mobiele website

Heb je nog geen mobiele website? Dan zul je er toch écht aan moeten geloven. Zelfs al heb je een fantastische desktop website, dan alsnog zul je slechter ranken in Google omdat je geen mobiele website hebt. Des te meer leads je krijgt vanuit de zoekresultaten, des te belangrijker het is om ervoor te zorgen dat je een goede mobiele website hebt.

Hoe kun je je mobiele website voorbereiden?

Er zijn veel zaken waarop je je mobiele website kan optimaliseren zodat deze een betere ranking zal hebben in Google. Een aantal van de belangrijkste punten zijn:

Snelheid

Zorg er altijd voor dat je mobiele website snel wordt geladen (onder de 3 seconden wordt aangeraden door Google). Om de snelheid te verbeteren kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Accelerated Mobile Pages (AMP). AMPs zorgen ervoor dat content veel sneller geladen kan worden op mobiele pagina’s, waardoor ze de ge mobiele gebruikers een nog betere gebruikerservaring bieden.

Design

Zorg ervoor dat het design van je mobiele website aansluit op de wensen van je mobiele bezoekers en dat het design geen struikelblok is in de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Content

Zorg ervoor dat je content beschikbaar en goed leesbaar is op mobiele telefoons. Herstructureer je content waar nodig. Mobiele bezoekers andere wensen en behoeftes dan desktop bezoekers: ze zijn bijvoorbeeld vaker op zoek naar locatie- of contactgegevens of willen content lezen die sneller to-the-point komt. Schrijf content dus met de mobiele bezoeker in gedachte.

Conversie

We zeiden het al hierboven: mobiele bezoekers hebben andere wensen. Zij zullen dan ook op een andere manier converteren op je website. Bij het ontwerpen en bouwen van de website is het dus belangrijk dat hieraan gedacht wordt, zodat niet alleen de desktop gebruikers maar ook de mobiele gebruikers goed zullen converteren.

Conclusie

Google’s verandering naar de Mobile First Index gaat veel veranderen voor de manier waarop Google websites rankt. Aangezien Google een responsive website prefereert, is het een perfect moment om naar een responsive website over te stappen als je nog geen responsive website hebt. Daarnaast is het nog belangrijk geworden om ervoor te zorgen dat je website mobielvriendelijk is.

Wil je hulp met het optimaliseren van je mobiele website of wil je overstappen naar een responsive website? Neem contact met ons op!

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht