Met een 9.3 staat Stuurlui al zeven jaar op rij in de FONK150
Blog
Het houdt menig marketeer vele uren bezig: hoe zorgen we ervoor dat we bovenaan komen te staan in Google?
Het houdt menig marketeer vele uren bezig: hoe zorgen we ervoor dat we bovenaan komen te staan in Google? SEMrush, één van de beste SEO research tools, analyseerde 600.000 zoekwoorden om een antwoord te krijgen op die ene vraag: wat zorgt ervoor dat een pagina hoog in de zoekresultaten komt te staan? De antwoorden uit dat onderzoek lees je in deze samenvatting!
De belangrijkste factor om een hoge positie in Google te krijgen, is direct verkeer. Veel direct verkeer geeft de indicatie aan Google dat je website een hoge autoriteit en waarde heeft. Des te hoger het zoekvolume op een zoekwoord, des te belangrijker direct verkeer wordt. Des te populairder het zoekwoord – des te belangrijker direct verkeer naar je pagina!
Wat dit betekent? Het opbouwen van merkbekendheid is net zo belangrijk als SEO-optimalisatie. Spendeer dus niet al je marketing budget aan het verbeteren van je SEO-strategie, maar werk ook aan je merkbekendheid, bijvoorbeeld door te adverteren, social media in te zetten, of te bloggen.
De gebruikerservaring is een belangrijke factor in het bepalen van de positie in de zoekresultaten voor een pagina. Denk aan de gemiddelde aantal pagina’s die een bezoeker bekijkt per sessie, de gemiddelde tijd op de pagina en het bouncepercentage.
Wat dit betekent? Des te beter de gebruikerservaring op de pagina, des te hoger een pagina staat in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je content relevant is; je website een goede snelheid heeft en een duidelijke navigatie; en de layout overzichtelijk is. Zo krijgt je bezoeker een optimale gebruikerservaring en zal hij zoveel mogelijk tijd op je pagina’s doorbrengen. Een goede gebruikerservaring is ontzettend belangrijk voor SEO.
Een backlinkprofiel bestaat uit een aantal verschillende onderdelen, zoals het aantal verwijzende domeinen; het totale aantal backlinks en het aantal referring IP’s: links van verschillende IP adressen. Vroeger, toen Google nog minder slim was, werden er vaak linkjes ingekocht op andere websites om ervoor te zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten kwam. Tegenwoordig is dit een no-go en kan Google je hier zelfs voor bestraffen.
We spreken van een natuurlijk backlinkprofiel als je er zelf voor zorgt dat je gezonde backlinks hebt, die niet zijn ingekocht maar natuurlijk zijn vergaard: bijvoorbeeld door een gast-blog op een andere website.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat alle metrics voor een backlink portfolio met elkaar zijn verbonden en blinde manipulatie van één factor geen effect heeft. Dit betekent dus dat je niet je volledige aandacht kan richten op een metric, maar dat het juist gaat om de combinatie ervan. Het werkt bijvoorbeeld niet om heel veel backlinks op een paar websites te zetten: het gaat om de combinatie van natuurlijke, gezonde backlinks.
Dit is eveneens bevestigd door Google zelf: een natuurlijk, divers backlinkprofiel is belangrijk: links van veel verschillende domeinen, IP adressen en niet teveel links van 1 website of IP adres.
De zoekwoorden met het meeste zoekvolume worden bezet door websites met de rijkste backlinkportfolio’s. Het is daarom zeer lastig om voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume te ranken. Des te lager het zoekvolume op een zoekwoord, des te minder de competitie zal zijn op dat zoekwoord. Een natuurlijk backlinkprofiel zal dan ook een groter effect hebben op deze zoekwoorden.
Hieronder leg ik per metric uit welke resultaten uit het onderzoek kwamen.
Verwijzende domeinen: het aantal verschillende domeinen waarvan je links krijgt naar je website
Totaal aantal backlinks
Referring IPs: links van verschillende IP adressen
Follow backlinks
Totaal aantal anchors
Een ander resultaat uit het onderzoek gaat over de invloed van branded keywords op de zoekresultaten.Een branded keyword is een zoekwoord van je bedrijfsnaam. Branded keywords zorgen voor meer relevante websites, maar minder populaire websites op de eerste positie. Dit is dan ook de reden dat je de website van een bedrijf boven een pagina als wikipedia ziet wanneer je zoekt op een branded zoekwoord.
Je website draait op HTTPS wanneer je een SSL certificaat hebt geïmplementeerd. Het onderzoek toont aan dat HTTPS een groot voordeel is voor zoekwoorden van elk zoekvolume. 65% van de domeinen die ranken voor zoekwoorden met een hoog volume, loopt op HTTPS.
Voor zoekwoorden met een lager zoekvolume, heeft HTTPS een groter effect. HTTPS heeft dus een bewezen voordeel als het gaat om SEO. Google heeft er namelijk ook baat bij dat de persoonsgegevens van bezoekers op websites worden beschermd, daarom staan websites met een SSL certificaat hoger in de zoekresultaten.
Draait je website nog niet op HTTPS? Wij raden dit absoluut aan! Heb je hulp nodig bij het implementeren van HTTPS? Neem dan contact met ons op. Lees hier een blog die wij al eerder schreven over het belang van HTTPS.
Des te meer content er op een pagina staat, des te hoger de positie in de zoekresultaten. Voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume is meer content belangrijk, zolang de content waardevol, goed geschreven en geoptimaliseerd is. Meer content geeft Google namelijk de indruk dat een tekst beter te vertrouwen is en een betere analyse over het onderwerp geeft.
Aangezien een goede gebruikerservaring het belangrijkste is, is dit ook voor content belangrijk om over na te denken. Schrijf niet om te schrijven, maar schrijf een tekst die waardevol, goed geschreven en geoptimaliseerd is voor je bezoekers.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat zoekwoorden in de titel, meta description en tekst zetten, duidelijk minder invloed heeft op de zoekresultaten dan andere factoren, al is dit wel de populairste en meest geïmplementeerde SEO techniek. Hoewel deze techniek dan ook erg vertrouwd zal zijn onder vele marketeers, toont dit onderzoek dus aan dat on-page SEO geen groot effect heeft op de ranking.
Video
SEMrush onderzocht ook het effect van video. Het blijkt echter dat video op een pagina geen effect heeft op de positie die je krijgt in de zoekresultaten.
Heb je hulp nodig met een sterke SEO-strategie? Neem contact met ons op!
Commercieel directeur & founder