Blog

Jouw vacatures op Google For Jobs

Google For Jobs is een functie van Google die werkzoekenden helpt bij het vinden van vacatures via speciale resultaten in de zoekmachine. Zoals je bij zoeken naar een adres standaard Google Maps resultaten krijgt, zo toont Google For Jobs direct relevante vacatures wanneer je hiernaar zoekt. Als wervende organisatie wil je dus graag tussen deze resultaten staan. Gelukkig kun je vanuit WordPress eenvoudig vacatures beschikbaar maken voor Google For Jobs.

Leestijd: 5 minuten 16 juni 2025 MarketingNieuwsRecruitmentWerken bijWordPress
Hoe bereid je je voor op Google for Jobs?

Hoe werkt Google For Jobs?

Google For Jobs is ontworpen om vacatures van verschillende platforms en websites te verzamelen en te presenteren op één centrale plek. Dit maakt het gemakkelijker en sneller voor werkzoekenden om relevante banen te vinden. Andersom wil je als werkgever graag dat Google jouw vacatureaanbod vindt en weergeeft. Door speciale opmaakcode,, toe te voegen aan je vacatures, de zogenaamde sructured data, help je Google For Jobs om jouw vacatures te vinden en tonen.

Vacatures in de zoekresultaten met Google for Jobs

Welke informatie heb je nodig?

Google For Jobs heeft verschillende filters die gebruikers kunnen inzetten om relevante baankansen te vinden. Voorbeelden zijn categorie, titel, stad, plaatsingsdatum, bedrijfstype en bedrijf. Hieronder vind je de informatie die je hiervoor (met behulp van structured data) op je vacaturepagina moet plaatsen, zodat jouw resultaten worden meegenomen door Google For Jobs.

Verplichte informatie:

  • De plaatsingsdatum van de vacature
  • De volledige omschrijving van de functie
  • De bedrijfsnaam
  • De locatie van het bedrijf
  • De functietitel
  • Wat is het minimum salaris per maand

    Extra aangeraden informatie:

  • Waar moet de sollicitant wonen om te kunnen solliciteren?
  • Het type contract: voltijd, deeltijd, tijdelijk etc.
  • Een unieke URL of identificatiecode voor de vacature
  • Of het werk ook vanuit huis gedaan kan worden, of alleen op kantoor
  • De einddatum van de vacature, als er een einddatum is

Voor de exacte instructies hoe je deze informatie op jouw website plaatst, bekijk de instructies op de website van Google. Of, als je klant bent bij Stuurlui: stel jouw vraag aan support!

Google For Jobs en WordPress

Stuurlui klanten kunnen structured data binnen WordPress eenvoudig zelf toevoegen. [We hebben hier een standaard opzet voor, waarbij je dit eenvoudig in het beheer toevoegt / Als je dit wenst, kunnen wij in het beheergedeelte een gebruiksvriendelijk formulier toevoegen die je als redacteur in kan vullen, zodat de structured data technisch gezien automatisch wordt aangemaakt / Onze vacaturepagina’s zijn zo gebouwd, dat structuren data automatisch wordt aangemaakt bij het vullen van een pagina. ]

Wat als je een ATS gebruikt?

Een ATS (Applicant Tracking System) is een softwaretool die bedrijven helpt bij werving en selectie van nieuwe medewerkers. Dit geldt voor het plaatsen van vacatures tot het beheren van sollicitaties en het bijhouden van de status van kandidaten. Veel moderne ATS-platforms hebben integraties met WordPress. Hierover lees je meer op ons blog over het koppelen van je ATS aan je website.

Veel ATS-platforms hebben ook een mogelijkheid om rechtstreeks te koppelen met Google for Jobs, wat het nog gemakkelijker maakt om vacatures op een gestroomlijnde en geautomatiseerde manier op Google te plaatsen zonder handmatige stappen.

Google For Jobs in Nederland

Google For Jobs bestaat helemaal nog niet zo lang. Het werd in 2018 geïntroduceerd in de VS en kwam halverwege 2020 beschikbaar in Nederland. Een kleine geschiedenis van Google For Jobs in Nederland.

2020

Sinds de lancering van Google for Jobs in Nederland is er veel veranderd in de manier waarop vacatures online worden gevonden en weergegeven. Voor recruiters, werkgevers en werkzoekenden heeft het een prominente rol gekregen in het sollicitatieproces. Bedrijven die Google For Jobs actief gebruiken voor werving, zien dat hun vacatures beter gevonden worden. 

2021

In 2021 introduceerde Google strengere redactionele richtlijnen om de kwaliteit van vacatures in Google for Jobs te verhogen. Dit betekent dat verouderde, onvolledige of misleidende vacatures minder kans kregen om zichtbaar te worden. Werkgevers moeten sindsdien zorgen voor:

• Duidelijke functietitels en beschrijvingen.

• Actuele en correcte informatie.

• Geen dubbele of misleidende vacatures.

2023

In 2023 testte Google met Google Job Ads. Hiermee konden werkgevers tegen betaling hun vacatures prominenter laten verschijnen binnen de zoekresultaten van Google for Jobs. Hoewel deze functie veelbelovend leek, werd de testfase in 2024 beëindigd zonder een volledige uitrol. De reden: Het systeem bleek geen significante meerwaarde te bieden ten opzichte van bestaande advertentieplatformen, zoals Google Ads of LinkedIn Ads. Voor werkgevers betekent dit dat er voorlopig geen betaalde opties beschikbaar zijn binnen Google for Jobs.

Heden

Hoewel de focus de afgelopen jaren vooral lag op kwaliteitsverbetering en gebruiksvriendelijkheid, kunnen we verwachten dat Google for Jobs verder evolueert. Mogelijk komen er meer AI-gestuurde aanbevelingen of integraties met populaire HR-software. Voor nu blijft het belangrijk om je te concentreren op een solide basis: kwalitatieve vacatureteksten, met de juiste zoekwoorden en een goed geoptimaliseerde, gebruiksvriendelijke website.

Google For Jobs voeden vanuit jouw website?

Wil je dat jouw vacatures beter gevonden worden? We helpen je graag aan een maatwerk WordPress website, waarbij vacatures efficiënt op Google verschijnen.

Actueel

Benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?