Home/Blog/Het belangrijkste Online Marketing nieuws juli 2018
Ons werk
Het belangrijkste Online Marketing nieuws juli 2018
08 augustus 2018 MarketingLeestijd: 8 min.
Onze online marketeers zitten altijd bovenop de ontwikkelingen in de markt. Er zijn iedere maand veel nieuwtjes, maar welke zijn nu relevant voor jou? In deze nieuwe blog vatten onze online marketeers het belangrijkste online marketing nieuws van juli samen voor onze klanten.
Nieuw type advertenties in Google Ads: Responsive search ads
Responsive search ads zijn de nieuwste soort advertenties van Google. Dit soort advertenties geeft adverteerders straks de mogelijkheid om automatisch de beste combinatie van teksten te tonen aan zoekers in Google.
Op dit moment is het een best practise om drie verschillende advertenties aan te maken per advertentiegroep. Hierdoor wordt het mogelijk om uiteindelijk de best presterende advertentie te vinden die de meeste klikken en conversies oplevert.
Straks wordt het met responsive search ads mogelijk om ieder element van de advertentie automatisch door Google te laten testen. Om dit te doen voer je maximaal 15 verschillende kopteksten en 4 verschillende omschrijvingen toe. Vervolgens gaat Google deze elementen combineren en aanpassen aan de zoekopdracht die iemand in Google doet. Dit alles om de meest aansprekende combinatie van teksten te tonen voor die specifieke zoekopdracht.
Een ander groot verschil met de huidige advertenties is dat responsive search ads meer ruimte innemen in de zoekresultaten van Google. Op dit moment bestaat een advertentie uit 2 koppen en een beschrijving. Het wordt straks mogelijk om meer tekst in de beschrijving toe te voegen. Nu mogen dit maximaal 80 tekens zijn, voor de nieuwe advertenties zijn dit straks 90 tekens.
Volgens Google leveren responsive text ads gemiddeld 15 procent meer klikken op voor adverteerders dan de huidige advertenties. De komende maanden worden responsive search ads beschikbaar gesteld aan adverteerders wereldwijd.
Nieuw campagnetype in Google Ads: lokale campagnes
Een andere mooie functie die eraan komt is het nieuwe campagnetype ‘lokale campagnes’. Dit is een type campagne in Google Ads dat bedoeld is voor lokale winkels. Alles in dit campagnetype is er op gericht om meer bezoekers naar je winkel te trekken.
Om dit te doen lever je een aantal basisgegevens aan bij Google. Concreet zijn dit je winkellocaties en het advertentiemateriaal. Vervolgens toont Google advertenties voor je winkel op verschillende plekken. Denk daarbij aan; Google zoekresultaten, Google Maps, Google Mijn Bedrijf, Banners op externe websites (Display netwerk) en YouTube.
Ook deze functie wordt de komende maanden aan alle adverteerders beschikbaar gesteld.
Ook LinkedIn blijft doorgaan met het toevoegen van nieuwe functies. We beginnen met de nieuwste toevoeging; voice messaging. Het is nu mogelijk om spraakberichten van maximaal 1 minuut te versturen via LinkedIn messaging.
Om dit te gebruiken heb je de LinkedIn app nodig voor iOS of Android. In het berichten-gedeelte kan je vervolgens op het microfoon-icoontje drukken om een spraakbericht te maken. Op desktop is het niet mogelijk om spraakberichten te versturen, maar je kan ze wel ontvangen.
Verder heeft LinkedIn het nu ook mogelijk gemaakt om ondertiteling aan je video’s toe te voegen. Hierdoor kunnen mensen je video ook bekijken zonder het geluid in te schakelen. Door de ondertiteling te lezen is je video dan alsnog goed te volgen.
Om ondertiteling toe te voegen deel je eerst de video in de LinkedIn feed. Zodra de preview zichtbaar wordt klik je op het bewerk-icoontje rechtsboven en selecteer je de bijbehorende ondertiteling. Dit moet een SRT-bestand zijn. Dit is een speciaal bestand voor ondertiteling van video’s. Je kan dit bestand zelf maken met speciale software of dit uitbesteden aan een specialist.
Mensen maken steeds meer gebruik van meerdere apparaten om websites te bezoeken. Denk aan laptops, tablet en smartphones. Om dit beter meetbaar te maken kondigt Google nu cross-device tracking aan in Google Analytics.
Hiermee wordt het mogelijk om te zien hoe je bezoeker meerdere apparaten gebruikt om je website te bezoeken. Zo krijg je straks een beter in inzicht hoe mensen bijvoorbeeld tot een ingevuld contactformulier op je website komen. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat mensen voornamelijk op je website binnenkomen via hun smartphone en op een later moment het contactformulier invullen via desktop. Dit soort inzichten kunnen vervolgens helpen om je marketing op af te stemmen door bijvoorbeeld op mobiel meer in te zetten op naamsbekendheid en op desktop meer op conversie.
Belangrijk om te weten is dat Google deze gegevens alleen meet van ingelogde Google gebruikers die toestemming hiervoor hebben gegeven. Mensen die dus geen Google account gebruiken of zich hebben afgemeld worden dus niet meegenomen. Daarnaast gelden voor het gebruik van deze functie op je website dezelfde regels als andere cookies op je website. Voor meer info hierover kun je onze blogs over AVG/GDPR lezen.
Deze nieuwe functie wordt nu uitgerold in Google Analytics. Om dit in te schakelen ga je naar het ‘Beheerder’ gedeelte in Analytics en schakel je ‘Google Signals’ in.
Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 39 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.