Het houdt menig marketeer vele uren bezig: hoe zorgen we ervoor dat we bovenaan komen te staan in Google? SEMrush, één van de beste SEO research tools, analyseerde 600.000 zoekwoorden om een antwoord te krijgen op die ene vraag: wat zorgt ervoor dat een pagina hoog in de zoekresultaten komt te staan? De antwoorden uit dat onderzoek lees je in deze samenvatting!
1. Direct verkeer is het belangrijkste
De belangrijkste factor om een hoge positie in Google te krijgen, is direct verkeer. Veel direct verkeer geeft de indicatie aan Google dat je website een hoge autoriteit en waarde heeft. Des te hoger het zoekvolume op een zoekwoord, des te belangrijker direct verkeer wordt. Des te populairder het zoekwoord – des te belangrijker direct verkeer naar je pagina!
Wat dit betekent? Het opbouwen van merkbekendheid is net zo belangrijk als SEO-optimalisatie. Spendeer dus niet al je marketing budget aan het verbeteren van je SEO-strategie, maar werk ook aan je merkbekendheid, bijvoorbeeld door te adverteren, social media in te zetten, of te bloggen.
2. Zorg voor een goede gebruikerservaring
De gebruikerservaring is een belangrijke factor in het bepalen van de positie in de zoekresultaten voor een pagina. Denk aan de gemiddelde aantal pagina’s die een bezoeker bekijkt per sessie, de gemiddelde tijd op de pagina en het bouncepercentage.
- Gemiddelde aantal pagina’s per sessie: bezoekers bekijken gemiddeld 3 tot 3,5 pagina’s per sessie. Des te meer pagina’s een bezoeker bezoekt per sessie, des te hoger een pagina staat in de zoekresultaten.
- Gemiddelde tijd op een pagina: Des te langer een persoon spendeert op een webpagina, des te hoger de pagina komt te staan in de ranking. Voor de eerste 10 posities is de gemiddelde tijd op de website hoger dan 200 seconden.
- Bouncepercentage: Des te lager het bouncepercentage, des te hoger een pagina staat in de zoekresultaten. Dit bouncepercentage ligt voor de eerste drie zoekresultaten rond de 50%.
Wat dit betekent? Des te beter de gebruikerservaring op de pagina, des te hoger een pagina staat in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je content relevant is; je website een goede snelheid heeft en een duidelijke navigatie; en de layout overzichtelijk is. Zo krijgt je bezoeker een optimale gebruikerservaring en zal hij zoveel mogelijk tijd op je pagina’s doorbrengen. Een goede gebruikerservaring is ontzettend belangrijk voor SEO.
3. Zorg voor een natuurlijk backlinkprofiel
Een backlinkprofiel bestaat uit een aantal verschillende onderdelen, zoals het aantal verwijzende domeinen; het totale aantal backlinks en het aantal referring IP’s: links van verschillende IP adressen. Vroeger, toen Google nog minder slim was, werden er vaak linkjes ingekocht op andere websites om ervoor te zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten kwam. Tegenwoordig is dit een no-go en kan Google je hier zelfs voor bestraffen.
We spreken van een natuurlijk backlinkprofiel als je er zelf voor zorgt dat je gezonde backlinks hebt, die niet zijn ingekocht maar natuurlijk zijn vergaard: bijvoorbeeld door een gast-blog op een andere website.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat alle metrics voor een backlink portfolio met elkaar zijn verbonden en blinde manipulatie van één factor geen effect heeft. Dit betekent dus dat je niet je volledige aandacht kan richten op een metric, maar dat het juist gaat om de combinatie ervan. Het werkt bijvoorbeeld niet om heel veel backlinks op een paar websites te zetten: het gaat om de combinatie van natuurlijke, gezonde backlinks.
Dit is eveneens bevestigd door Google zelf: een natuurlijk, divers backlinkprofiel is belangrijk: links van veel verschillende domeinen, IP adressen en niet teveel links van 1 website of IP adres.
De zoekwoorden met het meeste zoekvolume worden bezet door websites met de rijkste backlinkportfolio’s. Het is daarom zeer lastig om voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume te ranken. Des te lager het zoekvolume op een zoekwoord, des te minder de competitie zal zijn op dat zoekwoord. Een natuurlijk backlinkprofiel zal dan ook een groter effect hebben op deze zoekwoorden.
Hieronder leg ik per metric uit welke resultaten uit het onderzoek kwamen.
Verwijzende domeinen: het aantal verschillende domeinen waarvan je links krijgt naar je website
- Des te hoger een domein staat in de zoekresultaten, des te meer referring domains het domein heeft – ongeacht het zoekvolume van het zoekwoord.
- Des te populairder het zoekwoord, des te meer referring domains er nodig zijn om de hoogste posities te bereiken.
Totaal aantal backlinks
- Des te meer backlinks een domein heeft, des te hoger de positie – ongeacht het zoekvolume op het zoekwoord.
- Des te minder zoekvolume op een zoekwoord zit, des te belangrijker het aantal backlinks.
Referring IPs: links van verschillende IP adressen
- Des te hoger een domein staat in de zoekresultaten, des te meer referring IP’s het domein heeft – ongeacht het zoekvolume op het zoekwoord.
Follow backlinks
- Follow backlinks gaat samen met het totale aantal backlinks en heeft eenzelfde effect op de zoekresultaten. Er geldt dan ook hetzelfde: des te meer follow backlinks, des te hoger de positie.
Totaal aantal anchors
- Er is een merkbare connectie tussen de positie van het domein en het aantal verschillende anchors in je backlinkprofiel.
- Des te hoger een domein staat in de zoekresultaten, des te meer backlink anchors het domein heeft. Dit is echter minder significant dan de hierboven genoemde resultaten.
- Des te langer het zoekwoord, des te vaker het voorkomt dat er een zoekwoord in de anchor staat.
4. Branded keywords voor relevante, maar minder populaire websites
Een ander resultaat uit het onderzoek gaat over de invloed van branded keywords op de zoekresultaten.Een branded keyword is een zoekwoord van je bedrijfsnaam. Branded keywords zorgen voor meer relevante websites, maar minder populaire websites op de eerste positie. Dit is dan ook de reden dat je de website van een bedrijf boven een pagina als wikipedia ziet wanneer je zoekt op een branded zoekwoord.
5. HTTPS is een groot voordeel
Je website draait op HTTPS wanneer je een SSL certificaat hebt geïmplementeerd. Het onderzoek toont aan dat HTTPS een groot voordeel is voor zoekwoorden van elk zoekvolume. 65% van de domeinen die ranken voor zoekwoorden met een hoog volume, loopt op HTTPS.
Voor zoekwoorden met een lager zoekvolume, heeft HTTPS een groter effect. HTTPS heeft dus een bewezen voordeel als het gaat om SEO. Google heeft er namelijk ook baat bij dat de persoonsgegevens van bezoekers op websites worden beschermd, daarom staan websites met een SSL certificaat hoger in de zoekresultaten.
Draait je website nog niet op HTTPS? Wij raden dit absoluut aan! Heb je hulp nodig bij het implementeren van HTTPS? Neem dan contact met ons op. Lees hier een blog die wij al eerder schreven over het belang van HTTPS.
6. Zorg voor waardevolle content
Des te meer content er op een pagina staat, des te hoger de positie in de zoekresultaten. Voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume is meer content belangrijk, zolang de content waardevol, goed geschreven en geoptimaliseerd is. Meer content geeft Google namelijk de indruk dat een tekst beter te vertrouwen is en een betere analyse over het onderwerp geeft.
Aangezien een goede gebruikerservaring het belangrijkste is, is dit ook voor content belangrijk om over na te denken. Schrijf niet om te schrijven, maar schrijf een tekst die waardevol, goed geschreven en geoptimaliseerd is voor je bezoekers.
7. On-page SEO minder relevant
Uit het onderzoek kwam naar voren dat zoekwoorden in de titel, meta description en tekst zetten, duidelijk minder invloed heeft op de zoekresultaten dan andere factoren, al is dit wel de populairste en meest geïmplementeerde SEO techniek. Hoewel deze techniek dan ook erg vertrouwd zal zijn onder vele marketeers, toont dit onderzoek dus aan dat on-page SEO geen groot effect heeft op de ranking.
Video
SEMrush onderzocht ook het effect van video. Het blijkt echter dat video op een pagina geen effect heeft op de positie die je krijgt in de zoekresultaten.
In het kort: wat is belangrijk voor een hoge positie in de zoekresultaten?
- Zorg voor veel (direct) verkeer; bijvoorbeeld door de bekendheid van je merk of bedrijfsnaam te vergroten.
- Zorg ervoor dat je bezoekers een goede gebruikerservaring hebben op je website, bijvoorbeeld door het installeren van een SSL certificaat (HTTPS) en het schrijven van waardevolle, kwalitatieve content;
- Zorg voor een natuurlijk backlinkprofiel: implementeer liefst verschillende backlink-technieken;
- Kijk naar meer dan on-page SEO: het onderzoek toont aan dat deze oude, vertrouwde techniek minder effect heeft op een goede positie in de zoekresultaten dan vroeger het geval was.
Heb je hulp nodig met een sterke SEO-strategie? Neem contact met ons op!