Nieuw contentplatform voor kennisinstituut Platform31
Maatschappelijke vraagstukken zijn aan de orde van de dag. Om ze aan te pakken, is kennis onmisbaar. Precies daarom richt Platform31 zich op kennisdeling en -ontwikkeling. De stichting vroeg Stuurlui onlangs om hun contentplatform volledig te vernieuwen, waar al deze kennis wordt gedeeld met bestuurders, beleidsmakers en ondernemers.
Informatie vindbaar maken
Met een focus op vier maatschappelijke thema’s, deelt Platform31 artikelen, onderzoeken en praktijkvoorbeelden met hun doelgroep. Met tachtig collega’s die wekelijks vele artikelen op het platform plaatsen, is het noodzaak om deze goed te ordenen en makkelijk vindbaar te maken.
Platform31 besloot de site compleet te vernieuwen, omdat het overzicht in de oude site in de loop der jaren was zoekgeraakt. Ook bestond er geen goede zoekfuctie en voldeed de site niet aan de basisvereisten voor SEO-optimalisatie.
De keuze voor Stuurlui
De keuze voor Stuurlui betekende automatisch een keuze voor WordPress. Marketeer Carmen van Elderen zegt daarover: “Het CMS was niet leidend. Dit platform had in meerdere CMS’en wel gebouwd kunnen worden. We hadden echter goede referenties over Stuurlui en we merkten tijdens onze eerste besprekingen dat zij onze wensen goed begrepen. Vragen over veiligheid wisten ze daarnaast goed te beantwoorden. Zo viel de keuze op Stuurlui en was WordPress automatisch het gevolg.”
Gebruikvriendelijke CMS
Omdat de nieuwe site in een nieuw CMS werd gebouwd, was niet iedereen binnen Platform31 al bekend met WordPress. De gebruikelijke WordPress-training die Stuurlui bij iedere oplevering geeft, was dus geen overbodige luxe. “We hebben het hierdoor snel eigen kunnen maken” vertelt Carmen. “Mede omdat we vanaf de start fanatiek werkten aan het vullen van de content. Het is een gebruiksvriendelijk systeem en als we er even niet uitkwamen, stond de support-afdeling van Stuurlui voor ons klaar.”
Twee processen naast elkaar
Tegelijk met de technische ontwikkeling, liep Platform31 zelf alle content van de afgelopen vijftien jaar na, om te beoordelen of het mee moest naar de nieuwe site. Carmen vertelt daarover: “In vijftien jaar is er zoveel geplaatst, dat we goed wilden kijken wat nog waardevol was. Daarnaast hebben we een visie opgesteld voor de toekomst: wat plaatsen we nog wel en niet. Zo kwamen we tot enkele categorieën en labels die nu de basis vormen voor alle stukken. Collega’s moeten nu binnen deze labeling en categorisering schrijven en hebben een aanleversjabloon om de stukken aan te leveren. Dat vraagt interne verandering, maar het is goed om die keuzes te maken.”
Blijven doorontwikkelen
De site ging geheel volgens planning live met een deel van de content. “We zijn nog enkele maanden bezig om alle oude content over te zetten”, vertelt Carmen.
“Daarnaast blijven we de site steeds doorontwikkelen. We hebben een digitaal samenwerkingsbord waar wij al onze wensen op verzamelen. Eens in de twee weken bespreek ik met de projectmanager welke onderwerpen prioriteit hebben om op te pakken. Dat is een heel prettige samenwerking. Daarnaast voldoet de site weer aan de vereisten van deze tijd. Met goed vindbare informatie, door een goede structuur en live search in alle artikelen.”
Gerelateerde projecten
Benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?
Bezoek ons
Campus werkspoorNijverheidsweg 16G
3534 AM, Utrecht