Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is de eerste pagina die een bezoeker op jouw website ziet na bijvoorbeeld een klik op een advertentie, een link in een nieuwsbrief of een resultaat in Google. Je bezoeker ‘landt’ hier op jouw website. Het doel van de meeste landingspagina’s is conversie. Conversie betekent dat je bezoekers iets laat doen wat jij wilt, zoals:
- Je product of dienst aanschaffen.
- Inschrijven voor jouw nieuwsbrief.
- Een contactformulier invullen.
Waar een complete website meestal meerdere doelen en verschillende soorten informatie bevat, focust een landingspagina zich op één specifiek doel en één duidelijke boodschap.
Waarom is een landingspagina belangrijk?
Een goede landingspagina maakt een groot verschil in het behalen van je website-doelen. Door je boodschap te beperken tot één doel en afleidingen zoals menu’s of onnodige linkjes weg te laten, verhoog je de kans dat een bezoeker de gewenste actie onderneemt.
Daarnaast spelen landingspagina’s een cruciale rol in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Met een goed geoptimaliseerde pagina scoor je hoger in google en trek je meer relevante bezoekers naar je website.
Een landingspagina maken
Bij het maken van een landingspagina zijn er enkele belangrijke elementen om rekening mee te houden. Hieronder vind je de belangrijkste tips om een goede landingspagina te creëren:
1. Een duidelijke kop en boodschap
Je bezoekers moeten direct begrijpen waar jouw landingspagina over gaat. Gebruik een korte, krachtige kop die de aandacht trekt. Denk aan een kop zoals: “Ontvang jouw gratis e-book binnen vijf minuten!”. Focus de inhoud van je pagina volledig op dat ene doel en maak het bezoekers zo makkelijk mogelijk om het doel te bereiken.
2. Een overtuigende call-to-action (CTA)
De CTA is de actieknop of link die bezoekers moeten aanklikken om de gewenste actie te ondernemen. Met slim webdesign kunnen we ervoor zorgen dat deze knop extra opvalt. In ons blog Webdesign trends 2024 vertelden we al hoe we dat doen in het stuk over psychologie van webdesign. Gebruik daarnaast aansprekende tekst zoals “Download nu” of “Schrijf je vandaag nog in”.
3. Visueel aantrekkelijke vormgeving
Een strak en overzichtelijk ontwerp helpt om de boodschap helder over te brengen. Gebruik afbeeldingen, iconen of video’s die relevant zijn voor je product of dienst. Om in WordPress zelf makkelijk een landingspagina te kunnen maken, helpen onze designers je graag aan goed ontworpen bouwstenen die voldoen aan jouw huisstijl.
4. Social proof
Als je mensen wil overhalen om te kopen, in te schrijven of contact te leggen, moet je alle twijfel wegnemen. Versterk je geloofwaardigheid door klantbeoordelingen, testimonials of statistieken over jouw product of dienst toe te voegen. Dit geeft bezoekers vertrouwen in het aanbod en vergroot de kans dat zij converteren.
5. SEO-optimalisatie
Verwerk relevante zoekwoorden voor jouw pagina in je tekst, titels en meta-omschrijving. Wil je bijvoorbeeld met jouw landingspagina boten verhuren in Harderwijk, dan zijn relevante zoekwoorden: “boot huren”, “zeilboot verhuur Harderwijk” en “Leuke uitjes in Harderwijk”. Zorg ook dat de pagina snel laadt en mobielvriendelijk is, want een gebruiksvriendelijke website staat hoger in zoekmachines.
Landingspagina’s maken in WordPress
Wij bouwen al onze websites in WordPress. WordPress biedt talloze mogelijkheden om zelf een landingspagina te maken, zelfs als je weinig technische kennis hebt. Een landingspagina bouw je op met de beschikbare blokken voor jouw website. Deze bouwstenen zet je zo onder elkaar, dat er een samenhangende pagina ontstaat die duidelijk overbrengt wat jij wil vertellen. Titel, afbeelding, tekst en een CTA bijvoorbeeld.
Wanneer je de pagina maakt, is het slim om altijd je doel én doelgroep in gedachten te houden. Gebruiken zij vooral de mobiele website? Zorg dan dat je jouw pagina optimaal opbouwt voor een mobiele gebruiker. Zorg er daarnaast altijd voor dat jouw doel (CTA) niet te missen is. Misschien moet de knop ‘Huur hier jouw boot’ dus wel helemaal bovenaan én onderaan op jouw landingspagina!
Landingspagina optimaliseren
Een goede landingspagina is niet in één dag af. Oké, in WordPress maak je een landingspagina misschien in een paar minuten aan, maar dan pas begint het echte werk. Analyseer hoe bezoekers jouw pagina gebruiken. Kijk allereerst mee hoe een collega die de pagina niet kent er doorheen gaat, of gebruik hiervoor tools zoals Hotjar om échte bezoekers te monitoren. We kunnen ook gericht een gebruikersonderzoek doen om je pagina verder te optimaliseren. Pas je pagina aan, analyseer opnieuw en kijk hoe je kan bijstellen om een steeds iets betere landingspagina te krijgen.
Wat maakt een goede landingspagina?
Een goede landingspagina onderscheidt zich door eenvoud, focus en effectiviteit. Hier zijn enkele voorbeelden van wat een landingspagina goed maakt:
- Heldere focus: Beperk je tot één doel en verwijder eventueel afleidingen zoals een menu of footer.
- Overtuigende inhoud: Spreek de problemen en behoeften van je doelgroep aan (en los ze op).
- Sterke visuals: Gebruik hoogwaardige afbeeldingen of video’s die je boodschap ondersteunen.
- Snelle laadtijd: Een trage pagina jaagt bezoekers weg. Daarom is goede performance van je website essentieel.
Landingspagina als website
Soms is de boodschap of het doel van een website zo helder en compact, dat de hele website bestaat uit één pagina. Dit wordt vaak een onepage website of one-pager genoemd. Zo’n website met maar één pagina is vergelijkbaar met een landingspagina en wordt vaak op een vergelijkbare manier opgebouwd. Dit soort websites bouwen wij vaak als low-code website.
Landingspagina voorbeeld
Stel je hebt een online cursus en je wilt meer inschrijvingen genereren. Een effectieve pagina kan er als volgt uitzien:
Titel: “Haal binnen 30 dagen je vaarbewijs!”
Subtitel: “Schrijf je vandaag in en ontvang de gratis cursus.”
Afbeelding: Een laptop met een cursusmodule in beeld.
CTA: Een opvallende knop met de tekst “Begin vandaag!”.
Vertrouwen geven: Klantreviews met sterren en quotes zoals “Ik heb nog nooit zo snel een goed converterende pagina opgezet”.
Hulp nodig?
Een effectieve landingspagina maken hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met de juiste strategie, bouwstenen binnen jouw WordPress site en een goede focus, kun je zo aan de slag. Heb je een hulp nodig om dit binnen jouw WordPress website te realiseren? Neem dan contact op.