Nieuwe WereldOuders website(s): Nieuwe huisstijl én in een nieuw cms.
WereldOuders is een goed doel dat zich richt op kwetsbare kinderen en gezinnen in Latijns-Amerikaanse landen. Als ANBI willen zij zoveel mogelijk geld besteden aan het doel, waardoor budgetten voor marketing tot een minimum beperkt zijn. Toen de site om diverse redenen vernieuwd moest worden, gingen marketing- en communicatiemanager Esther Cammelot en het WereldOuders-team terug naar de tekentafel.
Een andere doelgroep
In de zoektocht naar een geschikte websitebouwer, keek Esther onder andere naar hun ervaring met goede doelen. “Ik wilde met mensen samenwerken die begrijpen hoe het is om voor fondsenwervende organisaties te werken”, vertelt ze.
“Je hebt andere bezoekers op je site dan een winkel. Navigeren gaat anders en storytelling is veel belangrijker voor ons. Bij Stuurlui zag ik die ervaring met soortgelijke organisaties terug. Die ervaring en het feit dat ze diverse prijzen hadden gewonnen gaf me het gevoel dat ik met een serieuze partij te maken had. Ik vond die professionaliteit belangrijk, omdat de site voor ons het belangrijkste visitekaartje van de organisatie is en we het budget maar één keer kunnen uitgeven.”
Van Drupal naar WordPress
De vorige site van WereldOuders was gebouwd in cms Drupal. Het beheer was tijdrovend en “complexer dan het zou moeten zijn”, aldus Esther.
Omdat de medewerkers van WereldOuders het beheer van site en socials naast hun normale taken doen, was eenvoudig bijhouden één van de belangrijkste wensen voor de nieuwe site. Die moest er komen, omdat de positionering en werkwijze van WereldOuders wijzigde en de huisstijl een nieuw jasje kreeg. Daarnaast zorgde een update van Drupal voor een technische verplichting om de site grondig aan te pakken. Omdat internationale partners ook met WordPress werkten en de eigen ervaringen met WordPress positief waren, besloten ze volledig over te stappen.
Hulp met kennis, tijd of geld
Op de site komen drie doelgroepen duidelijk terug. Particulieren of bedrijven kunnen geld doneren, of hun tijd en expertise inzetten door bijvoorbeeld een actie op te zetten of mee te doen met fondsenwervende evenementen. Daarnaast zijn specialisten en professionals ook een belangrijke doelgroep voor WereldOuders. Denk aan artsen of fysiotherapeuten die hun beroep willen uitoefenen in een ander land. Door zich kosteloos beschikbaar te stellen, geven ze zorg en delen zij kennis met de lokale bevolking. Deze mensen willen op de site andere informatie dan een donateur. Dat onderscheid is direct helder via het menu-item “Help mee”.
Beheer nu beter
De nieuwe website in WordPress is heel eenvoudig te beheren. “Ik vind het nu echt leuk om pagina’s te maken”, vertelt Esther. De site is voor desktop ontwikkeld, maar volledig responsive gemaakt, om ook de mobiele bezoekers goed te bedienen. “Tweederde van de bezoekers bekijkt de site mobiel. Om de site op mobiel goed te laten presteren, is het voor alle pagina’s mogelijk om (zware) elementen op mobiel uit te schakelen. Zo hoeft er minder geladen en gescrold te worden.”
Tweede website via low-code
Voor een jaarlijks terugkerend evenement, liet WereldOuders onlangs een tweede website door Stuurlui ontwikkelen. Omdat de site beperkt in omvang is en slechts eenmaal per jaar de aandacht vraagt, is gekozen voor een eenvoudige low-code website. “Omdat de site voor een specifieke doelgroep is, wilden we een apart domein”, vertelt Esther.
“We wilden echter de kosten minimaliseren, dus low-code was een prima oplossing. Ik voelde geen beperkingen, want alles wat ik wenste kon gerealiseerd worden. Bijkomend voordeel is dat beide sites nu bij één partij zijn ondergebracht.”
Interesse in een samenwerking?
Bezoek ons
Campus werkspoorNijverheidsweg 16G
3534 AM, Utrecht