Verbeter de vindbaarheid van je website in ChatGPT
Blog
Bij Stuurlui zijn we gespecialiseerd in WordPress webdevelopment. In het kader van webtoegankelijkheid doen wij regelmatig onderzoek naar de digitale toegankelijkheid van websites. Dit keer namen we de homepagina van Nederlandse zorgverzekeraars onder de loep.
Tegenwoordig worden steeds meer zaken in de zorg online geregeld, denk bijvoorbeeld aan het inzien van zorgkosten en declareren van nota’s. Toch valt er nog veel te winnen om alle verzekerden een goede gebruikerservaring te bezorgen. Dit blijkt uit ons onderzoek naar de digitale toegankelijkheid van 40 Nederlandse zorgverzekeraars.
Spring snel naar één van onderstaande onderwerpen.
Het doel van dit onderzoek is het bevorderen van de toegankelijkheid van websites. In dit onderzoek toetsen we of de homepagina van 40 zorgverzekeraars voldoet aan de richtlijnen omtrent digitale toegankelijkheid.
Technologie maakt ons leven makkelijker. Maar mensen met een beperking lopen regelmatig tegen belemmeringen aan bij het gebruik van digitale middelen. Onduidelijke knoppen zonder beschrijving, complexe en drukke vormgeving, het ontbreken van ondertitels en felle kleuren zonder contrast kunnen het gebruik flink beïnvloeden. Het is daarom belangrijk om een website dusdanig op te bouwen, qua ontwerp, code en content, zodat iedereen deze goed kan bezoeken. Daarnaast is een toegankelijke website toekomstbestendig en draagt het bij aan een betere vindbaarheid in Google.
Er zijn diverse organisaties die alle ontwikkelingen op internet op de voet volgen en deze testen op toegankelijkheid. Het World Wide Web Consortium (W3C), het internationale en overkoepelende orgaan, is een autoriteit op dit gebied. Een speciale werkgroep binnen deze organisatie, het WAI (Web Accessibility Initiative), heeft richtlijnen opgesteld waaraan een toegankelijke website moet voldoen.
Voor de (semi-)overheid is het toepassen van de standaard voor digitale toegankelijkheid verplicht. Deze wet stelt eisen aan de techniek en het design om er voor te zorgen dat iedereen de website kan gebruiken. Maar ook voor het bedrijfsleven is het essentieel goederen en diensten zo toegankelijk mogelijk aan te bieden. Zo kan voorkomen worden dat mensen met een functiebeperking digitaal worden buitengesloten.
Het onderzoek is uitgevoerd tussen 3 en 5 maart 2020. Het onderzoek betreft de homepagina van websites van zorgverzekeraars. De uitkomsten geven daarom geen volledig beeld, maar een indicatie. We hebben gekeken of de website van een zorgverzekeraar voldoet aan de twee punten van bovengenoemde richtlijnen: het daadwerkelijk toepassen van de toegankelijkheidseisen en de aanwezigheid van een toegankelijkheidsverklaring op de website. Dit hebben we op basis van vier elementen getoetst:
Het onderzoek is geen volledige inspectie op het gebied van digitale toegankelijkheid. Voor uitgebreide inspecties bestaan in Nederland gespecialiseerde instituten als Technobility en Stichting Accessibility.
Het onderzoek is gebaseerd op een test van de homepagina tussen 3 en 5 maart 2020 van 40 Nederlandse zorgverzekeraars. Uit deze test blijkt dat geen enkele zorgverzekeraar voldoet aan de richtlijnen omtrent digitale toegankelijkheid. Ook opvallend is dat slechts 1 zorgverzekeraar, Just (Label van CZ) een toegankelijkheidsverklaring op de website heeft gepubliceerd. Voorbeelden van problemen die we geconstateerd hebben: onduidelijke knoppen zonder beschrijving, complexe en drukke vormgeving, het ontbreken van ondertitels en felle kleuren zonder contrast.
Een website toegankelijk maken, hoe doe je dat? We delen graag een aantal tips met je!


Uitgebreide rapportages zijn op aanvraag beschikbaar voor webteams van zorgverzekeraars. Een persoonlijk rapport kan> per mail worden aangevraagd via ahoy@stuurlui.nl.
In Nederland valt er nog veel winst te behalen op het gebied van digitale toegankelijkheid. De gedachten van digitale toegankelijkheid moet gaan leven bij marketeers, developers en designers.
Bij Stuurlui vinden we het belangrijk dat iedereen een website makkelijk en snel moet kunnen gebruiken. Wil je meer informatie over toegankelijke websites? Neem dan gerust even contact op, wij vertellen je er graag meer over.
Commercieel directeur & founder