Blog

Je website koppelen aan een ATS

Je website koppelen aan een ATS
15 jun 2021
Development Leestijd: 5 min.

Tegenwoordig wordt zoveel mogelijk op het internet geautomatiseerd en gekoppeld. Zo hebben steeds meer bedrijven een eigen werkenbij-onderdeel op hun website waarop zij hun eigen externe of juist interne vacatures plaatsen. Deze komen vaak uit een extern, gespecialiseerd vacature systeem. Dat noemt men een ATS, Applicant Tracking System. Een volgsysteem voor sollicitanten wat ervoor zorgt dat het wervingsproces zoveel mogelijk geautomatiseerd wordt.

Er zijn tegenwoordig een aantal grote spelers op gebied van ATS systemen. Bullhorn, Otys, Homerun en MySolution zijn hier voorbeelden van. Allemaal hebben ze hun eigen voor- en nadelen maar zullen op hoofdlijnen hetzelfde doen. Vacatures aanmaken met elk hun eigen eigenschappen zoals uren per week, salarisschaal en branches bijvoorbeeld. Ook biedt een ATS de mogelijkheid om kandidaten te beheren. Er zijn een aantal functionaliteiten die je helpen om de vacatures beter onder de werkzoekende te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een Indeed XML feed of een volledige Google for Jobs integratie. Deze onderdelen worden meestal vanuit de website ingeregeld. Op die manier heb je er zoveel mogelijk invloed op hoe het gaat werken.

Vacatures bij het ATS

De ATS systemen zijn er dus in allerlei soorten en maten. Sommige van deze systemen bieden de mogelijkheid om een los onderdeel op hun website te maken waarbij de vacatures getoond worden en waar ook direct een detailpagina van de vacature beschikbaar is. Op deze detailpagina heeft de bezoeker dan ook de mogelijkheid om te solliciteren. Deze opzet is vaak kostenefficiënt omdat het vaak standaard geleverd wordt bij het ATS. Deze is vaak makkelijk en snel op te zetten. Een nadeel van het tonen van de vacatures via het ATS is wel, dat de vacatures op een ander websiteadres staat en de bezoeker vaak echt op een andere omgeving (look and feel) komt dan de corporate website van het bedrijf zelf.

Voordelen

  • Snel op te tuigen;
  • Kostenefficiënt.

Nadelen

  • Beperkte design mogelijkheden;
  • Beperkte uitbreidingsmogelijkheden.

Vacatures op de eigen website

Wanneer men de vacatures op de eigen website wilt hebben en hier complete controle over wilt hebben, is er vaak ook een manier om de vacatures uit het ATS te halen en te integreren op de eigen website. Hoe deze manier van integreren werkt, verschilt weer per systeem. Het ene systeem kan vacatures koppelen middels een iframe, andere hebben er specifiek een API-koppeling voor ontwikkeld of zelfs een WordPress plugin.

Al deze manieren van integreren hebben ook weer zijn eigen voor- en nadelen. Wanneer men volledige controle wilt hebben, is het aan te raden om de koppeling te leggen via een API. Dit is een stuk programmatuur wat opgezet is door het ATS wat de webbouwer in staat zet om de vacatures in een eigen gewenst format te plaatsen op de eigen website. Er komt dus een stuk programmeerwerk bij te pas om deze integratie te voldoen.
We zetten de drie verschillende manieren om vacatures op eigen website te plaatsen even op een rij:

1. Integratie door middel van iframes

Het ATS levert een stukje HTML code, genaamd een iframe, wat ervoor zorgt dat er een stukje van de ATS website wordt geïntegreerd binnen de website van het bedrijf. Deze manier vereist alleen kopieer-en-plak werk maar biedt daarmee maar weinig opties. Zo zal het verkeer op deze pagina verlopen via het ATS waarbij vaak het analytics gedeelte wegvalt. Daarnaast zal er, om alles in dezelfde huisstijl te laten uitzien, wat styling gedaan moeten worden. Ook levert het vaak problemen op bij de mobiele werking.

2. Integratie door middel van plugin

De wat bekendere, grotere ATS systemen hebben vaak al een WordPress plugin die gratis of betaald kan worden gedownload via de WordPress plugin repository. Wanneer men hiermee bekend is, is het een kwestie van de plugin installeren en meestal authenticatie codes invoeren en een verbinding met het ATS is gemaakt. Afhankelijk van welke plugin men gebruikt, wordt er meestal met shortcodes een weergave gegenereerd om de vacatures te tonen. Ook hierbij zal er styling aan te pas moeten komen om de vacatures in de huisstijl van de website weer te geven.

3. Integratie door middel van API

De laatste optie is doorgaans wel de meest gekozen optie. Dit is de meest technische manier van koppelen van een ATS maar is daarmee dan ook het meest dynamische. Er wordt middels een API koppeling gesproken tussen de website en het ATS. Informatie wordt uit het systeem gehaald en zelf weer terug geschoten wanneer er een sollicitatie gedaan wordt. De bouwer van de website heeft op deze manier de meeste ruimte om alles met elkaar te verbinden, alles in de huisstijl neer te zetten en alle andere externe integraties zoals Google for Jobs en XML feeds op te zetten. Vrijwel alle wensen van de klant kan met deze manier van integreren worden voldaan. Let wel, dit is ook de meest arbeidsintensieve manier van integreren.

Voordelen

  • Geïntegreerd in de corporate website
  • Mogelijkheid tot Google for Jobs integratie
  • Mogelijkheid tot XML feeds voor derde partijen (bijvoorbeeld Indeed)

Nadelen

  • Duurder in opzet en onderhoud
  • Complexere opzet
  • Vaak wel maatwerk

Conclusie

Elk ATS werkt weer op haar eigen manier waardoor het vaak handig is om met alle partijen om tafel te zitten om te bespreken wat de functionaliteiten en de daarbij behorende kosten zijn. Op basis daarvan kan er door de klant een keuze gemaakt worden welke manier van integreren het beste matched.
Stuurlui helpt jouw om de functionaliteiten van je recruitment ATS zo volledig mogelijk te benutten in samenwerking met een consultant van het ATS. Voor meer informatie, bekijk onze recruitment expertise.

Gerelateerde blogs

Google for Jobs nu ook in Nederland
  • 13 feb 2020
  • Marketing

Google for Jobs nu ook in Nederland

Read more about this project
Google SEO Update 2021: Page experience
  • 20 apr 2021
  • Development

Google SEO Update 2021: Page experience

Read more about this project
Sjoerd Kuipers Founding partner & online marketeer

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Bezoek ons

Campus werkspoor
Nijverheidsweg 16A
3534 AM, Utrecht

Stel een vraag