Betere conversie en veiligheid dankzij compleet nieuw blog
Prénatal is al ruim zestig jaar dé winkel voor moeder en kind. Vanuit die jarenlange ervaring vervullen zij een exportrol rondom alles wat je nodig hebt voor deze nieuwe periode in je leven. Op hun blog delen ze feiten en weetjes rondom zwangerschap, geboorte en opgroeiende baby’s. In 2020 vroegen ze Stuurlui om het blog compleet nieuw te ontwikkelen.
Veiligheid eerst
Het blog van Prénatal is een grote bron van inspiratie en informatie voor vele zwangere vrouwen en pas geworden ouders. Daarnaast kunnen ouders zichzelf en hun kindje opgeven als model voor fotoshoots. Om het oude blog veilig te houden en de privacy te waarborgen, waren ingrijpende maatregelen nodig. In combinatie met de wens om het blog beter aan te laten sluiten bij de vele mobiele gebruikers én beter te verbinden met de webshop, besloot Prénatal om het blog compleet nieuw te laten ontwikkelen.
Vertaling van de wensen
Susan du Chatinier, senior specialist branding en fotografie, trok vanuit Prénatal de kar en had vanuit haar eerdere ervaring met inspiratieplatforms voor textiel- en interieurzaken een duidelijke wensenlijst. “Het blog was gebouwd voor desktop, terwijl ruim tachtig procent van onze bezoekers het blog op mobiel bekijkt”, vertelt Susan. “Daarnaast waren er alleen tekstlinks naar de webshop en misten visuele koppelingen, zoals een carrousel met relevante producten. In een brainstormsessie bij Stuurlui, gaven we deze en andere wensen aan en werd er fijn meegedacht hoe we dit binnen het budget konden vertalen naar het nieuwe blog.”
Uniformiteit op mobiel
Omdat zoveel bezoekers de site via mobiel bekijken, behoorde de mobiele site tot een van de eerste ontwerpen. We zorgden er daarnaast voor dat blogs altijd een uniforme uitstraling behouden. Waar op het oude blog nog gewerkt werd met pagebuilders, waardoor ieder blog een andere uitstraling had, worden blogs nu uniform gevuld en getoond. Wijzigingen in opmaak of opzet van één blog, zijn hierdoor in één keer door te voeren voor alle bestaande en nieuwe blogs.
Contentmigratie
Het blog van Prénatal bestond bij de nieuwbouw al meerdere jaren, dus de hoeveelheid content op de site was enorm. De contentmigratie, die door Prénatal zelf werd opgepakt, was dan ook een flinke kluif.
“We hebben met hulp van Stuurlui een export gemaakt van alle content op ons oude blog’, vertelt Susan. ‘Een deel van de content is overgeheveld naar prenatal.nl en het andere deel wat nog relevant was, ging over naar ons nieuwe blog. Bij de schifting keken we vooral of de blogs informatief waren, of meer snackable. Als een blog meer productinformatie betrof, bijvoorbeeld over het kiezen van een kinderwagen of autostoel, plaatsten we het op prenatal.nl. Dat was een flinke exercitie, maar gaf wel een opgeruimd gevoel.”
Betere conversie
Op het blog pasten we een productcarrousel toe die relevante producten bij dat blog toont. Informatie hiervoor wordt via een koppeling opgehaald uit de webshop, waardoor prijzen, beschikbaarheid en productinformatie altijd actueel zijn.
“We zien dat er nu echt conversie via het blog plaatsvindt’, vertelt Susan. ‘Dat was voorheen niet of nauwelijks. Als retailer zijn we gewend om producten te pushen, terwijl de behoefte van ouders juist informatie is. Door via het informatieve blog zowel informatie te bieden als relevante producten aan te dragen, vervullen we zowel onze informatieve exportrol als de commerciële rol die we als retailer hebben.”
Gerelateerde projecten
Twee merkenwebsites met elk een eigen look: THERME & ZARQA
Interesse in een samenwerking?
Bezoek ons
Campus werkspoorNijverheidsweg 16G
3534 AM, Utrecht