Meerdere product websites via één beheersbaar multisite-systeem
BAP Medical uit Apeldoorn bedenkt, produceert en verkoopt medische hulpmiddelen voor de huid of bij keel-, neus- en oorklachten. Met een groot aanbod aan merken, die elk inspelen op een andere specifieke klacht, zochten ze naar een mogelijkheid om efficiënt meerdere merkenwebsites op te zetten via één beheersbaar platform. Na een zorgvuldige selectieprocedure mocht Stuurlui dit multisite-platform voor BAP Medical bouwen.
Vergelijkbare sites
De aanleiding voor de nieuwe merkenwebsites, was een rebranding van een reeks producten die BAP Medical aan het assortiment toevoegde, door overname van DOS Medical. Jan Willem Schutman van BAP Medical vertelt daarover: “Ieder product heeft een eigen website om de werking uit te leggen en de klachten te benoemen. De producten dienen een ander doel, maar de websites zijn qua opzet vergelijkbaar. Het beslisstraatje waar mensen doorheen gaan is altijd vergelijkbaar. We zochten daarom naar een manier om meerdere websites technisch beheersbaar op te zetten.”
Aanpasbaar over de hele linie
Door voor een multisite constructie te kiezen, creëerden we een beheersbare omgeving waarbij nieuwe site in een mum van tijd online staan. Door logo’s, kleuren en basiselementen aan te passen aan de huisstijl van het merk, geven we iedere site toch een eigen karakter. “We accepteren dat mensen kunnen herkennen dat de website op elkaar lijken”, vertelt Jan Willem. “Het zijn websites van hetzelfde bedrijf, dus dat vinden we niet erg. Wat voor ons belangrijker is, is dat we nieuwe functies direct over de hele linie kunnen toepassen. We beheren zo’n dertig sites, dus voor iedere site nieuwe techniek bouwen, is niet te doen. Inhoudelijk hebben we de vrijheid om alles aan te passen wat we willen.”
Specifieke zoektocht
“We zochten echt naar een gespecialiseerde WordPress partner”, vertelt Jan Willem.
“Veel bureaus zijn full service en bieden allemaal extra diensten aan, zoals online marketing en advertising. Wij zochten juist een partij die uitblinkt in WordPress ontwikkeling, zonder al het andere. We merkten al snel tijdens de selectie dat er met Stuurlui een match was, want voor elke vraag die wij stelden, hadden zij eigenlijk al een standaard antwoord. Ze hoefden het niet uit te zoeken, maar hadden al een standaardoplossing nog voor ik de vraag stelde. In het voorstel zagen we ook dat zaken als performance-optimalistatie en veiligheid al volledig waren uitgedacht in hun basisvoorstel. Daaruit bleek direct de ervaren en volwassen partij die wij zochten.”
Puur informatief
De websites van BAP Medical zijn echte contentwebsites, met enkel informatie. Voor verkoop van de producten verwijzen de sites naar de eigen webshops dermatologiewinkel en KNO-winkel. “Bij de merken van DOS Medical is deze knip er altijd geweest”, vertelt Jan Willem.
“Contentsites zijn eenvoudiger in beheer dan webshops en het voordeel is dat je op deze manier maar twee webshops hoeft te beheren. Bovendien biedt het kansen voor cross-selling van onze merken. Voor andere merken uit ons portfolio hebben we soms nog wel gecombineerde sites, maar wellicht veranderen we dit in de toekomst. Dat Stuurlui de webshops niet verzorgt, vind ik eerder een voordeel dan een nadeel. Het geeft aan dat ze echt focussen op WordPress en heeft ons ook aan het denken gezet. Het zorgt er namelijk automatisch voor dat we onze product- en shopsites spreiden over meerdere leveranciers, wat ook een comfortabel idee is.”
Gerelateerde projecten
Nieuwe corporate en werkenbij website voor het Haaglanden Medisch Centrum
Twee merkenwebsites met elk een eigen look: THERME & ZARQA
Interesse in een samenwerking?
Bezoek ons
Campus werkspoorNijverheidsweg 16G
3534 AM, Utrecht