Portfolio

Nieuwe website voor gemeente ‘s Hertogenbosch

Klant sinds 2023

Onlangs bouwde Stuurlui een nieuwe website voor de gemeente ’s Hertogenbosch. De oude website was technisch stabiel, maar had op online marketinggebied zijn beperkingen.

Den Bosch case afbeelding
`

"We zochten tijdens de aanbesteding bewust niet naar een leverancier, maar naar een samenwerkingspartner. Een partij die mee kan denken in belangrijke onderwerpen als toegankelijkheid, design en flexibiliteit. Dat is met Stuurlui een heel fijne, eerlijke en transparante samenwerking geworden."

Nadine Jager - Çakili

Online Marketeer & Scrum Master bij Gemeente 's-Hertogenbosch

5/5

Vanuit de wens om pagina’s flexibeler op te kunnen bouwen, de vindbaarheid van informatie te verbeteren en een flexibele, toekomstbestendige basis neer te zetten, schreef de gemeente een aanbesteding uit. Stuurlui & Eagerly kwamen daarbij als winnaars uit de bus. Eagerly nam strategie en design voor haar rekening en Stuurlui bouwde de website en verzorgt hosting, onderhoud en doorontwikkeling.

Snel vinden wat je zoekt

Eén van de belangrijke eisen van de nieuwe site, was dat bezoekers snel moeten kunnen vinden wat ze zoeken. Hiervoor werden verschillende oplossingen verwerkt in het design. Zo zijn er op de homepage flexibele thema’s onder “uitgelicht” die de Bossche redactie kan aanpassen op basis van actualiteit. Denk aan thema’s als parkeren, vluchtelingenopvang of energiebesparing.

Voor het menu koos de gemeente voor doelgroepenbenadering, waar de belangrijkste thema’s voor deze doelgroepen snel te vinden zijn. De meest aangevraagde producten en diensten vindt de bezoeker hier in een snelmenu, onder de noemer “direct regelen”.

Actief monitoren via zoekbalk

Het snelst is een bezoeker echter bij zijn bestemming, via de prominent aanwezige zoekbalk op de homepage. Door live search worden relevante pagina’s direct getoond. De gemeente kan de ingevulde zoektermen bovendien gebruiken om continu te monitoren welke thema’s spelen bij bezoekers van de site.

“Door actief te monitoren waar mensen op zoeken, hebben we de mogelijkheid om hen beter te bedienen”, vertelt Nadine Jager- Çakili, online marketeer bij de gemeente. “We kunnen bijvoorbeeld synoniemen van zoektermen toevoegen. Zo vulden we bijvoorbeeld de veelgebruikte term visvergunning aan, die officieel geen vergunning, maar een vis-toestemming heet. Ook kwamen we erachter dat er veel gezocht werd naar energietoeslag, terwijl hier nog geen informatiepagina voor bestond. Door direct te schakelen met de betrokken afdeling, konden we snel een nieuwe pagina creëren en alsnog de juiste content aanbieden.”

Gemeente s' Hertogenbosch website case-slide-1
Gemeente s' Hertogenbosch website case-slide-2
Gemeente s' Hertogenbosch website case-slide-3
Gemeente s' Hertogenbosch website case-slide-4
1 van 4 1 van

Open Webconcept

De website is gebouwd volgens het Open Webconcept. “We hoeven als Nederlandse gemeentes niet allemaal het wiel uit te vinden”, motiveert Nadine. Via het Open Webconcept delen gemeentes functionaliteiten en blokken met elkaar. Wat al gebouwd is voor gemeente A, kan gemeente B dus zo overnemen.

“We wilden ook de front- en backend gescheiden houden. Met WordPress als CMS aan de voorkant, en de inhoud in centrale databases. Bijvoorbeeld de Open Producten en Diensten Catalogus (OpenPDC), of OpenPub voor publicaties. Hierin houden we alle informatie bij, die wordt ingeladen in de site, maar ook in andere sites of apps. Willen we ooit een nieuwe uitstraling, dan hoeven we alleen de front-end aan te passen.”

Bemanning die aan dit project werkt

Benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?