Portfolio

In drie maanden tijd compleet nieuwe website voor Reclassering Nederland

Klant sinds 2024

Reclassering Nederland kwam begin 2024 met een zeer ambitieuze vraag: binnen drie maanden wilden zij hun complete website vernieuwen. De hele doorloop, van strategie en functioneel ontwerp, tot visueel ontwerp, bouw, content en livegang, moest in deze tijd plaatsvinden. ‘Doen we’, zeiden we! Wij houden wel van een uitdaging.

Reclassering Nederland website business case

Toegankelijke website

De directe aanleiding van de vernieuwing van de website van Reclassering Nederland was tweeledig: aan de ene kant was de vorige site gebouwd in een oud CMS dat ‘end of life’ was en binnenkort niet meer ondersteund wordt. Tegelijk zag de organisatie de nieuwe eisen rondom digitaal toegankelijke websites. Als stichting die werkt in opdracht van overheidsinstanties, wilden zij graag aan deze nieuwe norm voldoen.

Strakke planning, strakke regie

Met een strakke deadline als deze, waren goede planning en duidelijke werkafspraken een must. ‘We hadden een ambitieuze planning gevraagd’, geeft Mieke Kort toe. ‘Daar werden we vooraf door Stuurlui al voor gewaarschuwd, vooral omdat zo’n strakke planning ook om duidelijke feedbackmomenten vanuit onszelf vraagt.

Ambitieus of niet, we hebben alles binnen de planning gehaald! Dat kwam mede doordat we door de projectmanager van Stuurlui continu werden meegenomen in het proces. Er ontging haar niets en ze ontzorgde ons door steeds op de planning te wijzen, wanneer dat nodig was. Dat voortvarende vond ik heel fijn aan de samenwerking.’

Website zonder cookies

‘Privacy is voor ons een heel belangrijk onderwerp’, legt Mieke uit. Wij wilden een website waarbij privacy en veiligheid bovenaan staan. Concreet betekent dat: een website zonder (tracking) cookies.

Zo’n eenvoudig geformuleerde eis bleek in de praktijk nog best een uitdaging. Want partijen als Google bieden veel oplossingen, maar wat ze bieden is bijna altijd inclusief cookies. Zo wilden we werken met iconen van font-awesome, maar dit is van Google. Toch is het uiteindelijk gelukt om overal alternatieve oplossingen voor te vinden, waardoor we nu een site hebben zonder deze cookies.’

Contentanalyse

De websitevernieuwing greep Reclassering Nederland meteen aan om ook naar de content te kijken. Ze voerden onderzoek uit naar de content op de site en voerden een toptakenonderzoek uit, door aan bezoekers te vragen waarom ze de site bezochten. De resultaten werden als basis gebruikt voor de strategiesessies en functionele ontwerpen (wireframes).

Tegels op de homepage

Meer dan verwacht, kwam uit de onderzoeken dat cliënten, maar ook vrijwilligers de website gebruiken als ingang voor de portalen waarop zij kunnen inloggen. Deze heeft daarom een prominente rol gekregen in de tegels op de homepage, waar de belangrijkste ‘doelen’ van bezoekers staan. Op deze manier worden gebruikers in één klik naar de juiste sectie van de website geleid.

Reclassering Nederland website slide 1
Reclassering Nederland website 2
Reclassering Nederland website 3
1 van 3 1 van

Doen wat ze beloven

De opdracht voor het bouwen van deze website werd voorafgegaan door een aanbestedingstraject, inclusief een bijbehorende pitch. Mieke: ‘Pitches zijn vaak mooier dan de waarheid. Maar wat ik zo mooi vind aan Stuurlui, is dat ze doen wat ze beloven. Dat is heel prettig als opdrachtgever. Geen verrassingen, netjes de planning volgen en tegelijk flexibel meebewegen wanneer dat nodig is. Daarnaast zijn we altijd prettig ontvangen op het kantoor van Stuurlui in Utrecht en is er fijn contact met alle mensen die gedurende het proces aanschoven; van designers tot projectmanager en van support tot strateeg.’

Bekijk de website
1 van 8 1 van

Interesse in een samenwerking?