Dave
Senior support engineer
Portfolio
Het Italiëplatform Ciao tutti was in 2015 één van de eerste klanten van Stuurlui. Ons bureau bestond nog slechts uit vijf bemanningsleden en Italië-fanaat Saskia Balmaekers schreef al haar dagelijkse blogs nog in haar eentje, daarbij technisch ondersteund door haar broer.
Zowel Stuurlui als Ciao tutti groeiden vervolgens hard. Maar de fijne samenwerking bleef onveranderd. Recent vernieuwden we het complete blogplatform: met een nieuw design, nieuwe functionaliteiten en vooral: meer overzicht in de duizenden artikelen over Italië.
Ciao tutti is hét blog voor iedereen die naar Italië wil en zich vooraf goed wil inlezen. Meer dan vijfduizend artikelen in verschillende categorieën, reistips per regio en een interactieve kaart met alle tips, bestemmingen en verslagen op locatie gesorteerd. Eén van de grote opgaves voor de nieuwe site was dan ook om dit allemaal overzichtelijk te presenteren.
Saskia’s schriftjes met reisverslagen, tips en ervaringen over Florence en Rome gingen vroeger van hand tot hand bij vrienden en familie. ‘Daar moet je iets mee doen’, zei haar broer in 2009. Drie jaar lang blogde ze dagelijks over haar favoriete vakantieland. ‘Gewoon simpel, verhaal boven verhaal, meest recente bovenaan’, vertelt ze. Ze deed dat in de avonduren, naast haar werk, tot dat niet meer ging. ‘Met tienduizend bezoekers per maand kreeg ik steeds meer vragen per mail, wat me veel tijd kostte naast het bloggen. Uiteindelijk besloot ik de sprong te wagen en me compleet op Ciao tutti te focussen.’
In de jaren erop kwam er een webshop bij en breidde ze samen met haar broer het blog verder uit. ‘In 2015 klopten we aan bij Stuurlui voor technische support’, vertelt Saskia. Mijn broer werd vader en kreeg hierdoor minder tijd om mij te helpen, terwijl de site juist steeds groter werd. Stuurlui was toen nog maar klein, maar de samenwerking is in de afgelopen jaren altijd heel fijn geweest en gebleven. Als er iets is, fixen ze het. En dan ook nog altijd snel.’
Vlak voor coronatijd kwam bij Saskia de wens om het blog naar een volgend niveau te tillen. ‘Door corona is dat toen even opgeschoven, want die tijd was niet heel goed voor de reisbranche’, vertelt ze. ‘Maar toen de pandemie voorbij was, wilde ik alsnog om. Visueel wilde ik wat anders, maar ik wilde ook vooral beter laten zien wat er allemaal op de site te vinden is. Er staan nu ruim vijfduizend artikelen online, maar je moest ze net weten te vinden. Dat wilde ik dus verbeteren.’
Het voordeel met de website van Ciao tutti was, dat de website al in WordPress gebouwd was. Hierdoor hoefden we aan de structuur van de artikelen niet veel te veranderen. Door een slimme kopie te maken van specifieke delen van de database, creëerden we een goed uitgangspunt om een volledig nieuwe schil omheen te bouwen. Hierdoor hoefde content niet meer handmatig overgezet te worden van de oude naar de nieuwe site.
Op basis van de wensen en huisstijl van Ciao tutti zijn we aan de slag gegaan met het design. Een vertrouwde uitstraling, maar dan wel in een nieuw, fris jasje was de wens. De kleuren uit het logo dienden als basis, maar zijn lichtjes aangepast. De groene kleur uit ‘tutti’ heeft weinig contrast en is daarmee slechter zichtbaar voor kleurenblinden. Daarom hebben we in onze designs een iets meer contrastrijke groen voorgesteld. Zo voldoet de website aan de toegankelijkheidseisen van de WCAG, zonder verlies van herkenbaarheid.
‘Ik weet nog dat we de eerste opties zagen en dat we gelijk een goed gevoel erbij hadden’, vertelt Saskia. ‘We zaten snel op één lijn en de designs waren mooier dan ik zelf had bedacht. Dat is wat je wil! Vooral hoe de kleuren van de scooter uit het logo zijn verwerkt, plus de details met de olijftak.’
Naast de looks heeft de site ook nieuwe functies gekregen. Zo heeft de homepage een prominente zoekbalk, inclusief veelgezochte termen waar direct op doorgeklikt kan worden. Dit was één van de vertalingen van het beter vindbaar maken van de vele artikelen. De interactieve kaart draagt hier ook aan bij, net als de uitgebreide overzichtspagina’s van regio’s, met specifieke informatie over dat gebied.
‘Er waren al wel kaarten en regiopagina’s, maar deze zijn in de nieuwe site naar een volgend niveau getild’, vertelt Saskia. ‘Een overzichtspagina had voorheen een lijst met blogs over dat gebied, maar nu kan ik er echt los informatie op kwijt, vind je de interactieve kaart terug en uitgelichte blogs. Daarmee is het veel meer een echte overzichtspagina geworden, in plaats van een lijst met blogs.’
De kaart van Italië komt op verschillende plekken in de site terug en is in beheer vele malen makkelijker gemaakt. Door categorieën mee te geven aan de blogs – iets wat Saskia al consequent had gedaan in de afgelopen jaren – konden we deze gebruiken als gereedschap om diverse pagina’s te laden met relevante artikelen.
‘Voorheen schreef ik een blog over Sicilië en moest ik dit vervolgens drie kaarten bijwerken om dit blog op te tonen’, vertelt Saskia. ‘Als een blog ooit offline ging, moest ik dat ook handmatig weer op al die plekken verwijderen. Nu zijn alle artikelen gekoppeld aan één kaart, die je als gebruiker kan filteren op gebied en type. De overzichtspagina van Sicilië toont daarmee automatisch de juiste artikelen en wanneer iets offline gaat, verdwijnt het automatisch van de kaart. Dat scheelt mij veel tijd bij het vullen.’
‘Ik krijg veel positieve reacties dat gebruikers blij zijn met de nieuwe site’, vertelt Saskia. ‘Ze vinden hem fris, helder en zijn soms verbaasd over de hoeveelheid informatie die te vinden is. Dat stond er natuurlijk allemaal al op, maar door de nieuwe structuur en het makkelijker doorklikken kunnen ze de blogs beter vinden. Lezers zijn dus tevreden met de nieuwe site! En ik ook.’
Bekijk de websiteSenior support engineer
Operationeel directeur & founder
Developer
Senior designer
Developer
Support engineer
Commercieel directeur & founder
Business Developer
Algemeen directeur & founder