Hoe kom je hoger in Google?
Marketing Leestijd: 6 min.
Hoger in Google komen. Wie wil het niet? Maar hoe kom je met je website bovenaan in Google? Het heeft te maken met verschillende factoren, zoals de inhoud van je website, verwijzingen (linkjes) naar die inhoud, maar ook de techniek achter je website. In dit blog nemen we je mee in de wereld van zoekmachines. Hoe beïnvloed je jouw positie in Google en kom je hoger in de Google ranking.
Drie methodes voor een positie bovenaan in Google
We beginnen met een onderscheid in de manier waarop je hoger komt in Google. Veel mensen die het hebben over hoger scoren in de zoekmachine, praten over organisch hoger scoren, ook wel ‘onbetaald’ genoemd. Deze resultaten beïnvloed je door zoekmachine-optimalisatie toe te passen, beter bekend onder de afkorting SEO.
Er zijn echter ook andere manieren om je website hoger te laten scoren. Denk aan Google Mijn Bedrijf, waarmee je hoger in Google Maps komt, of Google For Jobs om jouw vacatures direct bovenaan te tonen. En dan is er nog Google Ads, waarmee je door adverteren hoger in Google getoond wordt. Deze manieren worden aan het eind kort beschreven, maar we zullen ons in dit blog vooral focussen op organisch hoger in Google scoren door middel van technische en inhoudelijke SEO.
Organisch hoger in Google
Om te weten hoe je door middel van SEO gratis hoger in Google komt, is het belangrijk om te weten hoe een zoekmachine ongeveer werkt. Google heeft dat op deze pagina zelf uitgebreid beschreven. Samengevat kijken zoekmachines naar de betekenis van jouw tekst, de relevantie daarvan, de kwaliteit van de tekst, de bruikbaarheid en de context. We lichten hieronder een paar belangrijke punten uit.
Weet je al hoe zoekmachines werken? Ga dan direct naar de tips om hoger in Google te komen.
De betekenis en relevantie van je content
Goede inhoud is het belangrijkste voor Google. Om te beoordelen of jouw tekst relevant is, analyseert het systeem daarom jouw website op de betekenis van de inhoud. Daarbij is Google steeds slimmer. Het herkent veel synoniemen en snapt steeds beter de betekenis van jouw tekst. Datzelfde geldt voor de zoekopdrachten die bezoekers invoeren. Is er een goede match tussen de zoekopdracht en jouw webpagina? Dan wordt je website hoger getoond.
Kwaliteit en website-autoriteit
De kwaliteit van jouw website beoordeelt een zoekmachine door te kijken of er naar jouw website verwezen wordt. Vergelijk dat met een wetenschappelijk onderzoek. Als veel wetenschappelijke artikelen verwijzen naar één onderzoek, dan moet het wel een goed en belangrijk onderzoek zijn. Zo werkt Google ook: wordt er veel naar jouw website gelinkt? Dan moet jij wel heel goede en interessante content hebben. Het aantal linkjes bepaalt ook jouw domein- of website-autoriteit. Hoe meer van buitenaf naar jouw website wordt gelinkt, hoe hoger jouw autoriteit-score. Daarbij speelt de autoriteit van de verwijzende site ook een rol: een verwijzing van een site die zelf een hoge autoriteit heeft, is waardevoller dan een verwijzing van een site die zelf weinig autoriteit heeft.
Jouw locatie en die van de zoeker
Ook locatie speelt een rol in de zoekresultaten. Denk op grote schaal aan het land: een .nl domein is relevanter voor Nederland en zal hier hoger in Google komen dan in België. Maar ook op kleinere schaal kijken zoekmachines naar locatie. Google kijkt naar het profiel van de persoon die zoekt: waar woont die? Zoek je vanuit Utrecht naar ‘Gemeente’, dan is er een grote kans dat je de website van de gemeente Utrecht als eerste resultaat krijgt. Zoek je vanuit Eindhoven? Dan krijg je juist Eindhoven als hoogste zoekresultaat.
De actualiteit van je content
Google kijkt ook naar de actualiteit van jouw content en vergelijkt dat met de zoekwoorden en zoekintentie van de (be)zoeker. Sommige content is ‘statisch’ en zal niet snel veranderen, maar nieuws- en blogberichten worden minder relevant naarmate ze ouder worden en zullen steeds minder hoog in Google scoren. Plaats je echter vandaag een blog over een onderwerp waar momenteel veel naar wordt gezocht, dan zal dat bericht juist hoger in Google scoren.
De prestaties van je website
Google toont het liefst resultaten waar zoekers blij van worden. Aangezien internetgebruikers snelheid belangrijk vinden, toont Google goed presterende (lees: snelle) websites hoger in de zoekresultaten dan trage websites. Een geoptimaliseerde website die goed presteert, kan jou daarom hoger in Google krijgen.
Met ingang van maart 2024 maakt Google de prestaties nog eens belangrijker, met de toevoeging van INP als beoordelingscrieterium. Lees hierover meer in ons blog over de INP Google update.
De toegankelijkheid van je website
Zoekmachines kijken ook of iedereen in staat is om jouw website goed te gebruiken. Het beoordeelt de toegankelijkheid van je website op basis van de WCAG richtlijnen. In deze richtlijn wordt er rekening mee gehouden dat mensen met een beperking, bijvoorbeeld slechtzienden of mensen met dyslexie, ook jouw website kunnen gebruiken. Lees hier meer over in onze handleiding WCAG 2.2 in begrijpelijke taal.
Gebruiksvriendelijkheid op alle apparaten
Tot slot willen we de gebruiksvriendelijkheid op verschillende apparaten nog extra uitlichten. Steeds meer internetverkeer is mobiel. Jouw website moet daarom geschikt zijn voor mobiel gebruik. Is de tekst goed leesbaar? Zijn knoppen goed zichtbaar en klikbaar? En hoe snel laadt jouw pagina met mobiel internet? Hoe beter jouw website presteert, hoe hoger je in Google komt.
Tips om hoger in Google te komen
Nu je weet hoe zoekmachines werken, kunnen we ook kijken hoe je met jouw website hoger in Google komt.
Hoger in Google komen door techniek
We beginnen met een onderdeel waar wij vanuit Stuurlui invloed op hebben: een goede technische basis. Snelle, gebruiksvriendelijke en toegankelijke websites scoren hoger in Google. Daarom zorgen wij dat de basis in orde is. We bouwen websites volgens de WCAG richtlijn voor toegankelijkheid en zorgen standaard voor snelle, geoptimaliseerde pagina’s.
De snelheid van je site optimaliseren
Performance begint met goede hosting. Door onze WordPress websites te hosten bij een partner die de performance van WordPress websites als speerpunt heeft, weten we zeker dat jouw site snel en stabiel draait. Daarnaast gebruiken we tools om te zorgen dat afbeeldingen, tekst en andere elementen op jouw website snel laden op alle apparaten.
Wil je jouw website sneller maken? Kijk dan naar onze mogelijkheden voor optimaliseren van jouw WordPress website op snelheid.
SSL certificaat voor HTTPS://
Veilige websites scoren hoger. Het S’je in HTTPS://, dat voor jouw webadres staat, staat voor Secure. Je krijgt het door de data van jouw website officieel te versleutelen. Een SSL certificaat is bewijs voor jouw bezoekers dat je dit goed geregeld hebt. Voor een uitgebreide uitleg hierover, lees je ons blog over HTTPS voor WordPress websites.
Geschikt voor alle apparaten
Alle bezoekers moeten jouw website goed kunnen gebruiken. Daarom zorgen we dat jouw website geschikt is voor alle apparaten. Dat betekent onder andere mobielvriendelijk, want steeds meer zoekverkeer komt vanaf de mobiele telefoon. Op kleinere schermpjes is het belangrijk dat alles nog steeds goed zichtbaar, leesbaar en klikbaar blijft. Een goed (mobiel) design van je website is daarom heel belangrijk.
Logische structuur en sitemap
Een logische structuur van je site helpt Google om jouw website beter te snappen. De sitemap, een overzicht van alle pagina’s op je website, toon je in een apart bestandje op je website aan Google. Dit bestand heet sitemap.xml. Hierin staat de hele structuur van je website vastgelegd.
Een hoofdcategorie wordt hoger gewaardeerd door zoekmachines dan een subcategorie. Over deze logica denken wij samen met onze opdrachtgevers na in de strategiefase van websiteontwikkeling. Overigens is een duidelijke structuur niet alleen belangrijk voor je positie in Google maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid.
Voorkom missende pagina’s en herstel ze waar nodig
Je kent de melding vast wel: 404, pagina niet gevonden. Dit soort missende pagina’s wil je voorkomen, omdat het eigenlijk fouten zijn. Daarom is het belangrijk om pagina’s die je verwijderd of verplaatst, goed door te verwijzen. Dit kan met 301 redirects. Bij het bouwen van een nieuwe website heb je hier bijna altijd mee te maken, maar ook tijdens het beheren van een live website. Houd dus altijd in de gaten of alle linkjes op je site nog werken en herstel zo snel mogelijk wat eventueel niet meer klopt.
Meer technische SEO tips.
Het hierboven genoemde is belangrijk, maar zeker niet volledig. Bekijk onze technische SEO checklist voor een uitgebreide checklist, of neem contact op met support om jouw website na te lopen en te optimaliseren voor Google.
Bovenaan komen door content
Naast techniek, is uiteraard de inhoud van groot belang voor je ranking. Hoe beter je content, hoe hoger je in de Google zoekresultaten eindigt. Hieronder geven we je enkele tips hoe je door middel van goede inhoud hoger in Google scoort.
Kwalitatieve teksten
Relevantie van jouw content is belangrijk. Zorg daarom dat je vertelt wat zoekende mensen willen weten. Verplaats je in je doelgroep, denk na over de zoekintentie van jouw bezoekers en geef hen het antwoord dat ze zoeken. Staar je niet blind op zoekwoorden, maar denk ook na over waarom mensen iets zoeken en ga hier verder op in.
Uiteraard zorg je ervoor dat relevante zoekwoorden (letterlijk) in jouw tekst voorkomen, maar omdat Google teksten steeds beter snapt, is de context van jouw gehele landingspagina het belangrijkst. Neem de pagina die je nu leest als voorbeeld. ‘Hoger in Google’ is hier een belangrijk zoekwoord, maar de tekst druipt niet van dit zoekwoord. Veel belangrijker is dat we hier vertellen wat jij wil weten, zodat je lang op de pagina blijft om de inhoud te lezen.
Focus per landingspagina
Zorg dat jouw pagina’s een duidelijke focus hebben. Bijvoorbeeld per product of dienst één pagina. Het zorgt ervoor dat gebruikers én zoekmachines snappen waar de pagina over gaat. In je paginatitel, koppen én content kun je de relevante zoekwoorden bovendien efficiënt verwerken om Google een handje te helpen. Hebben producten of diensten met elkaar te maken? Verwijs dan met duidelijke tekstlinkjes naar de andere pagina’s.
Structured data
Dit punt hangt tussen techniek en inhoud in. Door in jouw code aan te geven wat voor type content ergens staat, kan Google jouw tekst nog beter snappen. Een simpel voorbeeld is een telefoonnummer, adres of een antwoord op een veelgestelde vraag. Google toont dit soort specifieke teksten soms ook hoger in de zoekresultaten, wanneer er specifiek naar gezocht wordt. Onze support-collega’s kunnen jou eventueel helpen om structured data aan te brengen in jouw website.
Bovenaan in Google door Google maps
Een andere manier om een hogere positie te scoren is via je adres in Google Maps. Een betere positie op Maps krijgen kan heel eenvoudig door een bedrijfsprofiel aan te maken in Google Mijn Bedrijf. Hierin voer je jouw basisgegevens in en Google toont deze vervolgens na verificatie in de zoekresultaten van Maps.
Vacatures hoger laten tonen
Wil je jouw vacatures hoger terugvinden, dan is het verstandig om gebruik te maken van Google For Jobs. Wanneer een gebruiker naar vacatures zoekt, toont Google deze als apart resultaat bovenaan. Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan ons blog over Google for Jobs.
Bovenaan komen door betaalde advertenties
Tot slot is er nog een andere manier om bovenaan te komen: advertenties inkopen. Google Ads staan altijd bovenaan de zoekresultaten, dus nog boven de gratis, organische zoekresultaten. Daarom is adverteren een populaire manier om hoger in de zoekmachine te komen. De kosten van Google Ads kunnen echter best oplopen wanneer je wil adverteren op populaire zoekopdrachten. Een mix van organisch en betaald is daarom altijd goed.
Jouw website bovenaan krijgen?
Ben je geïnspireerd door dit blog en wil je meer advies over de positie van jouw website op Google? Mail ons dan op ahoy@stuurlui.nl, of bel direct om een afspraak in te plannen.