Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Zo kom je hoger in Google: 1 miljoen zoekresultaten geanalyseerd

12 sep. 2017 / Carline Dekker / SEO / 10 min.

Hoger in Google staan willen we allemaal en vaak weten we ook wel een aantal factoren op te noemen die een rol spelen voor Google, zoals zoekwoord-gericht schrijven en foto’s op je pagina plaatsen. Maar welke factoren het belangrijkste zijn voor Google en hoe je écht hoger in Google kunt komen, dat zijn toch vaak speculaties in plaats van feiten.

Het bedrijf Backlinko, opgezet door SEO specialist Brian Dean, heeft samen met haar partners 1 miljoen zoekresultaten geanalyseerd om te zien naar welke factoren Google kijkt bij het rangschikken van de zoekresultaten. In dit blog zetten we de 11 belangrijkste resultaten uit het onderzoek voor je op een rijtje.

Zo kom je hoger in Google

De 11 belangrijkste factoren om hoger in Google te komen

1. Backlinks zijn het belangrijkste

Backlinks (de links vanuit andere websites naar jouw website) wordt gezien als de belangrijkste factor om hoger in Google te komen. Daarbij komt dat het beter is om backlinks vanuit verschillende websites te hebben dan veel backlinks van één website. Zaak is dus om ervoor te zorgen dat veel websites naar jouw website linken. Des te meer backlinks van verschillende websites, des te beter, zo luidt het onderzoek. Echter: zorg er wel voor dat je backlinks kwalitatief zijn!

2. Link autoriteit

Wanneer je zorgt voor een hoog aantal kwalitatieve backlinks, zorgt dit niet alleen voor een goede autoriteit (hoge kwaliteit) van je website, maar ook van individuele pagina’s. Een groot aantal backlinks naar je domein zorgt er dus ook voor dat de posities van je onderliggende pagina’s zullen verbeteren in de zoekresultaten.

3. Plaats kwalitatieve content over 1 onderwerp

Vroeger had Google nog niet zijn ‘Hummingbird Algorithm’ en keek vooral naar het aantal keer dat een zoekwoord voorkwam op je pagina. Tegenwoordig, door het Hummingbird Algorithm, snapt Google het onderwerp van webpagina’s veel beter. Het is dus belangrijk om kwalitatief over één onderwerp te schrijven – dit wordt ook wel Topical Authority genoemd – voor een hogere ranking.

4. Schrijf uitgebreid

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de pagina die op nummer 1 stond in de zoekresultaten gemiddeld 1,890 woorden telde. Waarom Google langere artikelen prefereert is nog giswerk, want het onderzoek keek enkel naar de correlatie in de zoekresultaten. Het zou kunnen liggen aan het punt hierboven over Topical Authority: waardoor Google je content beter kan begrijpen. Het kan ook zijn dat personen die lange teksten schrijven, zich meer in het onderwerp hebben verdiept en hogere kwaliteit content schrijven.

Wil je dus hoog komen in Google met je pagina? Dan zul je naast kwalitatief ook uitgebreid moeten schrijven.

5. HTTPS speelt een rol

Bij Stuurlui proberen we al een tijdje het belang van HTTPS te benadrukken. Google gaf dit zelf in 2014 ook al aan. We hadden het al verwacht en uit dit onderzoek blijkt maar weer dat het klopt: Google prefereert websites met een SSL certificaat (HTTPS) en neemt dit mee als een SEO-factor. Heb je geen SSL certificaat? Ga er dan achteraan: neem contact op met je webbouwer, hostingpartij of laat het door ons regelen.

6. Schema.org speelt geen rol in hogere resultaten

Misschien ken je het al. Schema.org zorgt ervoor dat zoekmachines beter begrijpen wat je content betekent en in welke context het is geschreven. Ook zorgt Schema.org ervoor dat je beoordeling in de vorm van een aantal sterren bij je zoekresultaten kunt zetten. Uit resultaat van het onderzoek blijkt nu echter dat Schema.org geen rol speelt in hogere zoekresultaten.

7. Kortere URLs werken beter

Wanneer je een pagina aanmaakt, zorg er dan voor dat je de URL kort houd. Dus niet www.voorbeeld.nl/blog/categorie/datum/dit-is-een-hele-lange-voorbeeld-titel. Maar: www.voorbeeld.nl/titel. Volgens Matt Cutts, hoofd van Google’s webspam team, rekent Google alles na 5 woorden minder mee. Dus: zorg ervoor dat je URL 5 woorden of minder bevat. Dit helpt Google om het onderwerp van je pagina te begrijpen.

Let op: Wees voorzichtig wanneer je bestaande URLs gaat veranderen! Zorg er altijd voor dat je de oude URL redirect naar de nieuwe.

8. Gebruik ten minste 1 afbeelding

Het onderzoek toont aan dat één foto of afbeelding een groot effect heeft op de zoekresultaten, maar dat meerdere foto’s geen duidelijk extra effect heeft. Plaats dus altijd ten minste één afbeelding op je pagina en gebruik hiervoor een alt-tag (als het ware een titel van je afbeelding zodat Google kan zien wat er op de afbeelding staat).

9. Gebruik van zoekwoord in je Title Tag

Het onderzoek geeft aan dat het zoekwoord van je pagina plaatsen in je Title Tag (de titel die je ziet in de zoekresultaten) niet meer zo’n groot effect heeft op de zoekresultaten als vroeger. Het heeft nog steeds een effect, maar je hoeft niet hemel en aarde te bewegen om het exacte zoekwoord in je Title Tag te plaatsen. Ga je toch je zoekwoord in je Title Tag plaatsen? Zet hem dan bij voorkeur vooraan.

10. Zorg dat je website snel is

Al sinds 2010 kijkt Google naar de snelheid van je website om te bepalen hoe hoog hij in de zoekresultaten komt te staan. Van de 1 miljoen zoekresultaten werd de gemiddelde laadtijd genomen vanuit het onderzoek en werd er een sterk verband gemeten tussen de laadtijd en de positie in de zoekresultaten. Het kan natuurlijk zijn dat bedrijven die een snelle website hebben ook beter inzetten op SEO en het is niet helemaal zeker of het aan de snelheid ligt. Alsnog: snelle websites krijgen een betere positie in Google én het zorgt voor een betere gebruikerservaring.

Tip: Snelheid van je website meten? Dat kan met de Google Speedtest.

11. Lage bounce rate

Uit het onderzoek kwam naar voren dat websites met lage bouncepercentages een grotere kans hadden om hoger te komen in de zoekresultaten. Helemaal zeker weten we niet of Google specifiek naar het bouncepercentage van een website kijkt. Een lage bounce rate is namelijk een indicatie van een goede gebruikerservaring.

Wil je hoger in Google komen, pas bovenstaande tips dan toe. Wil je het liever uitbesteden? Wij weten precies welke middelen we in kunnen zetten om te zorgen dat je goed gevonden wordt online. Neem contact op!

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht