Gebruikersonderzoek

Met een gebruikersonderzoek testen we hoe een bezoeker jouw website gebruikt. Dat geeft bijzonder veel inzichten, die we kunnen gebruiken om verbeteringen door te voeren voor jouw website. Tijdens onze kwalitatieve gebruikerstest interviewt onze ervaren bemanning échte bezoekers over het gebruik van jouw website. Om direct te leren van je gebruikers, kijken jij en je collega’s zelf live mee.

Leontine Voerman Strateeg
Bezoek medewerker pagina
Chris van den Broek Senior designer
Bezoek medewerker pagina
Marcel van Ginkel UX-designer
Bezoek medewerker pagina
Ward Snippe UX-designer
Bezoek medewerker pagina
Wat houdt een gebruikersonderzoek voor je website in

Gebruikersonderzoek voor je website?

Dit onderzoek is een manier om de gebruiksvriendelijkheid van een website te evalueren, door deze te testen met echte gebruikers. Het belangrijkste doel is om te achterhalen hoe jouw doelgroep met (een specifiek onderdeel van) de website omgaat en om daarbij eventuele problemen of onduidelijkheden bloot te leggen.

Een gebruikersonderzoek geeft inzicht in wat je website bezoekers doen op je site.

Een gebruikersonderzoek geeft inzicht

De gebruikersonderzoeken helpen onze designers en developers, maar ook jou als opdrachtgever, om te begrijpen hoe bezoekers daadwerkelijk met je website omgaan. In plaats van aannames te maken, testen we je website live met echte gebruikers, die we tegelijk interviewen over hun ervaringen. Het levert waardevolle feedback op die kan worden gebruikt om verbeteringen aan te brengen in het ontwerp, de lay-out, de functionaliteit en de algehele gebruikerservaring van je site.

Verschillende soorten gebruikers onderzoek

Kwalitatief onderzoek

Bij kwalitatief onderzoek valideren we aannames door middel van het interviewen van echte gebruikers. Hierbij spreken we 6 tot 8 respondenten. De belangrijkste USP voor het doen van kwalitatief gebruikersonderzoek voor een website ligt in de diepgaande inzichten in de gebruikerservaring die dit type onderzoek oplevert.

Kwantitatief onderzoek

Bij kwantitatief onderzoek worden de aannames gevalideerd door middel van een vragenlijst. Het belangrijkste voordeel van kwantitatief onderzoek ten opzichte van kwalitatief onderzoek is dat het aantal respondenten vaak hoger ligt. Dit biedt inzichten die gebaseerd zijn op grote hoeveelheden data, waardoor het mogelijk is om met zekerheid uitspraken te doen over een bredere gebruikersgroep.

Expert review

In tegenstelling tot kwalitatief en kwantitatief onderzoek, waarbij data wordt verzameld via gebruikers zelf, is een expert review gebaseerd op de deskundigheid van onze usability-experts of UX-professionals, die op basis van hun ervaring en kennis snel problemen en verbeterpunten kunnen identificeren.

Discovery fase

Middels vier co-creatie sessies bepalen we gezamenlijk de eindbestemming en benodigdheden van het project. We gaan aan de slag om meer inzicht te krijgen in de gewenste doelen en doelgroepen, en formuleren aannames die we vervolgens kunnen valideren via de kwalitatieve of kwantitatieve onderzoeksvormen. De Discovery fase zorgt voor een grondige analyse en voorbereiding, cruciaal voor het opzetten van een effectieve website.

Handige tools voor een gebruikersonderzoek

Voor onze kwalitatieve gebruikersonderzoeken gebruiken we een online meeting setup. Deze werkwijze geeft ons de gelegenheid om gebruikers op afstand digitaal te interviewen, waarbij we eventueel live meekijken wanneer ze over de website navigeren met zowel hun scherm als mimiek. Via een aparte observatielink kijk je als opdrachtgever live mee en kan je direct aantekeningen maken, zonder dat de testpersoon hier last van heeft. Deze heeft enkel contact met onze ervaren interviewer.

De voordelen van een gebruikerstest

Zelf live meekijken met de test

Opdrachtgevers kunnen direct de gebruikerstests volgen, waardoor ze de gebruikerservaring uit de eerste hand kunnen begrijpen en problemen snel kunnen identificeren, zonder fysiek aanwezig te hoeven zijn.

Gebruikers hoeven niet te reizen

Dankzij de online setup kunnen gebruikerstests op afstand worden uitgevoerd, waardoor deelnemers comfortabel vanuit huis kunnen deelnemen, wat logistieke lasten en kosten vermindert.

Drie aparte omgevingen

Onze setup creëert afzonderlijke ruimtes voor elke belanghebbende, waardoor een gestroomlijnde en gecontroleerde testomgeving ontstaat zonder afleidingen.

Live notities met tijdcodes

Observatoren kunnen tijdens de test direct notities maken die gesynchroniseerd worden met tijdcodes, waardoor belangrijke momenten snel kunnen worden vastgelegd en later geanalyseerd zonder waardevolle informatie te missen.

Wanneer gebruiken we gebruikerstesten?

Er zijn verschillende logische momenten om een gebruikersonderzoek in te zetten. Bij Stuurlui zetten we de tests in op deze vier momenten:

  • Bij de start van een project

    Je wilt verbeteringen doorvoeren, maar weet nog niet precies waar de focus moet liggen. In dit geval testen we je bestaande website om wensen en eisen voor het nieuwe ontwerp te definiëren.

  • Tussen de design- en ontwikkelfase

    We hebben je site ontworpen op basis van wensen en eisen. We valideren nu eerst of alle aannames juist zijn, voordat we starten met bouwen. Testgebruikers krijgen een klikbaar prototype om te testen.

  • Vlak voor livegang

    Je website is gebouwd en staat klaar om live te gaan. Om er zeker van te zijn dat alles voldoet aan de wensen van je gebruikers, laten we de doelgroep de nieuwe website eerst testen, voor we deze live zetten.

  • Bij doorontwikkeling

    Veel websites zijn continu in ontwikkeling. Door gebruikersonderzoek leggen we snel de belangrijkste knelpunten bloot. We testen gericht op bijvoorbeeld conversie, zoekgedrag of toegankelijkheid.

Hoe snel zijn gebruikersonderzoeken en gebruikerstesten uit te voeren?

Hoe snel is een gebruikersonderzoek uit te voeren?

Het hele proces van een gebruikersonderzoek van je website is binnen een maand af te ronden: vanaf onze intake tot aan de oplevering van de resultaten, zijn we meestal drie tot vier weken bezig.

We starten met het bepalen van de onderzoeksvraag, waarna we voorbereidingen treffen. Onze onderzoekers bereiden de tests voor, terwijl jij als opdrachtgever geschikte testpersonen zoekt. In twee testdagen interviewen we vervolgens zes tot acht gebruikers in kwalitatieve gebruikerstests. Eén gebruiker is hier maximaal een uur aan kwijt. Na deze testdagen volgt meteen de analyse.

Een greep uit ons klantenbestand

Voorbeelden gebruikersonderzoek

Vraag je je nog af waarom je een gebruikersonderzoek zou toepassen op jouw website? We lichten een aantal voorbeelden van vraagstellingen uit, die duidelijk maken wat de toegevoegde waarde van deze gebruikerstests is.

  • Kan ik meer conversies krijgen door een gebruikerstest?

    Zien gebruikers de mogelijkheden op jouw site om te kopen, klikken of contact op te nemen over het hoofd, of haken ze nog af tijdens het invullen van formulieren? Dan biedt een gebruikersonderzoek de inzichten die je nodig hebt om je website verder te optimaliseren.

  • Hoe verbeter ik het online sollicitatieproces?

    Je wil het sollicitanten zo gemakkelijk mogelijk maken om te reageren op vacatures. Des te groter is de kans dat de ideale kandidaat reageert. Is het sollicitatieproces op je site duidelijk en eenvoudig genoeg? Vinden jouw kandidaten de informatie die ze zoeken?

  • Hoe maken we informatie optimaal vindbaar op onze website?

    Soms is informatie wel beschikbaar, maar kunnen gebruikers het niet vinden. Waar zit het probleem? Door concrete opdrachten te geven om informatie te vinden, krijg je inzicht in het navigeren van je bezoekers. Waar raken ze de weg kwijt? Waar ontstaan frustraties?

Gebruikersonderzoek aanvragen?

Bezoek ons

Campus werkspoor
Nijverheidsweg 16G
3534 AM, Utrecht

Stel een vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.