Vragenlijsten

Kwantitatief gebruikersonderzoek

Kwantitatief onderzoek biedt, door de significante hoeveelheid data, de mogelijk is om uitspraken te doen over een grotere gebruikersgroep. In 3 stappen komen we samen tot een waardevol eindrapport.

Stap I

Intake

We gaan met elkaar in gesprek om helder te krijgen wat de aannames zijn die gevalideerd moeten worden middels het onderzoek. We sturen aan op vragenlijsten die respondenten niet meer dan 10 minuten kosten om in te vullen.

Ook bepalen we in deze fase welke gebruikersgroep(en) we gaan benaderen en welke kanalen we tot onze beschikking hebben om dit te doen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwbrief, intranet of marketing automation tool.

WordPress website laten maken - designers
Stap II

Onderzoek

De onderzoeksfase bestaat uit verschillende stappen.

  • Vragenlijst: We zetten de vragenlijst op en leggen deze altijd ter controle voor aan jou als opdrachtgever.
  • Onderzoeksperiode: De vragenlijst staat gedurende twee weken uit onder de doelgroep. Indien nodig kunnen we reminders sturen om het responspecentage zo hoog mogelijk te krijgen.
  • Analyse: Alle ingevulde vragenlijsten worden verwerkt, samen met alle andere informatie die wij op dat moment hebben, in 1 grote analyse.
Gebruikersonderzoek website structuur
Stap III

Eindrapport

We sluiten het onderzoek af met een meeting waarin onze strateeg uitlegt welke data en inzichten er uit het onderzoek zijn gekomen. We doorlopen in deze meeting het gehele proces met elkaar en werken zo toe naar de analyse en conclusies.

Een eindrapport van een kwantitatief gebruikersonderzoek geeft jou als opdrachtgever de input die nodig is om de aannames/onderzoeksvragen te beantwoorden. Dit geeft richting voor het bepalen van vervolgstappen, zoals bijvoorbeeld UX design of development.

Het maken van de juiste website strategie begint altijd met een kick off

Voor- & nadelen

Voordelen kwantitatief onderzoek

  • Statistische onderbouwing
  • Schaalbaarheid en snelheid
  • Objectiviteit en meetbaarheid
  • Draagvlak creĆ«ren bij stakeholders

Neem contact op

Nadelen kwantitatief onderzoek

  • Beperkt inzicht in het waarom achter gedrag
  • Minder empathie van en voor je eindgebruikers
  • Beperkte identificatie van ongeziene problemen
  • Minder geschikt voor validatie van designkeuzes

Benieuwd hoe we deze nadelen tackelen? Kijk eens bij ons kwalitatief gebruikersonderzoek. Of ga voor maatwerk zonder onderzoek en start direct met UX design.

Meer weten over kwantitatief gebruikersonderzoek?