Post-its, interviews & analyses

Discovery

Jij hebt een vraagstuk, wij denken mee. Middels vier co-creatie sessies bepalen we gezamenlijk de eindbestemming. De Discovery fase zorgt voor een grondige analyse en voorbereiding, cruciaal voor het opzetten van een effectieve website.

Sessie I

De uitdaging

In deze sessie richten we ons op het definiëren van de eindbestemming, doelen, doelgroepen en de scope van de website. We identificeren de systemen en de stakeholders, en leggen belangrijke aannames vast die worden gevalideerd bij de meest belangrijke stakeholders voordat we verder gaan.

  • Focus: Definiëren van doelen, doelgroepen en project scope.
  • Methodiek: Discussie over het ecosysteem en belangrijke stakeholders; vastleggen van aannames voor het komende onderzoek.
Discovery fase
Sessie II

Het onderzoek

We onderzoeken of onze aannames kloppen door middel van interviews en observaties (kwalitatief onderzoek) of vragenlijsten (kwantitatief onderzoek). De onderzoeksresultaten geven inzicht in de wensen en eisen betreffende de functionaliteiten voor de website. De ideale bodem voor sessie III De definitie.

  • Focus: Vertaling van onderzoeksresultaten naar inzichten voor de volgende fase.
  • Methodiek: Kwalitatief of kwantitatief onderzoek om aannames te toetsen.
Sessie III

De definitie

In sessie III focussen we op website functionaliteiten. Functionaliteiten worden uitgewerkt en aan elkaar gepresenteerd, waarbij alle deelnemers de kans krijgen om ze te beoordelen. Individueel en gezamenlijk wordt de prioriteit van de gewenste functionaliteiten bepaald. Dit interactieve deel van de Discovery geeft vorm aan de eindbestemming.

  • Focus: Prioriteren en definiëren van belangrijke website functionaliteiten.
  • Methodiek: Interactieve sessie om functionaliteiten te bespreken en te prioriteren.
website functionaliteiten
Sessie IV

De uitkomst

De Discovery fase is voltooid en alle data is samengevat en deelbaar. Scope, doelen, doelgroepen, ecosysteem en de stakeholders zijn helder. Aannames zijn gevalideerd en vertaald naar functionaliteiten. De strategische briefing voor het designteam is klaar. De strateeg, UX-er en/of visual designer, en het klantteam dat deelnam aan de Discovery zijn aanwezig bij deze sessie.

  • Focus: Afronding van de Discovery met een gedetailleerde rapportage.
  • Methodiek: Presentatie van de scope, doelen, doelgroepen, en een strategische briefing voor de UX design fase.
Intranet laten maken

Voor- & nadelen

Ons discovery traject kan cruciaal zijn voor het succes van jouw project. Toch is het niet voor ieder project noodzakelijk. Wanneer is dit wel, of juist niet, relevant voor jou?

Wanneer wel discovery?

  • Wens om eindproduct in WordPress te ontwikkelen
  • Visie/idee vertalen naar projectdoelstellingen
  • Aannames in een briefing valideren
  • Eindgebruikers onderdeel maken van het proces
  • Draagvlak creëren bij stakeholders

Herkenbaar? Neem contact op

Wanneer geen discovery?

  • Eindproduct moet geen WordPress oplossing zijn
  • Er is al voldoende onderzocht en gevalideerd
  • Er zijn al wireframes, of zelfs al een design
  • Je zoekt meer pragmatisme en snelheid voor jouw project

Herken jij je in deze punten? Kijk eens bij onze low-code oplossing, of ga voor maatwerk zonder discovery en start gelijk met UX design.

1 van 8 1 van

Meer weten over discovery?

Kennismaken?

We staan klaar om je te helpen!

ahoy@stuurlui.nl
030 227 4000

"*" geeft vereiste velden aan