Ons werk

Cross Domain Tracking instellen in Google Analytics

Cross domain tracking instellen
21 maart 2017
Development Leestijd: 5 min.

Wellicht loop je er tegenaan: je wilt meerdere (sub)domeinen meten die de bezoeker van jouw website bezoekt tijdens het navigeren door je site. Jouw website kan bijvoorbeeld gebruik maken van een externe reserverings-tool voor restaurants, payment gateway of inschrijftool.

Het kan daarbij voorkomen dat Google Analytics dat wisselen van (sub)domein ziet als unieke bezoeken aan je website. Een probleem, omdat in dat geval een niet-realistisch aantal bezoekers wordt gerapporteerd. Ook raakt de bron (referrer) verloren, waardoor je niet goed kan zien waar jouw verkeer vandaan komt. Google Analytics Cross-Domain Tracking lost deze problemen op. Zo krijg je een beter overzicht van je bezoekers en gedrag op jouw site.

Wat is Cross Domain Tracking?

Cross-Domain Tracking koppelt je websites. Stuur je bijvoorbeeld je bezoekers van website X naar website Y? Dan zul je dit in Google Analytics (GA) terugzien als twee sessies (en twee personen), terwijl het eigenlijk om één enkel bezoek (en dus ook sessie) gaat. Ook als je twee verschillende domeinen hebt, kun je dit met Cross-Domain Tracking voorkomen. Zo blijft één sessie, zelfs wanneer deze persoon meerdere websites bezoekt, één sessie.

Om het technischer uit te leggen: bij elke hit op je website, slaat GA de klant-ID op om sessies bij te houden. Klant-ID’s wordt opgeslagen in sessies. Sessies worden dan weer opgeslagen in domeinen. Wanneer de klant switcht van website X naar website Y, dan wordt de klant-ID niet overgedragen.

Wanneer heb je Cross Domain Tracking nodig?

1. Als je gebruikt maakt van verschillende (sub)domeinen.
2. Als je bestelpagina op een ander domein staat. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als je gebruik maakt van affiliate marketing: als advertenties van producten of diensten op jouw website staan.

Wat is er zo belangrijk aan een sessie?

Stel: je bezoeker ziet je Adwords advertentie en gaat van je hoofddomein naar je afzonderlijke site voor je winkelwagentje. In GA zul je dan deze persoon terugzien als een referral (verwijzing) van je hoofddomein. Een referral geeft aan dat deze persoon van een andere website komt. In plaats van dat je in GA ziet dat deze bezoeker via een Adwords advertentie op je website terecht is gekomen, geeft hij deze bezoeker weer als een referral. Zo worden je bezoekersgegevens niet op de correcte wijze opgeslagen.

Hoe track je meerdere websites/domeinen?

Oplossing 1

De gemakkelijkste oplossing om Cross-Domain Tracking te voorkomen is door al je pagina’s (ook je bestel pagina’s) op één domein te zetten.

Oplossing 2

Stel Cross-Domain Tracking in op je verschillende domeinen. Hierin zijn ook weer verschillende oplossingen mogelijk. Maak je gebruik van Google Tag Manager? Dan kun je dit gebruiken om tracking te beheren. Een andere manier om Cross-Domain Tracking in te stellen is door het aanpassen van je tracking code. Hiervoor heb je kennis van HTML en JavaScript nodig.

Wil je ook een beter overzicht van je bezoekersgedrag op je verschillende websites en domeinen? Neem dan eens contact op met onze Senior Developer Bob. Bob kan Google Analytics Cross-Domain Tracking voor je instellen en hij kan er je alles over vertellen. Mail Bob: bob@stuurlui.nl.

Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 39 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk