Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

8 redenen waarom je Google Tag Manager zou moeten gaan gebruiken

08 nov. 2016 / Carline Dekker / Development / 10 min.

Google Tag Manager regelt je tags. Wat is een tag? Een tag is een stukje script, bijvoorbeeld een Google Analytics code op je website. Vaak hebben websites veel verschillende tags op hun pagina’s, die ervoor kunnen zorgen dat de website er langer over doet om te laden. Als er iets mis gaat in een tag, dan kan het voor je hele website problemen ervaren.

Kort gezegd kun je met Google Tag Manager (GTM) eenvoudig tags toevoegen en wijzigen aan je website, vanaf één platform. GTM laad de scripts a-synchroon op je website, dit betekent dat je tags niet langer op je website staan, maar in een zogeheten container van GTM. Hierdoor hoef je niet langer je tags te veranderen in de code van je website (of een developer vragen om het te doen), want met GTM staan al je tags overzichtelijk bij elkaar in GTM.

Google Tag Manager: 8 voordelen

GTM bezit talloze mogelijkheden waar je misschien nog niets van afweet. Niet getreurd! In deze blog leg ik 8 redenen uit waarom je GTM zou moeten gaan gebruiken en hoe je bedrijf ervan kan profiteren.

  1. Tags invoeren en wijzigen is makkelijk

    Wanneer je GTM gaat gebruiken, genereert GTM automatisch een code die je vervolgens onder de <body> plaatst op elke pagina van je website. Niet getreurd, nadat je de GTM-code op de pagina’s hebt geplaatst, hoef je erna voor het toevoegen of wijzigen van tags niet langer het script te veranderen. Dit gaat dan via GTM.

  2. Tijdsbesparing

    Met GTM heb je al je tags in één duidelijk overzicht, dat ook wel de container wordt genoemd. Nieuwe tags kunnen snel worden toegevoegd of gewijzigd en zo scheelt dit tijd waar je voorheen de codes van je website moest wijzigen.

  3. Je kunt je tags testen

    Of je nu nieuwe tags wilt invoeren in je website of bestaande tags wilt wijzigen, met een ingebouwde debug feature kun je de vernieuwde versie van je pagina of website testen voordat je hem live zet. Zo kun je fouten voorkomen.

  4. Back-up versies van je website

    Google Tag Manager maakt automatisch gearchiveerde versies van je website, zodat je handig je website terug kunt zetten naar zijn oorspronkelijk foutloze staat.

  5. Toegang geven tot Google Tag Manager

    In GTM kun je aanpassen wie toegang heeft tot de verschillende functies die de applicatie biedt. Je kunt bijvoorbeeld iemand de mogelijkheid geven om content te wijzigen maar niet te publiceren, of bijvoorbeeld enkel om de content te bekijken. Makkelijk!

  6. Ingebouwde Tags

    Google Tag Manager heeft al werk voor je gedaan: ze hebben namelijk ingebouwde tags voor Analytics, Adwords, Facebook en Remarketing en soortgelijke advertentienetwerken, dit zijn allemaal officiële tags. Er komen niet eens codes bij kijken om een tag in te voeren. Voor developers scheelt dit veel, want ze hoeven geen custom code meer te schrijven.

  7. Event Tracking

    Met event tracking kun je begrijpen wat je bezoekers voor conversies hebben uitgevoerd op je website, bijvoorbeeld als ze een button hebben aangeklikt, een formulier hebben ingevuld of een pdf hebben gedownload. Zo kun je traceren welke events op je website hebben plaatsgevonden.

  8. Laadsnelheid

    Zonder GTM staan er waarschijnlijk veel losse scripts, tags en tracking codes in de codes van je website. Wanneer je GTM gaat gebruiken, plaats je enkel het GTM script nog in de code, waardoor je website ook meteen sneller zal laden.

Conclusie

Alle tags op één overzichtelijke plaats – het maakt je website sneller en je hoeft geen losse scripts meer op je website te laten plaatsen… Zo maakt Google Tag Manager je klaar om in de toekomst sneller en efficiënter te werk te gaan met je tags. Ben jij al overtuigd?

Wil je Google Tag Manager laten implementeren op je website, dan doen wij dit graag voor je. Neem contact met ons op!

Ben je benieuwd of Stuurlui jou kan helpen?

Sjoerd Kuipers

Founding partner & online marketeer
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht
Een fullservice WordPress bureau in Utrecht

Ahoy…

Wij zijn Stuurlui. Een fullservice WordPress bureau in Utrecht. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Stuurlui bestaat uit een ervaren team van 16 bemanningsleden. We zijn klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om specialisten op ieder gebied in huis te hebben.

Ons werk

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Bezoek ons

Campus Werkspoor
Nijverheidsweg 16
3534 AM, Utrecht