Ons werk

Redesign voor Laura’s Bakery helpt bezoekers recepten sneller te vinden

Laura's Bakery business case
Content platform Food

Met ruim anderhalf miljoen unieke bezoekers per maand is Laura’s Bakery het grootste bakblog van Nederland. In 2023 werd de site verkozen tot “Dé Beste Website van het Jaar“. Dat terwijl grondlegger Laura Kieft samen met Stuurlui alweer werkte aan een redesign om de site nog verder te verbeteren. Inmiddels staat het nieuwe design live. Laura legt zelf uit wat er vernieuwd is. 

‘Het begon met een wens om de homepage te veranderen’, vertelt Laura. ‘Terwijl ik erover nadacht wat ik wilde aanpassen, kwamen er steeds meer wensen bij: andere kleuren, een nieuw lettertype en nog wat functies die niet bestonden. Uiteindelijk besloot ik om met mijn wensen naar Stuurlui te stappen en samen met de designers en developers daar te kijken wat haalbaar is.’

Kleine aanpassingen met een groots effect  

“Qua design zijn de aanpassingen die we hebben doorgevoerd niet eens heel groot”, vertelt Laura. “Ik wilde de uitstraling vooral wat rustiger. De kleuren zijn bijvoorbeeld in het nieuwe design in de basis hetzelfde, maar wel in een zachtere toon. Ook hebben we nu voor recepten enkel een foto met titel, waar mensen op kunnen klikken. In de vorige versie stonden daar ook de publicatiedatum en een lees meer knop bij. Daarnaast hebben we het lettertype van de site aangepast. Het zijn allemaal relatief kleine aanpassingen, maar met een groot effect op de uitstraling. De site is nu een volwassenere versie van zichzelf geworden.”

 

Sneller naar het juiste recept

“De grootste structurele verandering zit in de homepage, waar we de volgorde hebben omgegooid’, vertelt Laura verder. ‘Waar vroeger de nieuwste recepten bovenaan getoond werden, staan daar nu de populairste recepten en populaire categorieën, zoals actuele feestdagen. Vanuit de statistieken weet ik welke recepten mensen graag bezoeken. Op deze manier help ik ze om daar met één klik te zijn.”

“Een nieuwe functie op de homepage is het blok snel naar, waarin buttons staan naar veelgezochte categorieën. Het mooie van dit blok is dat Stuurlui het zo heeft gebouwd, dat ik het ook op andere pagina’s en in artikelen kan gebruiken. Ik kan de buttons flexibel aanpassen waardoor het een multifunctioneel blok is geworden.”

Makkelijker zoeken

“Ook het zoeken wilde ik voor bezoekers graag makkelijker maken”, vertelt Laura. “Je kon veel met het oude zoekveld, maar dat was tegelijk het probleem. Je kon bijvoorbeeld direct zoeken in een categorie, door vinkjes aan of uit te zetten. Maar bakkers willen gewoon een term intoetsen en de resultaten zien. We hebben daarom alle extra’s weggelaten in de zoekbalk en de pagina met zoekresultaten verbeterd. Bijvoorbeeld door de meestgebruikte filters bovenaan te tonen en de populairste resultaten bovenaan te tonen. De zoekpagina is één van de meest bezochte pagina’s van de site, dus erg belangrijk om het hier zo makkelijk mogelijk te maken.”

Website van het Jaar

“Het winnen van Website van het Jaar was voor ons een grote verrassing”, vertelt Laura. “Op het moment dat we de prijs wonnen, waren we al druk bezig met het redesign. Het leuke van de verkiezing is dat mensen die stemden ook een toelichting mochten geven. Die opmerkingen kregen wij achteraf toegestuurd en waren vooral lovend.”

“De aandachtspunten die mensen noemden, kwamen eigenlijk grotendeels overeen met de punten die we in het redesign al aan het aanpakken waren. Bijvoorbeeld het logischer maken van de zoekfunctie. Ik denk dat dat ook wel de samenvatting is van het hele redesign: we wilden de site gebruiksvriendelijker maken. Het denkwerk voor bezoekers uit handen nemen en de weg naar het juiste recept versimpelen.”

Niets is te gek

“Hoewel het redesign niet extreem complex was, moesten we er wel goed over nadenken en zorgvuldig werken’, vertelt Laura. ‘Ik kan het me namelijk niet veroorloven om de site even uit de lucht te hebben. Daarom hebben we alles grondig getest in een testomgeving, voordat de aanpassingen live gingen.”

“Het fijne aan de samenwerking met Stuurlui vind ik dat ze nooit moeilijk doen over aanpassingen. Ik ben best pietluttig als het gaat om designs, maar mijn opmerkingen worden altijd zonder morren aangepast. Daarnaast is het fijn dat ze meedenken in mogelijkheden. Ik heb namelijk wel de ideeën, maar niet de technische kennis om te weten of iets kan. Negen van de tien keer lukt het om mijn ideeën uit te voeren. Dat geldt niet alleen voor dit redesign, maar eigenlijk continu in de doorontwikkeling van de site. Of het nu gaat om het verbeteren van het menu, het toevoegen van de bakstand of een compleet nieuwe look.”

Bekijk de website

Bemanning die aan dit project heeft gewerkt

Hans Oorschot COO
Bezoek medewerker pagina
Marcel van Ginkel UX-designer
Bezoek medewerker pagina
Chris van den Broek Senior designer
Bezoek medewerker pagina
Remco Out DevOps
Bezoek medewerker pagina
Tom de Visser Senior developer
Bezoek medewerker pagina
Iwin van de Kamp Lead developer
Bezoek medewerker pagina
Kehly van der Heijden Projectmanager
Bezoek medewerker pagina

Gerelateerde projecten

Laura’s Bakery wint de Website van het Jaar 2023!

  • 24 november 2023
  • Nieuws
Read more about this project
Laura’s Bakery: Hét bakblog van Nederland
Laura's Bakery

Laura’s Bakery: Hét bakblog van Nederland

Read more about this project
Sjoerd Kuipers CCO

Interesse in een samenwerking?

Bezoek ons

Campus werkspoor
Nijverheidsweg 16G
3534 AM, Utrecht

Stel een vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.