Blog: Usability testing

Hoe usability testing je helpt om websitebezoekers beter te begrijpen

Usability testing uitgelegd
11 okt 2024
Webdesign Leestijd: 5 min.

Hoe zorg je dat je website perfect aansluit op de wensen van je doelgroep? Een vraag die veel websitemakers en -beheerders bekend voorkomt. Usability testing helpt bij het vinden van het antwoord. Maar wat is usability testing? Hoe gaat het in zijn werk? En wat voor resultaten kun je verwachten wanneer wij het voor je uitvoeren? We geven je graag uitleg over usability testing, inclusief voorbeelden uit de praktijk.

Inhoudsopgave

Wat is usability testing?

Usability testing van je website is een belangrijk onderdeel van gebruikersonderzoek. Met usability tests toets je de gebruiksvriendelijkheid van je website, door deze direct voor te leggen aan jouw doelgroep tijdens één of meerdere testdagen. Meerdere testpersonen voeren op je website opdrachten uit, die de interviewer hen geeft. Voorafgaand aan de testdag(en) stellen we samen duidelijke onderzoeksdoelen op, zodat we de opdrachten hier precies op kunnen vormgeven.

 

Voorbeelden van usability testing

Usability testing is een middel om je website te optimaliseren, meestal met als doel om deze gebruiksvriendelijker te maken, of de conversie te verhogen. Je kan het dus voor verschillende doelen en vraagstellingen inzetten. We zetten een aantal voorbeelden op een rij om je te inspireren!

  • Vinden bezoekers met de huidige navigatie snel de informatie die ze zoeken?

    Hoe navigeert een gebruiker door jouw site? Met een usability test kunnen we het onderzoeken. We geven testpersonen de opdracht om bepaalde informatie te vinden op jouw website en volgen hun gedrag. Hoe navigeren zij? Gebruiken ze de zoekfunctie, en zo ja: welke zoektermen gebruiken ze? Deze observaties geven inzicht, die je vervolgens kan gebruiken om informatie op je website optimaal vindbaar te maken.

  • Hoe zorg ik dat meer bezoekers mijn formulieren invullen?

    Als je website een instrument is om nieuwe klanten of sollicitanten te werven, dan is het belangrijk dat je hun contactgegevens krijgt. Een contactformulier is een eenvoudige tool om bezoekers te verleiden hun gegevens achter te laten. Kleine aanpassingen in deze formulieren, of in hun plaats op de website, maken soms een groot verschil in het aantal mensen dat ze invult. Is het voor iedereen duidelijk wat er ingevuld moet worden? Is het niet te lang? En kunnen mensen het formulier überhaupt vinden? Al deze vragen kunnen we testen met een kwalitatieve usability test. De inzichten kunnen gebruikt worden om de formulieren verder te optimaliseren.

  • Voldoet mijn (nieuw gebouwde) website aan de wensen van mijn gebruikers?

    Bij het bouwen van een website maak je automatisch veel aannames over het gedrag en de wensen van bezoekers. Uiteraard kun je vooraf onderzoek doen, maar in het proces moet je soms alsnog op gevoel keuzes maken. Om te toetsen of deze keuzes juist zijn, kunnen we je (nieuwe) site met een usability test voorleggen aan een groep echte gebruikers. Wat is hun algehele gevoel bij de website? Is deze intuïtief en gebruiksvriendelijk? Zouden ze de website nog een keer bezoeken? En hebben ze gevonden wat ze zochten? Met de feedback en verbeterpunten die de testpersonen teruggeven, kan de site verder geoptimaliseerd worden.

Hoe ziet een usability testdag eruit?

Tijdens een usability testdag interviewen we vier gebruikers (de respondenten) op één dag. Dat doen we één voor één, zodat we iedere gebruiker met aandacht kunnen observeren. Een van onze ervaren interviewers heeft via een speciale testtool online contact met de respondent en geeft hen concrete opdrachten om jouw website te gebruiken.

In een aparte (virtuele) ruimte kijk je als klant live mee met de test. Dat kan dus gewoon op het eigen kantoor, of vanuit huis. Via een live chatvenster in de testtool, typ je je feedback, inzichten en conclusies direct mee. Alle opmerkingen worden met tijdcodes opgeslagen, zodat je bij het terugkijken van de usability test snel naar jouw hoogtepunten kan doorklikken. De opmerkingen die je typt zijn niet zichtbaar voor de testpersoon, zodat deze niet wordt afgeleid tijdens de test.

Een vierde rol is weggelegd voor de regisseur van Stuurlui. Deze zit samen met het klantteam in één (virtuele) ruimte en kan direct meelezen met de feedback die jullie typen en evt. extra aanwijzingen geven aan de interviewer.

Usability testing - Testdag

De usability testdag van uur tot uur

  • 09.00 uur - opstarten

    Het team van Stuurlui verzamelt voor de usability testdag. De agenda en doelen worden nog eens doorgesproken en de testtool wordt opgestart, klaargezet en grondig getest. Uiterlijk een kwartier voor het eerste interview zit ook het hele klantteam klaar in de virtuele observatieruimte.

  • 10.00 uur - interview 1

    De interviewer heet de eerste respondent welkom en legt kort uit wat er gaat gebeuren. Daarbij legt de interviewer duidelijk uit dat niet de respondent wordt getest, maar de website. De respondent kan dus niets fout doen. Daarna stelt de interviewer enkele algemene vragen, om te achterhalen wat voor rol deze gebruiker heeft. Is het bijvoorbeeld een klant, sollicitant of juist een medewerker? Wie we interviewen, hangt af van het afgesproken onderzoeksdoel.

    Na de introductie is het tijd voor de respondent om de opdrachten uit te voeren. Dat zijn er meestal twee of drie. De gebruiker wordt gevraagd om hardop te denken. Zo horen we waarom keuzes worden gemaakt. De interviewer vraagt eventueel door als er iets speciaals gebeurt, of wordt gezegd.

    Na zo’n veertig minuten testen zit het interview erop. De respondent wordt vriendelijk bedankt. De regisseur en het klantteam nemen tot slot direct de top drie inzichten van het klantteam door, die door de regisseur worden genotuleerd.

  • 11.00 uur - korte pauze

    Tijd voor een verse kop koffie, een sanitaire stop en wat frisse lucht, voordat de volgende respondent zich meldt.

  • 11.15 uur - voorbereiden

    De virtuele ruimtes in de testtool worden weer klaargezet voor het volgende interview. Omdat de respondent altijd wat eerder kan inloggen, zorgen we dat we ruim op tijd klaarzitten.

  • 11.30 uur - interview 2

    Tijd voor het tweede interview. Het verloop hiervan is gelijk aan interview 1.

    • 12.30 uur – korte pauze
    • 12.45 uur – voorbereiden
    • 13.00 uur – interview 3
    • 14.00 uur – korte pauze
    • 14.15 uur – voorbereiden
    • 14.30 uur – interview 4
    • 15.30 uur – korte pauze
  • 16.00 uur - afronding

    Na vier interviews zit de usability testdag erop. Samen sluiten we de dag af door de belangrijkste inzichten te bespreken, nu ze nog vers in ons geheugen zitten. Wat hebben we geleerd?

Resultaten van usability testing

Wat we onderzoeken (de onderzoeksvraag) bepaalt voor een groot deel de uitkomsten. Uiteindelijk draait usability testing vooral om inzicht krijgen in het gedrag van échte gebruikers. De respondenten zijn daarom ook altijd échte klanten, sollicitanten of medewerkers, die je als klant zelf aandraagt. Zij representeren de doelgroep.

We geven je graag enkele voorbeelden van inzichten uit de praktijk.

  • Bij een gebruikerstest voor het optimaliseren van een sollicitatieprocedure, zagen de respondenten de solliciteerknop niet direct en vonden zij het formulier te lang.
  • Bij een usability test naar de gebruiksvriendelijkheid van een mobiele website, gaven respondenten bijna allemaal aan dat ze het menu onhandig vonden.
  • Bij een onderzoek naar de interne zoekfunctie van een website, bleek bij de test dat niemand de filters gebruikte, omdat de filtercategorieën onduidelijk waren geformuleerd.

Usability testen - Resultaten

Waarom usability testing van je website?

Usability testing levert een schat aan informatie op. Door de kwalitatieve tests, hoor je uit eerste hand van échte gebruikers wat ze van je website vinden. Het geeft diepe, inhoudelijke inzichten, die je vermoedens bevestigen óf juist ontkrachten. Hierdoor optimaliseer je jouw website op basis van onderbouwde resultaten, in plaats van op onderbuikgevoel.

Hoe snel is usability testing te realiseren?

Voordeel van kwalitatieve usability testing, is dat de testdagen meestal al binnen een maand zijn uit te voeren. Zodra we het onderzoeksdoel samen hebben vastgesteld, zetten wij in één à twee weken de test op. Intussen werven jullie acht representatieve gebruikers als respondenten, die we in twee testdagen interviewen via een digitale link naar de testtool. De gebruiker is slechts 45 minuten kwijt aan de online test. Na de testdagen volgt binnen een week de analyse en de eindpresentatie.

Leontine Voerman Strateeg

Usability van je site laten testen?

Bezoek ons

Campus werkspoor
Nijverheidsweg 16G
3534 AM, Utrecht

Stel een vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.