Interviews

Kwalitatief gebruikersonderzoek

Met kwalitatief gebruikersonderzoek ga je in gesprek met je bezoekers en hoor je niet alleen hun mening, maar ook het verhaal achter de mening. We doorlopen samen 3 stappen om tot een waardevol eindrapport te komen.

Stap I

Intake

We gaan met elkaar in gesprek om helder te krijgen wat de aannames zijn die gevalideerd moeten worden middels het onderzoek. Vaak sturen we op 2-3 primaire vraagstukken waar we het onderzoek op gaan richten.

Ook bepalen we in deze fase wie de respondenten worden. 6-8 interviews geeft doorgaans de juiste balans tussen onafhankelijkheid en haalbaarheid. Immers, te weinig respondenten kan de objectiviteit of representativiteit schaden. Te veel respondenten kan de haalbaarheid en diepgang van het onderzoek in gevaar brengen. Immers, het gaat om diepgaande interviews van 30-45 minuten met aansluitende analyses en rapportage.

FONK150 lijst gebaseerd op langdurige tevredenheid
Stap II

Onderzoek

De onderzoeksfase bestaat uit verschillende stappen.

  • Respondenten planning: Om jou als opdrachtgever te ontlasten kunnen wij de interviews direct inplannen met de respondenten.
  • Interview script: De interview-opbouw en vraagstellingen worden gefinaliseerd en ter controle voorgelegd aan jou als opdrachtgever.
  • De interviews: We plannen maximaal 6 interviews per dag. Bij de interviews zijn vanuit ons een strateeg en een UX designer aanwezig. De strateeg is in de lead. Jij hebt de mogelijkheid om de interviews live mee te kijken of achteraf terug te kijken. Je ontvangt altijd een een korte terugkoppeling na ieder interview met de 2-3 belangrijkste inzichten.
  • Analyse: Alle transcripties en notities worden verwerkt, samen met alle andere informatie die wij op dat moment hebben, in 1 grote analyse.
Website onderhoud en beheer inzichten door tools
Stap III

Eindrapport

We sluiten het onderzoek af met een uitgebreide meeting waarin onze strateeg inzicht geeft in welke data er allemaal uit de interviews is gekomen. We doorlopen in deze meeting het gehele proces met elkaar en werken zo toe naar de analyse en conclusies.

Een eindrapport van een gebruikersonderzoek geeft jou als opdrachtgever de input die nodig is om de aannames/onderzoeksvragen te beantwoorden. Dit geeft richting voor het bepalen van vervolgstappen, zoals bijvoorbeeld een UX fase waarin we nieuw opgedane kennis uit het onderzoek omzetten naar een functioneel plan.

Voor- & nadelen

Voordelen kwalitatief onderzoek

  • Inzicht in het waarom achter gedrag
  • Empathie van en voor je eindgebruikers
  • Identificatie van ongeziene problemen
  • Validatie van designkeuzes
  • Draagvlak creĆ«ren bij stakeholders

Neem contact op

Nadelen kwalitatief onderzoek

  • Beperkte statistische onderbouwing
  • Beperkte schaalbaarheid en snelheid
  • Beperkte objectiviteit en meetbaarheid

Benieuwd hoe we deze nadelen tackelen? Kijk eens bij ons kwantitatief gebruikersonderzoek. Of ga voor maatwerk zonder onderzoek en start direct met UX design.

Meer weten over kwalitatief gebruikersonderzoek

Kennismaken?

We staan klaar om je te helpen!

ahoy@stuurlui.nl
030 227 4000

"*" geeft vereiste velden aan