Voordelen kwalitatief onderzoek
- Inzicht in het waarom achter gedrag
- Empathie van en voor je eindgebruikers
- Identificatie van ongeziene problemen
- Validatie van designkeuzes
- Draagvlak creƫren bij stakeholders
Interviews
Met kwalitatief gebruikersonderzoek ga je in gesprek met je bezoekers en hoor je niet alleen hun mening, maar ook het verhaal achter de mening. We doorlopen samen 3 stappen om tot een waardevol eindrapport te komen.
We gaan met elkaar in gesprek om helder te krijgen wat de aannames zijn die gevalideerd moeten worden middels het onderzoek. Vaak sturen we op 2-3 primaire vraagstukken waar we het onderzoek op gaan richten.
Ook bepalen we in deze fase wie de respondenten worden. 6-8 interviews geeft doorgaans de juiste balans tussen onafhankelijkheid en haalbaarheid. Immers, te weinig respondenten kan de objectiviteit of representativiteit schaden. Te veel respondenten kan de haalbaarheid en diepgang van het onderzoek in gevaar brengen. Immers, het gaat om diepgaande interviews van 30-45 minuten met aansluitende analyses en rapportage.
De onderzoeksfase bestaat uit verschillende stappen.
We sluiten het onderzoek af met een uitgebreide meeting waarin onze strateeg inzicht geeft in welke data er allemaal uit de interviews is gekomen. We doorlopen in deze meeting het gehele proces met elkaar en werken zo toe naar de analyse en conclusies.
Een eindrapport van een gebruikersonderzoek geeft jou als opdrachtgever de input die nodig is om de aannames/onderzoeksvragen te beantwoorden. Dit geeft richting voor het bepalen van vervolgstappen, zoals bijvoorbeeld een UX fase waarin we nieuw opgedane kennis uit het onderzoek omzetten naar een functioneel plan.
Benieuwd hoe we deze nadelen tackelen? Kijk eens bij ons kwantitatief gebruikersonderzoek. Of ga voor maatwerk zonder onderzoek en start direct met UX design.
Business Developer
Strateeg
Commercieel directeur & founder
"*" geeft vereiste velden aan