Business case: Hiking Trails

Hoe Hiking Trails bouwt aan een wereldwijd wandelnetwerk

Hiking Trails website case
Content platform

Langeafstandswandelaar Elmar Teegelbeckers ontdekte dat het online moeilijk was informatie te vinden over de trails die hij graag wilde lopen. Hij sprak erover met andere wandelaars, die tegen hetzelfde probleem aanliepen. “Dat kan beter”, dacht hij. Zo besloot hij zelf zijn ervaringen te delen. Eerst via Instagram en later ook op zijn website Thru-hiking.com. Het succes groeide, met websitebezoekers van over de hele wereld. Hij besloot een nieuw platform hiking-trails.com te starten, met nóg meer trails en waarin hij alle lessen uit zijn eerste website wilde verwerken. Met als ambitie om het grootste wandelplatform van de wereld te worden.

Italiaans dessert of wandeling in Italië?

Elmar kwam bij Stuurlui terecht omdat hij zocht naar een websitebouwer die ervaring had met grote contentplatforms. “Ik ken aardig wat grotere websites die ik goed vind werken,” vertelt hij. Uit Paulines Keuken en Laura’s Bakery bijvoorbeeld. Geen websites die iets met wandelen te maken hebben, maar toch vergelijkbaar. Zoveel verschillende recepten en zoveel verschillende wandelingen op één platform, vraagt om een goed filter en een duidelijke structuur. Je wilt makkelijk kunnen vinden wat je zoekt. Of dat nu een Italiaans dessert is of een wandeling in Italië.”

Hiking Trails overzichtelijk weergeven

De grootste uitdaging bij de nieuwe website was het overzichtelijk weergeven van alle hiking trails. Eind 2025 wil Elmar duizend wandelingen online hebben staan, die allemaal met twee of drie klikken te vinden zijn. “De zoekfunctie moet dus perfect werken”, vertelt Elmar, “maar ook de trailpagina’s zelf moeten overzichtelijk zijn. Je wilt als wandelaar geïnspireerd worden met mooie beelden, maar tegelijk ook snel een overzicht krijgen van de eigenschappen van de wandeling. Stuurlui heeft daarin goed geholpen, door in het begin bij de strategiefase veel door te vragen over wat nu echt belangrijk is op deze pagina’s.”

Eerst wireframes, dan design

“Op basis van mijn ervaringen met thru-hiking wist is al goed wat ik wilde”, vertelt Elmar. “Sommige dingen miste ik op die site en andere info was juist teveel, waardoor het onoverzichtelijk wordt. Die lessen wilde ik vertalen naar hiking-trails.com. Door de wireframes die Stuurlui maakte, kreeg ik direct een duidelijk beeld van hoe het ging worden. En als iets niet werkte kwam Stuurlui met goede alternatieven, waardoor de trailpagina’s heel overzichtelijk zijn geworden. Het was fijn om te starten met wireframes, want als je meteen begint met bouwen wordt het veel moeilijker om alles goed te krijgen. Door eerst de opbouw strak te bepalen, werd het design uiteindelijk eenvoudiger.”

Zoeken op de kaart

Een van de manieren om te zoeken naar trails, is via de interactieve kaart op de website. “Daar ben ik best trots op”, vertelt Elmar. “Het was een grote wens van mij, maar ik wist vooraf niet hoe haalbaar zo’n kaart zou zijn. Het mooie is dat je direct ziet waar trails te vinden zijn en dat je ze direct kan filteren op type, lengte of moeilijkheidsgraad. Wanneer je eentje aanklikt zie je bovendien direct de belangrijkste eigenschappen. Dat is echt heel mooi geworden.”

Bekijk de zoekfunctie

Professionele samenwerking

“Ik vind dat Stuurlui de bouw heel professioneel heeft opgepakt”, vertelt Elmar. “Ik zie ze wel als een van de betere WordPress bureaus van Utrecht en misschien zelfs wel van Nederland. Ze bouwen snel en kwalitatief. En ook support is altijd heel positief in de communicatie. Als je een vraag stelt doen ze nooit moeilijk, ook al stel je dezelfde vraag drie keer of is het wat lastiger. Het is geen probleem.”

Bemanning die aan dit project werkt

Regien Vleems CHRO
Bezoek medewerker pagina
Daan van Lingen Developer
Bezoek medewerker pagina
Harro Koevoets Designer
Bezoek medewerker pagina
Leontine Voerman Strateeg
Bezoek medewerker pagina
Sjoerd Kuipers CCO

Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bezoek ons

Campus werkspoor
Nijverheidsweg 16G
3534 AM, Utrecht

Stel een vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Andere cases

Winnaar Website van het Jaar 2022 in de categorie Food & Beverages: UitPaulinesKeuken
UitPaulinesKeuken

Winnaar Website van het Jaar 2022 in de categorie Food & Beverages: UitPaulinesKeuken

Read more about this project
Laura’s Bakery: Hét bakblog van Nederland
Laura's Bakery

Laura’s Bakery: Hét bakblog van Nederland

Read more about this project
Ontwikkeling content platform voor de Jaarbeurs
Jaarbeurs

Ontwikkeling content platform voor de Jaarbeurs

Read more about this project
Contentplatform voor MedNet
Mednet

Contentplatform voor MedNet

Read more about this project